gustavk skrev:
Vad tycker du är bristerna med Telldus? Förutom att det är inte Z-Wave.
I grund och botten bryr jag mig inte om z-wave eller Telldus/Nexa teknik. Men jag krävar att oberoende av mjuk/hårdvara så skall det fungera stabilt. Telldus har stabilitetsproblem. Jag hade programmerat nattlig omstart av systemet varje natt. Hoppades slippa det och de sporadiska missarna vid tänd/släck/räckvidd när jag böt från Telldus till Vera/Z-Wave. Men Veran var lika instabil, och som sagt ingen som svarade på supporten, och Vera är totalt omöjligt att använda till något vettigt utan PLEG (som numera kostar pengar, retroaktivt!). Vera släpper nästan aldrig några nya firmware - men det gjorde i alla fall Telldus. Telldus går inte att programmera, men det går Vera med LUA och plugins. Och som sagt, Z-wave är ju en stabilare kommunikationsdesign.

Nej av dessa tre: Fibaro, Vera och Telldus - så finns ingen direkt vinnare. Alla har kraftiga problem med att få fram rättningar till sin programvara helt enkelt. Du köper delvis grisen i säcken, oberoende av vilken du väljer - såvida du inte är en superenkel användare som bara skall tända någon lampa eller två.....
 
  • Gilla
mrquick och 1 till
  • Laddar…
Japp, det är därför man skulle vilja se Synology göra ett program till deras NAS. Vilken kontroller det skulle bli.
Man blir liksom bara glad när man drar igång en Synolgy NAS.
Precis som telefonväxeln vi skaffat till jobbet, Yeastars MyPBX. En intetsägande skitmanual, men den behövs inte.
Man använder quickstartguiden (ändra IP och PWD) och sedan fixar allt man vill bara genom att göra (och då använder man inte ens 50% av det man kan göra). De skulle säkert vara kandidater till att göra en fungerande kontroller, fast deras gränssnitt skulle inte vara det mest tilltalande (dock fungerande).

Synd att det verkligen inte finns en killer-controller. Vera kunde piskat de andra om de fixat en rejäl maskin (och fixat buggar), då den är så öppen. Fibaro kunde piskat de andra då de verkligen fått väldigt folk att skaffa den (dubbla priset och föröfrande reklam), fast det känns ju nu genom Bamsefars erfarenhet att de inte lever upp till upplevelsen och priset.
Om Vera skulle ta sig i kragen och piska Fibaro (dubbla prestandan och priset och sedan var ytterst lyhörda) så kommer de att kunna piska de andra. Men det är väl bata en våt dröm.

Glad Påsk till er alla önskar (och tack för alla givande inlägg)
// Qunaki
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
Visst, jag hittade en av mina buggar - någon annan har reggat den i början av 2013 (dvs flera versioner innan nuvarande) - buggen är bara klassad som feature trots att det är en rejäl bugg. Och framförallt INGEN planerad lösning. Det är inte att ta hand om kunden det inte.
Vilket ID i deras tracker? Vill gärna se hur den är beskriven och varför de valde att lägga den som en feature.
/J
 
Saker som just nu inte fungerar 100% på min Fibaro HC2:
- Everspring SP814 rörelse sensorer som inte går att programmera i över huvudet taget, read-only och då är dessa värdelösa, batteri indikatorn/iconen nere i högre hörnet på enheten fattas, enheten får fel profil så wake-up-interval är inte tillgängligt. Det är 17on i mig ingenting som fungerar i HC2 med SP814.
- Kan inte ändra värdet på en global variabel i panelen för variabler, utan måste ta bort variabeln och lägga till den igen för att ändra värdet.
- Kan inte slå på rörelse sensorer som triggers via GUI på scener, utan måste handknacka det hela i LUA kod (vilket jag förvisso kan, men GUI är ju till för nybörjare, och dom måste väl få trigga på rörelsesensorer?).
- Kan inte ändra rum/namn på en enhet (vilken som helst!) på advanced fliken.
- En scen som ropar på en annan scen som i sin tur ändrar värdet på en global variabel och sedan gör retur till första scenen innebär att första scenen inte får tillgång till den globala variabelns nya värde. Detta skulle kanske vara by design i Fibaro's sandlådetänk - men jag undrar om det inte är en bugg...
 
"Det var inte grönare gräs på andra sidan"
;)
 
Bamsefar skrev:
Saker som just nu inte fungerar 100% på min Fibaro HC2:
- Everspring SP814 rörelse sensorer som inte går att programmera i över huvudet taget, read-only och då är dessa värdelösa, batteri indikatorn/iconen nere i högre hörnet på enheten fattas, enheten får fel profil så wake-up-interval är inte tillgängligt. Det är 17on i mig ingenting som fungerar i HC2 med SP814.
- Kan inte ändra värdet på en global variabel i panelen för variabler, utan måste ta bort variabeln och lägga till den igen för att ändra värdet.
- Kan inte slå på rörelse sensorer som triggers via GUI på scener, utan måste handknacka det hela i LUA kod (vilket jag förvisso kan, men GUI är ju till för nybörjare, och dom måste väl få trigga på rörelsesensorer?).
- Kan inte ändra rum/namn på en enhet (vilken som helst!) på advanced fliken.
- En scen som ropar på en annan scen som i sin tur ändrar värdet på en global variabel och sedan gör retur till första scenen innebär att första scenen inte får tillgång till den globala variabelns nya värde. Detta skulle kanske vara by design i Fibaro's sandlådetänk - men jag undrar om det inte är en bugg...
Jag kan trigga på breached på min aeon labs i block mode
 
jocke4u skrev:
"Det var inte grönare gräs på andra sidan"
;)
Så kan man säga, men samtidigt allt gräs är igentligen vitt - det är klorofyllen som gör det grönt ;-)

Mao. Den bästa lösningen vore en burk med:
- quad core CPU - eftersom det finns massor av rutiner som måste leva samtidigit - 4 kärnor går åt
- 16 GB Ram
- 256 GB SSD flash disk, främst för loggning av felloggar/systemloggar (som skall vara åtkomliga för användaren) och dataloggning (liknande DataMiner i Vera miljön)
- En firmware, programvara, som är tar det godaste från Vera (plugin, öppenheten) och Fibaro (stabilitet och delar av deras sandbox tänk) - GUI spelar ingen roll då man snabbt tvingas in i lägen där man måste scripta i alla fall, så GUI frå Fibaro (snyggare) eller Vera (mera praktiskt - PLEG är iofs en direkt jobbig miljö, men den får jobbet gjort).
- Support värd namnet, där man RÄTTAR buggar
- Möjlighet till 3rd supplier att bistå med profiler för nya enheter - dvs stjälp över supporten på tillverkaren av z-wave enheter istf tillverkaren av controllers - öppna upp controllern med andra ord

Således:
- Fibaro är snabb, stabil, kräver i princip inga omstarter men är fjättrad till marken av undermåliga utbyggnadsmöjligheter och där man inte avlusat koden innan man utvecklar nästa version. Support verkar inte finnas.
- Vera är en katastrof till stabilitet, helt sjuka buggar utan plugins (som räddar Vera'n), och som sagt supporten är frånvarande.

Om man nu måste välja, så ta en Vera och inse att du leker, tills dess att Vera får massivt bättre hårdvara och mjukvara - och glöm inte supporten. Skall du ha något seriöst, Fibaro har större potential om dom får till programvaran, och supporten behöver biffas upp, men är inte värd sina pengar utan bättre mjukvara med plugin appar eller liknande - för det är ju så att det som räddar Vera'n är just plugin av appar, så att fria utvecklare kan dela med sig av kod som fixar den felande koden som Vera själva skapat... Bygga sig runt problemen....

Dvs gräset är lika vitt i båda fallen - ingen klar vinnare, om du inte tittar i plånboken.
 
dhanjel skrev:
Jag kan trigga på breached på min aeon labs i block mode
Jag kan säga att mina EZMotion 3-in-1 och Philio rörelse sensorer alla fungerar utan anmärkning - men inte SP814. Ja jag äger alla tre varianterna - nu för tiden, håller på att byta bort alla SP814 eftersom HC2 inte fungerar med dessa. Bygger mig alltså runt problemet genom att kasta mera pengar på problemet, det kan jag göra, men det är fan i mig inte effektiv. Och en skam.
 
Någon som kan komma med för och nackdelar på Fibaros nya multisensor (525:) vs Aeon Labs (479:).
Det är lite påskrabatt (8%) på m.nu
 
Aeon Labs multisensor kan man mata med 5V via USB. Det måste vara smidigt att slippa batterier.
Någon som vet om Fibaros endast går på batteri, och i så fall ungefärlig livslängd innan man måste byta.
 
Fördel fibaro om man kör hc2, antagligen bättre kombabilitet och firmware-uppdattingar
 
Jag kör Zipabox :)
 
Zipa'ns problem som jag ser det är att den är så beroende av just molnet. Dvs den är direkt beroende av tillgång till Zip's serverar, och klarar sig inte stand-alone. Och såvitt jag förstår så går det inte ens att köra den utan internet - men här reserverar jag mig för fel.

Min grundläggande inställning är att om jag kör automagiskt hem, så skall systemet klara sig helt själv utan beroende till Internet.

När jag ägde min Vera Lite, så byggde jag - mest för att jag tyckte det var lite kul och ville prova - allt baserat på Google Calender. Jag hade en calender som helt sonika innehöll alla dagszoner (TimeOfDay) och när de startade/stoppade. Detta fungerade hyffsat bra sålänge jag hade internetkontakt/googles servrar fungerade. Men när det inte var kontakt med omvärlden löpte systemet lite oförutsägbar amok och tja det vart lite si och så med lampor som tändes och släcktes. Iofs bra ur tjuv synvinkel (ranodm at it best) men tja det gick ju att förstå att det inte var så det skulle vara, och slutresultat var en katastrof helt enkelt.

Således, ett hemautomagiskt system MÅSTE OVILLKORLIGEN klara sig utan internet kontakt. Punkt.
 
Nu tror jag iofs zipaboxen klarar sig utan internetacces. Det är bara när man skapar reglerna man måste göra det i deras molntjänst. Dessa laddas ner lokalt och exekveras även när den är offline.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.