Har grävt en del i trädgården och då hittat detta som jag misstänker kan ha varit till trädgårdsbelysning. Nergrävt i mark har de haft lampsladd och kopplingar är gjorda med "sockerbit" omsluten med plastpåse (vänster i bild). Till höger i bild en kabel som inte klarat mark alls, bara metallen är kvar vilket bör orsakat kortslutning.
El i mark.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
fn76 skrev:
Har grävt en del i trädgården och då hittat detta som jag misstänker kan ha varit till trädgårdsbelysning.
Har du någon aning om det var till för klenspänning eller starkström?
 
Alfredo skrev:
Har du någon aning om det var till för klenspänning eller starkström?
Nej, har inte hittat var ifrån huset elen kommit ifrån. Man kan ju hoppas det varit klenspänning men med tanke på tokerierna jag sett hittills så vet man aldrig. Har ju inte heller hittat rester av lampor eller eluttag i trädgården, bara dessa kablar.
 
Är det inte en telefonkabel ?
 
elmont skrev:
Är det inte en telefonkabel ?
Det vet jag att det inte är då telefonkabeln kommer in från gatan och den har jag också grävt fram (har dränerat). Dessa kablar jag hittat har legat under trädgårdsplattor och nergrävt i rabatter ca 5 cm och då på baksidan av huset.
 
I alla fall den som är till höger är en typisk telefonkabel, MEN jag har sett den typ av kabel användas som skarvsladd så det skulle inte förvåna mig om någon (som tror sig kunna el) har använt den för starkström.
 
elmont skrev:
I alla fall den som är till höger är en typisk telefonkabel, MEN jag har sett den typ av kabel användas som skarvsladd så det skulle inte förvåna mig om någon (som tror sig kunna el) har använt den för starkström.
Kan mycket väl stämma, de som bodde innan oss arbetade efter "man tager vad man haver". Man använde hellre det som var billigt än rätt. T.ex. hittade vi under dräneringsarbetet att man ledde regnvatten i dräneringsrör till dagvattenbrunn hellre än avloppsrör förmodligen för att dränröret blivit över. Att man sedan bevattnade grunden i stället för att leda bort vattnet tänkte man nog inte på...
 
Det är väl egentligen inget fel alls att använda den till starkström. "Såsom starkströmsanläggning definieras elektrisk anläggning vars idrifttagande kan medföra skada", som en gymnasielärare uttryckte saken i början av 80-talet till vår klass. "Emellertid äro anläggningar utförda för klenspänning undantagna från kravet på S-märkning".

Fast jag antar att ni underförstått menar "starkströmsanläggnining utförd för högre spänning än klenspänning" när ni skriver "stakrströmsanläggning". Erkännes att jag kanske är lite formell men i mitt arbete på den Hisingsbaserade biltillverkaren hör jag dagligen ordet "högspänning" när folk pratar om allt över 50 Volt vilket stör mig kraftigt.
 
Det skulle väl rätteligen stå "starkström och lågspänning" om man vill vara noga
 
Göran.W
Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser[SUP][/SUP] en spänning under 1000 volt
Klenspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser[SUP][/SUP] en spänning under 50 volt vid växelström och 120 volt vid likspänning.
Starkström är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom.
 
Var ute och gick på stranden i khao lak. Mitt på stigen ligger denna "koppling" precis där folk går barfota med våta fötter på väg upp efter badet.

ImageUploadedByByggahus.se1398102635.168597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1398102659.472855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Göran.W skrev:
Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser[SUP][/SUP] en spänning under 1000 volt
Klenspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser[SUP][/SUP] en spänning under 50 volt vid växelström och 120 volt vid likspänning.
Starkström är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom.
Då borde 230 volt vara Starktröm. Är ju livsfarligt.
 
Göran.W
Nä 230 volt är en spänning.
Ström mäts i ampere men det finns ett samband.
Det krävs en viss spänning för att strömmen ska bli farlig.
Spänningen kan man säga är bäraren av strömmen och det behövs x antal volt för att spänningen ska övervinna kroppens resistans så strömmen blir farlig.
230 volt är allt annat än ofarlig.
Jag kan inte hjälpa reglerna är skriva så luddigt :(
http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkström
 
Luddigt är det. Vet hur det funkat.

Men det blir fel för vanligt folk när man kallar det Lågspänning. Och farligt.
 
Även 12 Volt kan vara starkström, inte för att den kan skada en människa men den kan mycket väl vålla skada på egendom tex. starta en brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.