MaxPax skrev:
Att säga emot en kärnkraftsanhängare är som att säga "den gud du läser om i bibeln, den finns inte" till en råbarkad katolik...

Nej så är det inte alls, här på forumet finns det just många kärnkraftsförspråkare som argumenterar på ett vettigt sätt.

Man måste skilja på dagens kärnkraft och teknik och de som det forskas på och som med stor sannolikhet då kommer kunna användas i framtiden.
Generation 4 kraftverk, Thorium och smältsalt reaktorer är väldigt intressant kärnteknik och med dessa försvinner ju många av dagens problem.
Att om och om igen ta den här debatten är tröttsamt eftersom det stora flertalet människor som debatterar helt enkelt inte är tillräckligt insatta/informerade. I många fall kan man nog tom säga att människor är DESinformerade.
Fler borde fördjupa sig innan de diskuterar energipolitik.
Tyvärr kan man idag inte välja kärnkraftsel som alternativ hos någon elleverantör vad jag vet. Det är väldigt märkligt och svaren man får varför är ofta helt vansinniga.
 
Erikgson skrev:
Tyvärr kan man idag inte välja kärnkraftsel som alternativ hos någon elleverantör vad jag vet. Det är väldigt märkligt och svaren man får varför är ofta helt vansinniga.
Det är ju iofs en spännande vinkel. "Jag vill *inte* ha eran "gröna" energi från vindkraftverk och annat skit! Jag vill ha 100% kärnkraft!!!" ;)

Om man vill mäta signalen som konsumenten skickar genom att sälja "grön" el till högre pris, så borde man ju i konsekvensens namn också vara intresserad av motsatt signal.... Vilket man ju iofs gör till viss del genom att välja den "vanliga" mixen.
 
mycke_nu skrev:
@KoW

Den där videon var ju liiite överdriven, det går väl inte åt mer än 1000 vindkraftverk för att matcha en kärnreaktor. :)

Gärna kärnkraft för mej, som sagt, men vindkraften är inte så dålig som den ofta utmålas.

Sedan kan man tämligen enkelt montera ner 1000 vindkraftverk och därmed är miljön återställd. Det samma kan man inte säga om kärnkraft, eller vattenkraft för den delen.
a)
Vad var överdrivet?
Jämförelsen gällde ett KKV med effekten 1150 MW, och VKV med 2 MW effekt.

Nu måste ju alla maskiner stoppas ibland för underhåll.
Om vi räknar med 95% tillgänglighet för kärnkraftverket ger det en genomsnittlig effekt om 1092,5 MW.
(95% tillgänglighet är normalt för finsk kärnkraft, svensk har varit sämre)

Vindkraftverket å sin sida är beroende av att det blåser.
I exemplet räknas med 25% nettoeffekt av installerad effekt vilket ger 2 x 0,25 = 0,5 MW.
(Innan vindstat stängde av åtkomsten till sin statistik låg den på 23% i Sverige,
med utbyggnaden i norr, t.ex. i markbygden med 1100 verk sjunker nettoeffekten,
för där blåser det mindre)

1092,5 / 0,5 = 2185.

Det behövs alltså tvåtusenetthundraåttiofem (2185) vindkraftverk för att ersätta ett kärnkraftverk.
(och när det inte blåser, ja tänk själv...)

b)
Hur monterar man enkelt ner 2185 vindkraftverk?

Lars Cornell har gjort en uträkning, som visar att det går åt 80 gånger mer betong för
en kW vindkraft jämfört med en kW kärnkraft.
Det blir rätt mycket betong och armeringsjärn att rensa ur våra skogar och slättmarker.
Källa: http://www.klimatupplysningen.se/2014/03/24/myten-verkligheten/

Titta för övrigt på de här bilderna från söderhavets paradis Hawaii:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2116877/Is-future-Britains-wind-rush.html

Konstigt att inte världens rikaste land, USA, har råd att "montera ner" dessa stålmonster.
Det kanske inte är så tämligen enkelt :confused:

Vindkraft :thumbdown:
 
Kapacitetsfaktorn är mycket riktig ca 25% idag, men det beror mest på att det ligger en stor andel små verk i mixen.

Eftersom jag har tillgång till Vindstat så norpade jag ett diagram där:

Screen Shot 2014-04-17 at 16.49.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyare (större) verk har alltså betydligt bättre kapacitetsfaktor än de äldre. Sedan räknade jag med 3 MW/verk i min uppskattning, så vi är nog tämligen överens om siffrorna. :)

Och.. som sagt, nu för tredje gången i samma tråd, jag anser enbart att vindkraft är ett starkt alternativ om vi INTE har kärnkraft.
 
mycke_nu skrev:
Och.. som sagt, nu för tredje gången i samma tråd, jag anser enbart att vindkraft är ett starkt alternativ om vi INTE har kärnkraft.
Men vi har ju kärnkraft. Och det byggs mer i t.ex. Finland.
Varför spekulera i om vi inte...

Förövrigt är Miljöpartiets våta drömmar om ett "fossilfritt" samhälle år 2030 bara en önskedröm.
Skall vi börja med gengas på all vägtrafik och kalhugga skogarna till bränsle, eller hur menar de?
Jo, "Vi behöver utveckla tekniken att spara uppladdad energi och arbeta med effektivisering så att energin räcker längre".

OK, att utveckla tekniken är ju just vad vi gör med de nya versionerna av kärnkraft.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
You are preaching to the choir, KoW. :)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
You are preaching to the choir, KoW. :)
Välkommen i kören, mycke_nu :)
 
M
[video=youtube;Hp3ODf28PaE]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Hp3ODf28PaE[/video]

Telefon med solceller i displayen som laddar telefonen när skärmen är avstängd. Verkar vettigt. Kanske ett första steg till att slippa ladda telefonen så ofta. Borde ju spara en del energi (men inte så att vi kan köra på ren vindkraft).

Jag tror också att elda med kol/olja eller tom ved är vansinne när det kommer till ett lands elförsörjning. Alternativen med moderna kraftverk med förädlat bränsle är betydligt mer attraktiva. Givetvis kan vindkraft vara ett alternativ på vissa ställen som ett komplement, liksom solenergi. Det gäller att göra saker med moderation. http://www.independent.co.uk/news/w...aves-birds-who-fly-over-scorched-9131847.html inte alla var glada.

EDIT: Bra länk från KoW om vindkraftverken i Havaii!
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Det gäller att göra saker med moderation. [länk] inte alla var glada.
En och en annan gam, kanske...
Detta är mitt ute i öknen och där flyger, som bekant, inte så många fåglar.
Det är Ivanpah det handlar om, som jag postat om tidigt i tråden (som jag arbetat med)
 
Redigerat:
Micke64 skrev:
[video=youtube;Hp3ODf28PaE]...[länk] inte alla var glada.

EDIT: Bra länk från KoW om vindkraftverken i Havaii!
Tack!

Att manövrera de 300.000 (trehundratusen) speglarna i öknen så de "lyser" på rätt punkt verkar som rena mardrömmen jämfört med att ratta en enkel, robust reaktor.

Och sedan går solen ner :surprised:
Inte mycket utrymme för http://www.cbs.com/shows/late_late_show/

Som svärmor alltid sa: Skall vi göra tidig kväll i kväll :)
 
Nimajneb skrev:
Finns det någon förutsättning för elbilen över huvud taget?
Nja skulle jag säga...laddhybrider isf....
Att ha sk snabbladdning på vissa platser tror jag inte på i verkligheten...det som installeras nu är mest PR...
 
Tesla S har en räckvidd på 50 mil, rätt imponerande ändå. Och sjukt rolig att köra. Elbil är framtiden
 
Ett sista inlägg från mig, sedan lämnar jag den här tråden.
Det är ju trots allt ett bygga Hus-forum :)

Sången är grodan Kermits Bein' green

[video=youtube;aU9MHNL9AQk]https://www.youtube.com/watch?v=aU9MHNL9AQk[/video]
 
Ha-ha, ja, det blir roligt att bo i Partille när man ska snabbladda sin Tesla.... ;) (INTE)
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.