"Höjdinställningen är inte exakt i cm utan bara en indikation på höjden. Att kniven lutar framåt är helt korrekt. "

Var inne med maskinen för uppgradering till Bluetooth och påpekade samtidigt den stora avvikelsen i klipphöjd.
Skalan visade 40 mm men en mätning vid knivens framkant visade 22 mm och 35 mm i bakkant.
Hur har man tänkt sig det här? Den som glatt ställer in vad hen tror är en perfekt klipphöjd kan bli en uttorkad förstörd gräsmatta.
Återförsäljaren var också förvånad och försökte nå någon på Stiga utan resultat. Sitter Stigas tekniker och sover i tron att deras klippare är ofelbar? Hoppas någon av dem följer detta forum och snappar upp användarnas synpunkter och problem.
Jag jobbar själv som konstruktör med produktutveckling (ej robotklippare) och är ödmjuk nog att förstå att värdesätta kundernas synpunketer och önskemål.
 
Står det inget om det i manualen?

Edit, det verkar som om det inte gör det.
 
Redigerat:
Siga har nu tittat på min maskin. Fick tillbaka maskinen i måndags. Plus att de bytte ut transformator och singnal dosan. Vad händer nu tror ni? De jäkeln rymmer. Åker utanför slingan och fortsätter klippa.

Gaah. Vad trött jag är på min maskin. Måste vara ett riktigt måbdags x.

Nu väntar jag svar från stiga igen.

Vet inte om det är mjukvaran eller hårdvarufel. Känns hopplöst just nu. Lämnat in den för upp piffning. Får tillbaka en maskin som är oanvänbar :(
 
I min värld är det väl inte helt ovanligt att klipphöjden inte stämmer mot skalan. Varken på en gåklippare eller åkare är siffrorna särskilt exakta utan bara en fingervisning. Om skalan på en åkgräsklippares aggregat visar en femma innebär det per automatik inte 5cm. Försöker inte försvara just Stiga utan detta är generellt.
Att kniven lutar framåt har att göra med att belastningen på densamma skall bli mindre. Samma sak gör man/kan man göra med en åkare om man ska klippa högt gräs med ett multiclipbord tex. Ställ vinkeln på aggregatet så att det lutar aningen eller mycket framåt för att få ett bättre flöde bakåt i aggregatet och för att gräset enklare skall kunna lämna kåpan. Typ.
 
Rymmer din maskin även om du startar den mitt på gräsmattan och låter den synka där och sedan börja klippa?
 
Yes. Men den synkar inte som förut. Snurrar inte ett varv :(
 
Låter som servicepersonalen har fingrat på inställningarna för att kunna köra utan slinga?
-jajamensan, jag spekulerar... Men i så fall är det bara att ändra tillbaka.
 
Har kollat på det. Men alla inställningar verkar korrekta. Åf hittar inte något konstigt heller :/
 
Knepigt, men om den inte synkar vid start så lär den inte ha några som helst intentioner att bry sig om slingan. Det tyder ju på att den är inställd på att köra på inhägnade områden utan laddstation, eller vad de nu kallar det.
 
Det konstiga är det att den kan gå flera timmar, och fungerar som den skall. Men rätt som det är. Så sticker den iväg.
 
Lurigt, det ska i princip vara "omöjligt".

Så fort den inte känner av slingan (den känner av slingan även när den är mitt på gräsmattan) så ska den stanna, eller om den kommer ur fas (dvs den är på fel sida av slingan) så ska den stanna (om den inte lyckas backa in på rätt sida igen).
 
Vad händer om du själv bryter slingan medan den kör runt och fungerar som den ska? Märker den att slingsignalen försvinner och stannar då?
 
Bryter jag slingan, så larmar maskinen. Att slingan saknas.
Och går man in i service menyn så står det att slingan finns/saknas beroende på om slingan är på
 
I min värld är det väl inte helt ovanligt att klipphöjden inte stämmer mot skalan. Varken på en gåklippare eller åkare är siffrorna särskilt exakta utan bara en fingervisning. Om skalan på en åkgräsklippares aggregat visar en femma innebär det per automatik inte 5cm. Försöker inte försvara just Stiga utan detta är generellt.
Att kniven lutar framåt har att göra med att belastningen på densamma skall bli mindre. Samma sak gör man/kan man göra med en åkare om man ska klippa högt gräs med ett multiclipbord tex.

Att kniven lutar framåt anmärker jag absolut inte på. Jag förstår mycket väl orsaken och det är en bra funktion.
Men det jag verkligen hänger upp mig på är skalan till höjdinställningen.
Om man nu gör sig besväret att montera en skala för att underlätta höjdinställningen, så kan det inte vara svårt att få den att stämma nästan på millimetern. Att den nu felar 18 mm (45% i mitt fall) visar antingen att man inte bryr sig, eller att skalan är avsedd för en annan maskin eller annan klippmotor.

Om alla maskiner har en felaktig skala så skulle jag som återförsäljare tydligt informera kunden och varna för att inte använda skala för höjdinställning eftersom den är felmonterad och kan ge ett oönskat klippresultat.
Undrar bara vad kunderna skulle tycka om den informationen?
Jag själv är medveten om problemet och jag hoppas att några fler gör en extra kontroll innan de släpper ut roboten på "grönbete".
 
Uppdatering av vad som hänt: Min åf var lite schyst. Fick en helt ny 527 på tomten. Den går som eb dröm nu. Har inte kört fast/krånglat en gång än så länge. Så nu känns saker och ting bättre. Får hoppas att stiga kollar på vad som är felet på den gamla. Så de kan lösa problemet om någon annan råkar ut för dessa fenomen.
Dock vet jag inte om man skall uppdatera denna. Då jag inte vill riskera att det blir problem igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.