peternicklas skrev:
Kolla så att din klippare har den senaste uppdateringen!
Det har den!
 
peternicklas
Ckruz skrev:
Det har den!
Ring supporten, detta ska inte hända.
 
Martin Krafft skrev:
Är det tomtstorleken som inte får vara över 1000kvm eller funkar det som i mitt fall med en tomt på 1400kvm men en gräsyta på runt 900?
Gräsmattan skall inte vara större än 1000m2.
Men i ditt fall hade jag nog tittat på storebror 1.0 ( om det nu skall vara worx) det är att föredra med överkapacitet, om du nu inte har dom allra bästa förutsättningarna med helt platta 900m2 utan hinder..
Just saying...
 
peternicklas
Tollarn skrev:
Gräsmattan skall inte vara större än 1000m2.
Men i ditt fall hade jag nog tittat på storebror 1.0 ( om det nu skall vara worx) det är att föredra med överkapacitet, om du nu inte har dom allra bästa förutsättningarna med helt platta 900m2 utan hinder..
Just saying...
Landroid 2.0 hanterar detta utan problem. Det som skiljer är klippbredden vilken är 3 cm bredare på Landroid L. Har haft en Landroid 1 tidigare men om jag får välja så behåller jag min 2.0.
 
peternicklas skrev:
Landroid 2.0 hanterar detta utan problem. Det som skiljer är klippbredden vilken är 3 cm bredare på Landroid L. Har haft en Landroid 1 tidigare men om jag får välja så behåller jag min 2.0.
Vet att du är ett stort fan av 2.0 för att den passar din tomt bäst men vi får vara sakliga när man beskriver de båda maskinerna. För min del med stor relativt öppen tomt på 1000-1100 kvm gräs passar den stora maskinen mig bra mycket bättre. Till att börja med är klippbredden 4 cm (dvs. 22%) större för L och dessutom är effektiv klipptid 60% av totaltiden (2,5 tim laddning ger 1,5 tim klippning) mot 40% för M versionen 1,5tim laddning ger 1 timmes körtid), allt enligt specen, sen varierar det förstås från maskin till maskin.
Du får också ta i beaktning att du hade 1.0, liksom den jag har och inte L verionen som har samma uppdaterade mjukvara och samma funktioner som M versionen.
Slutligen håller jag med de som menar att ligger man på gränsen i tomtstorlek bör man köpa en större maskin som inte behöver maxa klippningen hela tiden.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Vet att du är ett stort fan av 2.0 för att den passar din tomt bäst men vi får vara sakliga när man beskriver de båda maskinerna. För min del med stor relativt öppen tomt på 1000-1100 kvm gräs passar den stora maskinen mig bra mycket bättre. Till att börja med är klippbredden 4 cm (dvs. 22%) större för L och dessutom är effektiv klipptid 60% av totaltiden (2,5 tim laddning ger 1,5 tim klippning) mot 40% för M versionen 1,5tim laddning ger 1 timmes körtid), allt enligt specen, sen varierar det förstås från maskin till maskin.
Du får också ta i beaktning att du hade 1.0, liksom den jag har och inte L verionen som har samma uppdaterade mjukvara och samma funktioner som M versionen.
Slutligen håller jag med de som menar att ligger man på gränsen i tomtstorlek bör man köpa en större maskin som inte behöver maxa klippningen hela tiden.
Jodå, jag är saklig när jag menar att M 2.0 är generellt en bättre maskin än L. Du må hänvisa till specen och försvara den stora men jag HAR dock haft båda två i vår trädgård och använt dem båda under en längre tid. Det finns inga större fel på någon av dem men M 2.0 är framförallt så mycket smidigare. Jämför du klipptid/laddning så skiljer det 6% men då har M 2.0 ett Li-ion batteri vilket är bra mycket bättre än vanligt blybatteri. Tittar man på storleken så skiljer det mycket vilket även påverkar hur mycket som lämnas oklippt runt öar mm. Är det bekräftat att det är samma mjukvara för båda för uppdateringen till den senaste versione gällde endast M.
 
Enkelt uttryckt , överkapacitet är att föredra vem du än frågar.
 
peternicklas
Tollarn skrev:
Enkelt uttryckt , överkapacitet är att föredra vem du än frågar.
Håller inte alls med. Smidigthet är att föredra. Notera att jag har haft båda två!
 
Jag köpte en 2.0 M på Picky Habit som tipsades om här ovan. 6300kr fick jag ge till slut. Får helt enkelt hoppas att den räcker till, annars får jag väl sälja den och köpa en större. För mig är det ju även en pengafråga så räcker denna till är det ju kanon.
 
peternicklas skrev:
Håller inte alls med. Smidigthet är att föredra. Notera att jag har haft båda två!
Det är faktiskt så att jag till i år köpt en M version att ha på min mindre gräsmatta för att slippa lyfta över min 1.0 hela tiden, så jag kan nog säga att jag också har erfarenhet från båda även om den nya gått ganska lite än. Jag har dem alltså körandes parallellt och kan alltså direkt konstatera likheter och skillnader.
Jag håller helt med dig om att den mindre är smidigare i många lägen men så väldigt stor skillnad är det inte. Däremot avverkar min större betydligt bättre och är dessutom något tystare. Att inte behöva ha klipparen ute hela tiden är ganska viktigt tycker jag och då är överkapacitet att föredra, helt klart.
Just nu klipper min 1.0 en ca. 8-900 kvm yta, och min M ca. 4-500 kvm och det gör dom på ungefär samma tid.
 
Nu fick jag griller i huvudet. Ska jag gå på den stora ändå?
Var inte så stor skillnad i pris.

Isåfall vill någon köpa loss min ouppackade M 2.0 till ett bra pris?
 
Din M kommer klippa dina 900m2 utan problem. Jag hade behållt den.
 
Så här ser tomten ut. Inte mycket slutning.
tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, fick min 2.0 från pickyhabit.se med orangea hjulsidor och piggdäck.

Nu till min fråga, kan man lägga lite extra slingkabel i vissa hörn t.ex. för att ha lite att ta av så att säga. Om/när tråden behöver justeras. Hur ska man isf ringla ihop den så att den inte tar ut sej själv och skapar en "öppning" i hörnet.

Sen undrar jag om jag kan ha slingkabeln närmare än 35cm till rabatter eller fastnar den då.

Mvh Fredrik
 
peternicklas
FeFFeDoo skrev:
Hej, fick min 2.0 från pickyhabit.se med orangea hjulsidor och piggdäck.

Nu till min fråga, kan man lägga lite extra slingkabel i vissa hörn t.ex. för att ha lite att ta av så att säga. Om/när tråden behöver justeras. Hur ska man isf ringla ihop den så att den inte tar ut sej själv och skapar en "öppning" i hörnet.

Sen undrar jag om jag kan ha slingkabeln närmare än 35cm till rabatter eller fastnar den då.

Mvh Fredrik
Inga problem att lägga extra kabel. Du gör på samma sätt som till en ö. lägger kablen ihop och ut på gräsmattan med den. Klamra den väl. Lägg enligt manualen. När den har gått lite så ser du vilket avstånd den behöver och kan sedan justera slingan efter detta.
 
  • Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.