Hej

Jag och min sambo har köpt ett radhus ifrån 79.
I mellenvåningen ligger det korkoplast som jag tror är limmad direkt på betongen.
Vi har tänkt lägga parkett i nästan hela mellanvåningen förutom en bit utav hallen där vi tänkt lägga klinkers (helst med golvvärme).
Nu undrar jag om man kan lägga parkett respektive klinkers (med golvvärme?) direkt på korkoplasten (som verkar sitta som berget)?
Tycker själv att korkoplasten inte låter som det bästa underlaget för klinkers då det krymper och har sig men jag kanske har fel eller det kanske går att lösa med rätt material mellan klinkers och korkoplast? Golvvärme ovanpå korkoplast, hur funkar det?

Att lägga laminatgolv eller parkett ovanpå korkoplast är inga som helst problem, det har jag själv gjort vid tillfälle. Se bara till att lägga foam eller lumppapp mellan nya golvet och det befintliga.

Däremot bör du nog inte lägga klinker direkt på, då rörelse i underlaget skulle kunna uppstå. Skulle du ändå vilja göra det rekommenderar jag dig att sandpappra upp ytan, (rugga den) prima och sen sätta klinkerplattorna med flexibelt kakellim och inte cementbaserat sättbruk. Då skulle det kunna funka. Annars, kan det inte vara särskilt svårt att få bort det gamla golvet från underlaget. Kofot, bredspackel, kniv och en god portion tålamod.

Lycka till :)

Kom på en sak till... om du skall lägga golvvärme, så måste korkgolvet bort. Lägger du värmeslingor skall dessa nämligen flytspacklas över så fort elektrikern lagt och resistansmätt slingorna. Sedan är det bara att prima det flytspacklade golvet och lägga klinker.

Ungefär som jag trodde då, inte så mycket jobb då det bara ska vara klinkers i en liten del utav hallen.

Kan ju passa på att fråga om någon vet ungefär vad en elektriker tar för att koppla in golvvärme?

Jag förstår inte varför en behörig elektriker behöver göra jobbet, finns ju färdiga satser med jordfelsbrytare och termostat i samma kapsling, bara att koppla in sladden, låter som överkurs för en elektriker.

Är det tillåtet att lägga allt själv och bara låta en elektriker koppla in sladden eller måste en elektriker lägga slingorna och koppla in, innan jag lägger klinkers?

För att det skall vara godkänt måste en behörig elektriker koppla in värmegolvet. Anledningen är enkel. Vid ett eventuellt försäkringsåtagande måste någon finnas som är ansvarig för inklopplingen, och det ansvaret kan endast en elektriker ta på sig, inte du eftersom du förmodligen inte är behörig. Samtidigt är det så att det inte bara är att lägga ut värmegolvet och flytspackla över det. Som jag nämnde så måste värmeslingorna resistansmätas både före och efter läggningen, allt för att undvika problem. Detta kan i regel bara en behörig elektriker göra, eftersom han har både kunskapen och utrustningen för att göra det. Dessutom är det ju så att det är en ny fast installation, den får man inte göra själv, utan det får endast behörig elektriker. Vet inte exakta priser, men det kan nog inte vara så dyrt.

Innebär detta att en elektriker först måste komma och lägga och resistansmäta och sedan komma tillbaka ytterligare en gång för att kontrollmäta och koppla in?

Eller kan man resistanmäta själv innan plattläggning och ge uppgifterna till elektrikern som verifierar att det är samma när han mäter?

Får väll ta mig i kragen och ringa en elektriker och fråga..

Det går alldeles utmärkt att mäta resistansen i din golvvärmeslinga. Mät upp mha av en ohm-mätare innan läggning så vet du vad resistansen ska ligga på. Lägg ut värmeslingorna, mät, om ingen skillnad: flytspackla.
Mät igen, om ingen skillnad: koppla in (elektriker om 230 V), lägg klinker.
/NisseGurra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.