Carl_Elvis skrev:
Det finns ju fabriker som drar en del. I mitten av nittiotalet berättade en kompis om pappersbruket där hans farsa var nån slags chef. Om de hade haft ett totalt driftstopp var de tvungna att ringa Svenska Kraftnät en stund innan de drog igång produktionen igen, eftersom fabriken i uppstarten drog ungefär en procent av Sveriges totala elförbrukning. :eek:
Kan det varit Hyltebruk?
 
stoif skrev:
Det är faktiskt inte bara Peking som har ett problem. Huvudproblemet verkar inte vara biltrafik mm, utan kolkraft och stålindustri ute i regionerna (källan är personer som bor där, har inte verifierbara data).

Man kan också se mätningar från ett antal andra städer, där är situationen kanske lite bättre, men fortfarande riktigt illa. Från landsbygden (och ja, Kina är stort) har jag inga uppgifter.

Googla på AQI, och kolla själv.
Så här ser det ut just nu i kina :( Som sagt långt ifrån bara i Peking det är dålig luft. Ligger ofta ett stort smogmoln över hela östra kina. AQI över 200 så rekommenderas att bära mask om man ska gå ut. När det är uppåt 5-600 kan sikten vara nedåt 100m.

ScreenHunter_24 Apr. 14 00.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittar inte carl elvis inlägg om pappersbruket... har inte kirunagruvan en förbrukning i klass med det du skrev?
 
Jo, det stämmer. LKAB står för 2% av Sveriges totala elförbrukning har jag också hört. Rätt fascinerade :)
 
j-o75 skrev:
Kan det varit Hyltebruk?
Inte en susning! Jag tror han kom från Borlänge eller där nånstans... :surprised:
 
Mikael_L
Jag har också googlat lite och här sägs att holmen förbrukar ca 2,5% av sveriges el:
http://www.corren.se/ekonomi/holmen-letar-billig-el-4296952-artikel.aspx
Sanningsgrad av detta kan jag inte verifiera.

Men jag hörde här för något år sedan, en av de där kalla vintrarna, att någon enstaka dag så lät holmen alla maskiner stå pga för högt spotpris på elmarknaden, att elkostnaden gjorde det till en stor förlust att köra produktion, det var billigare att låta tusen anställda sitta och dricka kaffe på betald arbetstid.

Jag hittade denna sida också, där det långt ner finns grafer över hur elen används till olika kategorier:
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elanvandning/
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Det är intressant att se hur elanvändningen har minskat de senaste åren.

Troligen den trenden at fortsätta genom ökad energieffektivisering, samtidigt som en övergång till elbilar på sikt säkerligen kommer att leda till en stark ökning av förbrukningen.
 
ullberg
Var och en gör de analyser man vill och jag vill inte klanka ner på dig, bara säga hur jag ser på det ;)

mycke_nu skrev:
Det är intressant att se hur elanvändningen har minskat de senaste åren.
Hm, baserar du det på diagrammen längst ner i Mikaels länk? Jag gör inte riktigt samma tolkning när jag läser det. Men det är ju lite svårt att se när det inte är ackumulerade siffror. Längst ner på denna sida finns lite historiska ackumulerade siffror, nu är det ju inte per capita men jag tycker inte mig se en minskande trend.

mycke_nu skrev:
Troligen den trenden at fortsätta genom ökad energieffektivisering, samtidigt som en övergång till elbilar på sikt säkerligen kommer att leda till en stark ökning av förbrukningen.
Inte heller här är jag riktigt enig med dig. Jag tror vi gör / har gjort en effektivisering genom att plocka de lågt hängande frukterna, men dessa är snart gjorda och framtida besparingar kommer inte alls att gå att räkna hem (vid dagens energipriser), först då får vi se om folk på riktigt är intresserade av att "rädda jorden", jag är skeptisk.

Vidare får jag en känsla av att vi samtidigt blir mer och mer "amerikanskt lata" (något raljerande, och ja, jag vet var du tillbringat delar av ditt liv ;) ) vilket betyder en ökad energiförbrukning. Återigen för att vi har råd vid dagens energipriser.

Så min analys är: kraftigt ökande energipriser eller en kraftig nedgång i ekonomin kan leda fortsatta besparingar (åtminstone inte ökad förbrukning), annars tror jag vi kommer fortsätta bränna och hävda att det viktiga är att någon annan, kanske Kina mfl. med sin smutsiga kraft, är de som ska spara.

/U
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har inga siffror på det, men jag tror min gamerburk kan stå för 1% när den peakar
 
ullberg skrev:
Vidare får jag en känsla av att vi samtidigt blir mer och mer "amerikanskt lata" (något raljerande, och ja, jag vet var du tillbringat delar av ditt liv ;) ) vilket betyder en ökad energiförbrukning.
Lata eller ej, men jag undrar hur mycket varmare vi behöver få det i norr/mellan-europa för att *kylning* skall börja göra sig gällande som effektförbrukare. I stora delar av USA så är det ju den varma tiden av året där man har effekttopparna, eftersom man behöver kyla mer då. Här är det fortfarande under den kalla årstiden, men jag undrar när vi får paritet? Kylanläggningar har ju kommit ner i pris något oerhört de sista 10-20-30 åren, så den tröskeln har ju sjunkit. Det är nästan så jag överväger det själv, och då är det inte många dagar på året, eller ens varje år som jag skulle haft ett trängande behov.

Sedan visar forskningen att all energibesparing har lett till ökad ekonomisk aktivitet och därför i förlängningen till ökad förbrukning totalt sett, inte minskad. Så jag är skeptisk till att vi skulle kunna effektivisera oss ur knipan.
 
ullberg skrev:
Var och en gör de analyser man vill och jag vill inte klanka ner på dig, bara säga hur jag ser på det ;)


Hm, baserar du det på diagrammen längst ner i Mikaels länk? Jag gör inte riktigt samma tolkning när jag läser det. '

/U
Jag kontrar med detta diagram! :)

Screen Shot 2014-04-14 at 9.32.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Google samlar data från bla Världsbanken och har några bra verktyg på nätet.
Tex så kan vi konstatera att vi har en nedåtgående trend på elkonsumtionen i Sverige per capita sedan början på 90-talet och definitivt den senaste 10-års perioden, men ser man till hela världen så ökar den fortfarande kraftigt.
https://www.google.com/publicdata/e...&ifdim=region&tdim=true&hl=sv&dl=sv&ind=false

Nu kanske total kWh per capita inte säger allt, iaf inte kopplat till industrin i ett exportland som Sverige, men ställt mot hushållselen så är det en skaplig indikator. Industrielen kan ju med viss tvekan ställas mot BNP.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Lata eller ej, men jag undrar hur mycket varmare vi behöver få det i norr/mellan-europa för att *kylning* skall börja göra sig gällande som effektförbrukare. I stora delar av USA så är det ju den varma tiden av året där man har effekttopparna, eftersom man behöver kyla mer då. Här är det fortfarande under den kalla årstiden, men jag undrar när vi får paritet? Kylanläggningar har ju kommit ner i pris något oerhört de sista 10-20-30 åren, så den tröskeln har ju sjunkit. Det är nästan så jag överväger det själv, och då är det inte många dagar på året, eller ens varje år som jag skulle haft ett trängande behov.

Sedan visar forskningen att all energibesparing har lett till ökad ekonomisk aktivitet och därför i förlängningen till ökad förbrukning totalt sett, inte minskad. Så jag är skeptisk till att vi skulle kunna effektivisera oss ur knipan.
Det är väl även högre förbrukning på sommaren i Tyskland om jag inte minns fel, så geografiskt är det inte så långt bort, och det kryper säkert närmare.

Trenden mot högre komfort på bekostnad av energiförbrukningen är för övrigt tydlig. AC är väl närmast standard i nya bilar nuförtiden, exempelvis. Själv kör jag med ACn på året runt - på vintern för att torka den inkommande fuktiga luften.

Sedan har vi förhoppningsvis en bit kvar till den amerikanska ovanan att gå med shorts i 25 C inomhus på vintern och tröjor i 18 C på sommaren. :x

Att billig energi gör en (mej) lat är dock helt klart. Vi har minst 20 LED/LE-ljuspunkter som står på 24/365. Jag orkar inte gå och släcka dem varje kväll för en total besparing av en eller två kronor. Glödljuset släcks dock.
 
ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
Lata eller ej, men jag undrar hur mycket varmare vi behöver få det i norr/mellan-europa för att *kylning* skall börja göra sig gällande som effektförbrukare. I stora delar av USA så är det ju den varma tiden av året där man har effekttopparna, eftersom man behöver kyla mer då. Här är det fortfarande under den kalla årstiden, men jag undrar när vi får paritet? Kylanläggningar har ju kommit ner i pris något oerhört de sista 10-20-30 åren, så den tröskeln har ju sjunkit. Det är nästan så jag överväger det själv, och då är det inte många dagar på året, eller ens varje år som jag skulle haft ett trängande behov.
Jag var ju raljerande i min jämförelse, men man kan tillägga att om det var något specifikt som fick mig att tänka att svenskar numer är som *amerikaner* var det just kylning. För inte så länge sedan skulle man sannolikt rynkat på näsan om man kom in i ett "normalt" svenskt hem och såg en kylanläggning, sånt behövs väl inte i vårt klimat. Nu för tiden är det inte alls ovanligt (kanske främst som en biprodukt hos en LLVP) och ingen tycker väl det är speciellt konstigt om man har A/C. Kanske var det tidigare läget bara en form av svensk jante, men något har förändrats (och nej, det är inte en klimatfråga). Det är som du säger "så billigt" och vi har ju ändå sparat energi på tilläggsisoleringen och VP:n...

lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan visar forskningen att all energibesparing har lett till ökad ekonomisk aktivitet och därför i förlängningen till ökad förbrukning totalt sett, inte minskad. Så jag är skeptisk till att vi skulle kunna effektivisera oss ur knipan.
Detta är ett område jag inte är speciellt bevandrad i så jag säger inte emot dig, men den andra delen av din kausalkedja (ek. aktiv+ => förbrukning+) tas upp i denna elforskrapport jag ramlade på http://www.elforsk.se/Global/Omvärld_system/filer/elanv_20pkt.pdf (punkt 1: "hög ekonomisk tillväxt innebär inte självklart en ökad elanvändning inom industrin), i texten tyckte jag mig iof. läsa att det handlar om större ekonomisk tillväxt än ökad förbrukning men att båda pekar uppåt (för industrin), men jag läste inte så noggrant och som sagt, inte mitt specifika område.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.