Mera ´"kul" läsning om Klarna:

När en av Klarnas grundare i en presentation frankt förklarar att den bästa kunden är den som får inkassokrav, behöver man inte vara konspiratoriskt lagd för att anta att man gärna bättrar på oddsen. Många företag tampas med frågan om hur man får fler kunder att välja premiumprodukter. Hos Klarna blir det en fråga om hur man får fler kunder att ”använda” deras inkassotjänst.
Citat från
http://www.svd.se/naringsliv/kritiken-mot-klarna_3424754.svd?sidan=10

http://www.svd.se/naringsliv/kritiken-mot-klarna_3424754.svd?sidan=7
 
Kurtivan skrev:
Apropå räntefria avbetalningar, nappade jag på det en gång när vi hade en stor reparation av bilen. Då fick man dela upp betalningen räntefritt på 4 månader. På den tiden betalade man med att skicka in betalningsorder till bankgiro, jag var lite sent ute så då gick betalningen in en dag efter förfallodatum, vips så hade man 24% ränta på restskulden...
Jag tror att det är 75% av affärsidén bakom de flesta räntefria avbetalningserbjudandena som finns. Gärna kombinerat med så otydliga fakturor som möjligt, så att man ska kunna klämma folk på pengar i så stor utsträckning som möjligt.

Jag ser alla butikskedjor med tillhörande finansbolag (t.ex. siba) som håller på med sånt som skitverksamheter som inte behöver behandlas schysst på något sätt. Så jag har t.ex. inga problem att klämma och känna på grejor på elgiganten/siba och sedan beställa dem billigare på nätet.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Apropå räntefria avbetalningar, nappade jag på det en gång när vi hade en stor reparation av bilen. Då fick man dela upp betalningen räntefritt på 4 månader. På den tiden betalade man med att skicka in betalningsorder till bankgiro, jag var lite sent ute så då gick betalningen in en dag efter förfallodatum, vips så hade man 24% ränta på restskulden...
Det låter som ett oskäligt avtalsvillkor.
 
KnockOnWood skrev:
Mera ´"kul" läsning om Klarna:


Citat från
[länk]

[länk]
Hoppsan, där ser man. Hade varit intressant att se den där presentation, men det fanns inte ens en kommentar om var den presenterats eller nåt. Källkritik.... Journalister är ju inte heller en grupp som åtnjuter något större förtroende numer, tyvärr.

Klarna är inte ensamma om att vara väldigt snabba med påminnelser m.m. Det verkar vara ganska vanligt nuförtiden, särskilt på olika former av betalkort knutna "medlemskort" i butiker. Finns nån "bank" som ofta förekommer, tror bl.a. Hornbach har dem på sitt kort. Så jag använder aldrig sådana kort för betalning. Det intressanta med Hornbachs är att de erbjuder 3 månaders returrätt om man har ett Hornbach-kort, enligt avtalet. Men när man kommer och ska returnera kräver de att man ska ha betalat med kortet för att få 3 månader returrätt.

Vi har matkasse med hemleverans från en firma som kör med klarna. Kanske skulle skicka dem ett email och säga att vill de fortsätta leverera matkassar till oss så måste betalningen hanteras av någon annan än klarna, med start nästa månadsskifte, annars säger vi härmed upp vårt abonnemang ;) och se vad man får för svar.
 
Klarna och journalister...

Är det sant som ryktet säger att Klarna erbjuder alla TV4:s uppsagda journalister jobb som säljare?
Eller var det tvärt om, att Aftonbladet erbjöd Klarnas säljare jobb som journalister?
Med samma motivering: För ni ljuger så trovärdigt?

Nej det är nog en skröna :cool:

Men den där matkassen, kan inte den betalas med e-faktura?
De har ju fördelen att de inte försvinner. Varje gång jag loggar in på min Internetbank (Nordea) får jag en påminnelse om jag har obetalda e-fakturor.
 
Det är väl just därför som Klarna inte använder e-faktura utan bara faktura via e-post... med e-faktura skulle de inte kunna skicka lika många till inkasso.
 
Aha, såna skitstövlar :thumbdown:
 
MultiMan
Nerre skrev:
Det är väl just därför som Klarna inte använder e-faktura utan bara faktura via e-post... med e-faktura skulle de inte kunna skicka lika många till inkasso.
Nä, det är riktigt uselt, men det finns andra som inte har det heller, dock troligen av andra skäl. Ikano bank har inte heller e-faktura, utan man måste betala för pappersbrev och knappa in för hand. Riktigt dåligt 2014!

Edit: Gäller "IKEA handla"-kortet. Tydligen har Ikano e-faktura på en del andra produkter.
 
Redigerat:
Bara för att undvika missförstånd, klarna skickar faktura via snigelpost alt e-post, lite beroende på.
 
Jo, men när de skickar via snigelpost så skickar de tydligen till en helt annan adress än den som man beställt leveransen till...
 
Japp stämmer bra det även om man uppgett sin adress så kan dom välja att ta en adress som man registrerat tidigare hos dom, det tycker dom är helt normalt och inget konstigt med det. Jag har det bekräftar på telefonsamtal med klarna som jag bandade.
 
Egentligen är ju nästan hela finansbranschen som vänder sig mot privatpersoner en rätt rutten historia.

- Olika förvaltare svänger sig med ord om aktiv förvaltning mm för att kunna klämma folk på högre avgifter, men i längden preserar de ungefär som en datorförvaltad indexfond eller apa som kastar pil.
- SMS- och privatlåneföretagen håller på med något som i det närmaste är rent ocker. Många människor har svårt att förstå hur man räknar på räntor, och dessa försöker man hela tiden locka in i skuldslaveri.
- Finansbolag spelar ofta med riktigt fulspel, på lagens yttersta gräns, för att kunna påföra påminnelseavgifter, extrahöga räntor och inkassoavgifter.

Jag skulle gärna se att man reglera upp den här branschen så att iallafall de värsta avarterna blir förbjuda, och att det blir svårt att tjäna pengar på att folk misslyckas med betalning. Mina idéer:

- Ett lån kräver ett för hand påskrivet papper där hela lånekostnaden tydligt framgår, annars gäller inte skulden.
- Påminnelseavgift på en faktura får vara max 50kr eller 1% av fakturans belopp.
- Räntetak på STIBOR + 10%.
- Inkassoavgiften får bara täcka den schablonmässiga kostnaden för inkasso. Inkasso innebär krav på att man måste försöka ta telefonkontakt och kontakt via brev- och epost och dokumentera detta.
- Måste vara tydligt att man aldrig riskerar betalningsanmärkning vid tvist om en faktura, så länge som man betalar då tvisten avgjorts.
- Förbud mot villkorsförsämringar vid försenad betalning (ala räntefritt ovan)
- Formkvar på fakturor så att dessa blir tydliga
- En avsändare måste kunna visa på att en faktura har skickats ut för att förseningsavgifter och inkasso ska kunna tas ut.
 
  • Gilla
xdigger och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
hempularen skrev:
Dagens tidning:

[länk]
Jag läste det, men det lär vara rent ekonomiskt motiverat och tyvärr inte några moraliska aspekter inblandade. Kanske tror de att kunderna i dagsläget accepterar inkörningsproblem med ett eget system mot att de slipper Klarna, och därför tidigarelägger.

Med tanke på det bedrövligt opålitliga leveranserna i år från CDON där en order kan dellevereras 3-4 ggr pga förseningar, med enskilda fakturor får varje utskick, så förstår jag att det blir för dyrt med Klarna.
 
Sen vet man ju inte vad som egentligen ligger bakom beslutet från CDON, dom kanske inte vill pissa på Klarna, även om all mediarapportering kan vara anledningen till bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.