ullberg
Mikael_L skrev:
Fått svaret på radonmätningen, 15 Bq/m3. Gränsvärdet är väl 200Bq/m3?

Känns rätt OK.

Men visst, noll hade ju varit ännu roligare. ;)
Bättre än i mitt föräldrahem, där var det 2000, mättes ett par år efter att jag flyttade ut. Numer sitter det en radonsug som suger i plattan som var golvet i det rum jag växte upp. Jag är väl inte direkt orolig för min hälsa men det hade ju varit kul om de mätt och åtgärdat innan jag flyttade snarare än efter...
 
Mikael_L
xdigger skrev:
Lägre ner än 70Bq har dom svårt att mäta "skillnad" på så allt typ under 70 kan vara mellan 0-70, så fick jag det förklarat vid min förra test.
Jag har inte läst hela "rapporten" så noga förrän nu ...
Men nu ser jag att här står det att minsta detekterbara aktivitet är 20Bq för långtidsmätning >3 mån och 70Bq/m3 för 7 dygns kortidsmätning.

Sen vidare har jag faktiskt fått tre värden presenterade.
I själva rapporten står det: Årsmedelvärde - Mindre än 30Bq/m3
Sen i kolumnerna för mätresultat står det: mindre än 20 för alla mätpunkter.

Och sen finns det enkelt resultatblad med en stor text i en ruta:
Din bostads årsmedelvärde = 15Bq/m3


Jag som tidigare jobbat med mätning och skriva rapporter över resultaten kan ju tycka att dessa papper var rejält knepiga ... :x
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag hade inte tänkt skriva i denna tråd idag, men efter att ny diskho och avloppsrör satts in så körde jag diskmaskinen för första gången. När det var dags för tömning så fick den flipperspel istället och alla(två) dioder blinkade.
Jag hade glömt ta upp hålet i kröken där jag anslutit slangen för diskmaskinen :surprised:
Men nu diskar den på:)
 
Plastat in golvet inför EPS-gjutningen i helgen.
ImageUploadedByByggahus.se1397074179.641792.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
ullberg skrev:
Bättre än i mitt föräldrahem, där var det 2000, mättes ett par år efter att jag flyttade ut. Numer sitter det en radonsug som suger i plattan som var golvet i det rum jag växte upp. Jag är väl inte direkt orolig för min hälsa men det hade ju varit kul om de mätt och åtgärdat innan jag flyttade snarare än efter...
Du behöver nog inte oroa dig....ingenting va ju farligt förr...alla farligheter har ju kommit nu på senare tid...det är därför har vi bilbälten, bilbarnstolar, cykelhjälmar, rökförbud......;)
 
sblixten skrev:
Jag hade inte tänkt skriva i denna tråd idag, men efter att ny diskho och avloppsrör satts in så körde jag diskmaskinen för första gången. När det var dags för tömning så fick den flipperspel istället och alla(två) dioder blinkade.
Jag hade glömt ta upp hålet i kröken där jag anslutit slangen för diskmaskinen :surprised:
Men nu diskar den på:)
*fniss*.. det var ju inte fel på diskmaskinen iaf.. (y)
 
Vet inte om det räknas, men beslut taget om kakel i badrum samt äntligen funnit det avvikande 10*10 kaklet för duschhörna o lämpligt fall!
Vitt rektangulärt liggande på vägg. Mörkt grå klinker 30*30 på golv och ett mixat klinker på 1,5 kvm i duschhörnans golv.
ImageUploadedByByggahus.se1397164130.447039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg skrev:
Bättre än i mitt föräldrahem, där var det 2000, mättes ett par år efter att jag flyttade ut. Numer sitter det en radonsug som suger i plattan som var golvet i det rum jag växte upp. Jag är väl inte direkt orolig för min hälsa men det hade ju varit kul om de mätt och åtgärdat innan jag flyttade snarare än efter...
Det kanske förklarar varför du är ett sånt ljushuvud här på BH :D

(inget illa menat ;))
 
mexitegel skrev:
Det kanske förklarar varför du är ett sånt ljushuvud här på BH :D

(inget illa menat ;))
Strålande kommentar! Hur många bäckereller har du själv :)
 
Man kan inte laga fredagsmiddag utan rödvin, Keith Floyd style!
DSC_0101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilat ner en betongtrappa. Altandörren skall plockas bort.

Jäklar vad kul, men svettigt, det är att köra med en stor Hilti!

ImageUploadedByByggahus.se1397244431.333566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkablarna är urkopplade i bägge ändar, oroa er inte ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Y
Fått duschkabinen på sin plats samt burit in bubbelbadet.

Suttit och tänkt på att jag borde städa.
 
simpa81 skrev:
Bilat ner en betongtrappa. Altandörren skall plockas bort.

Jäklar vad kul, men svettigt, det är att köra med en stor Hilti!

[bild]...
Bra jobbat!

Jag slog ner en betongtrappa en gång.
Trappan var minst 50 år och bra "procentad".
Men jag hade bara handslägga.
Jäklar vad hårt det var!

PS
Kul med bilder där fotografens skugga är med. Lite av en selfie :)
 
Yrrol skrev:
Fått duschkabinen på sin plats samt burit in bubbelbadet.

Suttit och tänkt på att jag borde städa.
Kanske skulle passa på och ta dig en dusch eller ett bad se'n :)
 
Fått besked om att mina altandörrar ligger för döden.. de är tydligen inte värda att lägga ner pengar på att renovera (även om man såklart kan) - köp nya var rådet från fönsterrenoverarnissen/byggnadsvårdaren..

Mixade råd för andra fönster på gården finns numer i huvudet också.. byta där, renovera där, riva ut där, kitta om där.. måla där.. osv.. ja jo.. det blir nog intressant..

Phu.. Tur att vissa projekt sträcker sig över flera år..!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.