Freddan101 skrev:
Du har inte råkat ut för att Vera skrivit sönder din sticka och därmed all dataMine-data?
Nej det har inte hänt. Du har ju rätt i att det finns en liten risk för att det kan bli så. Jag får titta på det till helgen...
 
Tjena

Efter att ha fått igång alla utanpåliggande Z-wave prylar är det nu dags att ta tag i insatsbrytarna. Jag har kollat runt lite i forumet, men hittar ingen självklar guide i hur vanlig trappkoppling skall ske

Installation innan
Slide2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med Fibaro 2x1,5W:
Slide3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste jag skaffa impulsfjädrar till trappkopplingen (och ställa om till monostabila brytare med parameter 14) eller går det utan? Är jag rätt på det?
 
Freddan101 skrev:
Kör med 3 st PLEG. Låter ju riktigt intressant med minnesmodden. Har du länken?

http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,24144.msg166016.html#msg166016

Visst är det ytmonterat, finns knappt hålmonterade komponenter nuförtiden, absolut inte DRAM, men har man lite löderfarenhet (och pryttlarna) så går det nog bra! Försiktigt med en *vass* liten avbitartång eller skalpell - knipsa bort den befintliga kretsen dikt mot kroppen, röj bort alla gamla ben (ett i taget) med en pinsett o på med den nya. Alt. med skalpell böj upp ett ben i taget. Har man tillgång till en varmluftstation kan man köra med den.

Är man osäker så ska man såklart låta bli, för om padden lossnar från mönsterkortet blir det fort jobbigt. Kanske man har någon kompis som kan hjälpa i krokarna. Går det åt pipan så måste man ju köpa en ny, så då löser det sig i alla fall! ;)

OBS! Vänta med att knipsa bort den gamla tills dess att han verkligen har verifierat att dom dragit fram nästa bana på adressbussen. :) (Det borde dom gjort, man gör i allmänhet detta på rutin). Möjligen måste man in med ett termineringsmotstånd &så, har inte kollat så noga på konstruktionen.



Annars: PLEG:arna är väl kända för att dra rätt mycket minne, kan du optimera, så att du lägger ihop alla till en? Eller tre till två?
 
calloha skrev:
Tjena

Efter att ha fått igång alla utanpåliggande Z-wave prylar är det nu dags att ta tag i insatsbrytarna. Jag har kollat runt lite i forumet, men hittar ingen självklar guide i hur vanlig trappkoppling skall ske

Installation innan
[bild]
Med Fibaro 2x1,5W:
[bild]
Måste jag skaffa impulsfjädrar till trappkopplingen (och ställa om till monostabila brytare med parameter 14) eller går det utan? Är jag rätt på det?
Som du kopplat måste du ha impulsfjäder. Sätter du ena brytaren i "på" så har det ingen betydelse om du aktiverar den andra brytaren dvs ingen trappkoppling.
 
Freddan101 skrev:
Du har inte råkat ut för att Vera skrivit sönder din sticka och därmed all dataMine-data?
Nu är det helg :)
Du har ju rätt. Vid en vera restart kommer med stor sannolikhet loggnings stickan att formateras om och då försvinner all data i datamine...
Jag har nu två stickor i usbhubben. En till loggning och en till datamine. Den som satt där från början är ju sda och den nya blir sdb. Hur vet man att dom dyker upp i samma ordning när man kör en vera restart? På en vanlig linuxburk använder man ju uuid för att ha koll på sådant men hur funkar det på open-wrt?
Finns det någon annan som kör två usbstickor på en vera lite och hur har ni löst det?
 
Efter att ha haft en del problem (och blivit rekommenderad på diverse forum) så fixade jag så att datamine loggade till en nätverksshare (USB-sticka i min Airport Extreme) istället för direkt till USb-porten. Har en dedikerad USB-sticka där sedan tidigare för att spara loggar.

Har dock märkt att min Vera Lite har haft GRYMMA problem med LUUP-omstarter hela tiden, vilket verkar ha försvunnit sedan jag avinstallerade datamine. Kan bara anta att det berodde på att loggningen över nätverket inte fungerade adekvat.
 
n0ir skrev:
Efter att ha haft en del problem (och blivit rekommenderad på diverse forum) så fixade jag så att datamine loggade till en nätverksshare (USB-sticka i min Airport Extreme) istället för direkt till USb-porten. Har en dedikerad USB-sticka där sedan tidigare för att spara loggar.

Har dock märkt att min Vera Lite har haft GRYMMA problem med LUUP-omstarter hela tiden, vilket verkar ha försvunnit sedan jag avinstallerade datamine. Kan bara anta att det berodde på att loggningen över nätverket inte fungerade adekvat.
Ja loggade tidigare till en linux fileserver men fick problem med vera restarter. Troligen på grund av fördröjningar i cifs monteringen som ledde till hög cpu last på veran. Därför överger jag spåret med att logga til nas. Frågan är ju nu i vilken ordning veralite monterar usbminnen...
 
Skumt.
Min Vera har loggat oavbruten till Synology NAS sedan jag drog igång den i juli förra året.
Kanske beror på vilket NAS man har också.

Last CMH Reboot 08:24:48 Mon 10 Mar 2014
Last Vera Restart 08:29:01 Mon 10 Mar 2014
Last Luup Restart 21:55:22 Tue 08 Apr 2014
Mem available: 87836 kilobytes
 
Nån som känner till om ImperiHome stöder Northq watt calculator?

Verkar inte vara så i trial-versionen åtminstone.
Man kan välja Själv Northq enheten för att visa mätarställningen, men det är ju föga intressant.
 
power650 skrev:
Som du kopplat måste du ha impulsfjäder. Sätter du ena brytaren i "på" så har det ingen betydelse om du aktiverar den andra brytaren dvs ingen trappkoppling.
Jag köper resonemanget med impulsfjädrar, men jag ifrågasätter nu min egen ritning. Vad händer om man trycker ner knapparna samtidigt? Fas -> Fas utan last. Är det verkligen rätt ritat??
 
Vad heter dimmern du har på bild? Spec? Brux?
 
BjF skrev:
Nån som känner till om ImperiHome stöder Northq watt calculator?

Verkar inte vara så i trial-versionen åtminstone.
Man kan välja Själv Northq enheten för att visa mätarställningen, men det är ju föga intressant.
Från ImperiHomes FAQ:

Vera does not store sensor values history. However, there is a great free vera plugin called DataMine that handles that for you.

If you install the DataMine plugin and configure it properly to store your sensor values, ImperiHome will detect it and generate proper charts.
 
Tackar för svar
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad heter dimmern du har på bild? Spec? Brux?
Är frågan ställd till mig så är det ingen dimmer alls utan en Fibaro insatsbrytare 2x1,5W
 
Ok, det var därför jag inte kände igen den :)
Då tycker jag nog att du har ritat rätt, med reservation för själva pucken (vet inte vad I är).
Att trycka på två knappar samtidigt ska inte vara något problem så länge som alla strömbrytare matas från samma grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.