Jotack, jag åkte fast med 70 kg överlast på släpet en gång (inte lätt att avgöra när man står och lastar om man inte väger allting). 2000 kr fattigare...
 
Mikael_L
Provade du inte att spela dum ...?
;)
MathiasS skrev:
1200 kr för olovlig körning... Stämmer verkligen det? Överlast däremot är ju ett brott där uppsåt måste bevisas så det går ju att spela dum och lasta av.
 
Näe, jag var för ärlig och kunde bara erkänna faktum; släpet var för tungt lastat och det var mitt ansvar. Visserligen förklarade jag att det var ju nästintill omöjligt för mig att veta när gränsen var uppnådd, men det ändrar inte faktum.
 
pelpet skrev:
Om man överväger att köra ett tyngre släp än man har rätt till är det bättre att välja ett släp man inte är behörig för, än att överlasta ett släp man får köra. Böterna för överlast är 2000 kr - 4000 kr, och vid mer än 50% överlast väntar åtal för vårdslöshet i trafik. Då får man räkna med dagsböter och kanske bli av med körkortet.
Har för mig att det är tvärtom...Att det är bättre med ett litet "B-släp" som är överlastat, än att köra ett "BE-släp" utan man har körkort på BE.....dvs Överlast = Böter Olovlig körning = Indraget kort..... eller???? :screwy:
 
Man kan googla sig till att olovlig körning ger 1200kr i böter men jag tror knappast att jag bara får 1200kr i böter om jag ger mig ut och kör lastbil tex. Så det beror nog på.

Överlast däremot, jag har fått lära mig är ett uppsåtsbrott och eftersom det är svårt att bevisa att man var medveten om överlasten i vissa fall så går det att slingra sig. Men jag vet inte säkert, har aldrig behövt diskutera detta med polisen.
 
Vad jag hört så är det lättare att slingra sig från överlast om man bara har B-kort än om man har BE. Kan det stämma?
 
Jag tror det är sid 18 här som är tillämplig. 900 kr hävdar trafikjuristen.

Jag har också läst att det är mindre allvarligt med överlast än olovlig körning - det står så överallt på internet. Men efter att ha undersökt det så har jag kommit fram till att det är tvärtom, vilket är helt logiskt. Man orsakar betydligt större fara för andra om man kör med ett överlastat släp än om man kör med ett släp som man inte har rätt att dra.
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Jag tror det är sid 18 här som är tillämplig.
Hmm, varför verkar aldrig polisen bry sig om förseelse 23A och 32A ...?
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstått det så gör polisen i praktiken en visuell kontroll av överlast för att bedöma om någon vägning är nödvändig. Så om man ser till att ekipaget ser bra ut så löper man nog i praktiken liten risk att åka fast, jämfört med om släpet bångar av tyngden och bilens lyktor lyser upp i himlen.

900 eller 1200 spänn är böterna för olovilg körning med släp man inte har rätt till. I praktiken alltså ett struntbrott snäppet mildare än att köra 80 på en 70-väg (1500 kr böter). Olovlig körning med lastbil, utan körkort osv bedöms hårdare.
 
Hmm... ja man får ju iofs bena ut vilket brott man begår.

Det är olovlig körning att köra ett 3500kg släp fullastat bakom en Jeep GC om man har B kort men ok med BE. Det är också olovlig körning att köra 3500kg bakom en valfri Fiat på B, men jag gissar att påföljden kan bli allvarligare om hela ekipaget är "fel" (och då menar jag inte just det att man kör Fiat, det borde man också få böter för).
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
P
Eller så skaffar man BE eller i alla fall utökat B så är frågan ur världen och man behöver inte bry sig.. Men oj då måste man ju lära sig backa....
 
När det gäller B96 så är det ett backprov runt ett hörn. Det ska inte vara överdrivet svårt enligt de jag pratat med. Inga konor eller liknande.

Ett B96-prov kostar 800 kr så det är billigare än en böteslapp, förutsatt att man klarar det.
 
P
BE's backprov är inte svårare. Det är ett backprov på bana där man ska backa in i ett "garage" som är lite större än ekipaget. Det jobbiga är teorin som gott som är vanliga B och den kan ju alla... Eller :-/
 
MathiasS skrev:
Eller så ser man till att få vara med i klubben för inbördes beundran, tillgänglig för medborgare med sk högre behörighet.
Fast det är ju bara vi som har BE-kort tagna före 2013 som får vara medlemmar i den extra fina FIB-klubben där man får dra obegränsat tunga släp. :wow:(y):p

Glad fredag för övrigt!
 
  • Gilla
IRobot
  • Laddar…
TheStills skrev:
BE's backprov är inte svårare. Det är ett backprov på bana där man ska backa in i ett "garage" som är lite större än ekipaget. Det jobbiga är teorin som gott som är vanliga B och den kan ju alla... Eller :-/
..ööhh.. näe..:surprised:

Inför BE-provet gjorde jag tre övningsprov för B för att testa vad jag kunde, och fick under 60% på samtliga.

Sedan blev det att plugga i tre dagar för att klara B/BE-teorin. Backprovet är inte svårt om man har övat lite innan, och det är faktiskt väldigt gott om tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.