Jag bor i Uppsala och brukar ofta förundra mig över nybyggda hus här i trakten. Till och börja med är tomterna små. I närheten av stan är det hopplösa avstyckningar eller 800 m2 nyexploaterade tomter längre ut.

Sedan smäller man upp en stor enplansvilla på den lilla tomten. Den feta villan får sedan ett stort trädäck längs minst två av sidorna.

Naturligtvis måste man ha ett tvåbilsgarage och en friggebod som förråd. Sedan måste uppfarten och alla gångar få överdimensionerade stensättningar.

Sedan är utrymmet mer eller mindre slut utan att det fanns plats för någon trädgård. Fördelen är väl att man inte behöver någon gräsklippare, utan kan klippa sin gräsmatta med en hushållssax.

Korvgubbe
Det är nog en kombination av tillgänglig mark och intresse av att lägga tid på att sköta en stor trädgård.
De flesta skulle nog vilja ha en stor trädgård med fruktträd, grönsaksland och lekyta med, men måste prioritera och då väljer man hellre ett garage än en krocketbana.

Tja, jag är ju hellre i garaget eller sitter på altan än påtar i jorden, är en usel trädgårdsmästare och inte är det roligt heller, bara jobb.

Nu har jag visserligen inte någon nybyggd villa utan ett renoverat torp där jag planerat om tomten lite för att förenkla en del.

En trädgård vill jag ska vara hyfsat liten och kräva så lite underhåll som möjligt, jag har slätat till hos mig och tagit bort allt onödigt så jag bara har en slät gräsmatta.

Så jag kan definitivt förstå varför folk som bygger nytt gör så.

Förstår inte heller. Vill ha tvåplanshus just av det skälet.

Är kanske så enkelt som att nya tomter är så mycket mindre än äldre tomter...och att byggnadssättet idag gör att tomterna ser ut som ett grustag direkt när husen är färdiga...säkert många som inte orkar etablera och vänta på grönskan..det går snabbare att få resultat med en dansbana till uteplats..
Men jag håller med annars...har själv slitit som en varg för att behålla trädgården under husbygget

Det är väl en kombination av flera saker:

- Trenden mot 1-plans hus. Inget som jag direkt förstår, men OK.

- Tomtpriser som stiger - man har bara råd med en viss summa, då blir tomterna mindre för varje år som går.

- Totalkostnaden för tomt + 1-plans hus landar på en kostnadsnivå som kräver så mycket förvärvsarbete att ingen tid och ork återstår till trädgård mm.

Intresse som styr! Nybyggarna är ju oftast yngre människor som både har karriärer och bildar familj

Då prioterar man en lättskött trädgård så man har tid till annat, jag har gjort samma sak med min äldre stora tomt!
Så jag har minimerat det konstanta påtandes

Ja är int bittr!

Vårt hus är klart till sommaren och vi sitter som bäst på och funderar över hur trädgården skall anläggas.

Hoppas att vi får mer än räknat för vårt nuvarande boende för då kommer vi snabbare kunna få till vår vision.

En sak vi förberett är att samla dagvatten i en betongbrunn på ca 800 liter för att ha till bevattning.

Vi har haft trädgård, självförsörjande på potatis morötter ärtor jordgubbar och hela baletten som morsan har skött men är man som jag inte intresserad så blev det 1600 m2 gräsmatta i stället.(nåja en del var gräs före också).'

Vi och världen har gått från självförsörjande till via pengar byteshandel.

Protte

Lite kul när man åker förbi ett nybyggt villaområde och alla har samma färg på husen och kör samma Audi och har det obligatoriska trädet planterat i ena hörnet på plätten, det enda man kan tävla med grannen om är storleken på grillen.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Det är väl tur att de som inte har råd att (eller intalar sig själva att de inte vill) bo i ett nybyggt hus har något att störa sig på när de åker runt och kikar ;)

Nja, det ingår i mitt jobb att ha kännedom om nybyggda områden därav kikandet.

Jag tror nog att många skulle önska sig en stor trädgård, även om det är mer jobb med en sådan än ett tryckimpregnerat trädäck. Men det finns inte många sådana fastigheter till salu, och de som finns kostar många miljoner (om det inte ligger långt ute på landsbygden där det blir svårare att lösa förskola, skola, jobbpendling mm).
Den som äger en stor tomt i ett attraktivt område, försöker ofta stycka upp den i två eller flera mindre för att få ut mer pengar. Kommuner som exploaterar nya områden vill också få in så mycket pengar som möjligt (och många personer på samma ställe så blir det enklare att ordna förskolor ocn annan kommunal service).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.