peternicklas
sakora skrev:
Hej,

Jag funderar på en Landroid 2.0 och har lite frågor - Har försökt läsa så mycket som möjligt på forumet kanske har ni redan svarat på dessa men aldrig fel med lite recap :). 2.0 kör den över slingan dvs. klipper den över slingan eller klipper den enbart fram till slingan... jag har rak gräsmatta med få hinder etc. så jag tänkta hur nära tror ni man kan köra kanten? Tänkte testa med 10 cm från kanten eller kan jag t.o.m. gå närmare?

Sen så undrar jag... jag har en liten "gräs Ö" på fram sidan och mellan gräs ön och andra sidan är gången till entrén. Där har jag först stenar i form av små strandstenar nästan (40cm) och sen kommer plattor och sen igen stenar ca 40 cm tills den kommer ut till stora gräsmattan. Min fråga är tror ni den kan köra över stenarna eller måste jag sätta plattor typ göra en gång för gräsklipparen? Gången är förtillfället 90 cm vilket borde räcka för gräsklipparen att ta sig igenom. Tror jag läste tidigare att enligt manualen skall det vara 2m men någon har testat med 70cm och det har funkat perfekt. Man kan ju alltid flytta över den manuellt men då försvinner hela konceptet med robotgräsklippare tycker jag.

Sen undrar jag: Jag håller på så gräs 1kvm och vill inte att roboten kör på detta så jag kommer troligtvis lägga slinga runt detta men sen när det har växt så behöver jag ta bort slingan... Måste jag lägga om hela slinga runt tomten eller kan man på något sätt klippa av det och koppla på det på nytt eller förstör jag slingan helt då?

Ifall det är några oklarheter så ska jag försöka förtydliga annars vore jag jätte tacksam ifall någon kunnig kan svara :). Jag är väldigt sugen på att köpa den då den är bl.a. snygg och fick 3e bäst i test på råd & rön 2013 test av 14 robotar (före bl.a. Automower och Stiga etc.). Den som kom 1a var Robomow MS1000 (15 TSEK) och 2a Viking MI 632 (20 TSEK).

Trevlig helg! //Emanuel
Hej
Jag är inne på mitt tredje år nu med Landroid. Har nu en M 2.0.
Lite snabba svar.
Klipper nästan fram till slingan, INTE över den. Dock så genom en uppdatering som alla har fått så klipper den över slingan på väg hem till laddstationen. Har du en vänlig trädgård så kan du kanske slippa trimmern.
Beror på vad du har andra sidan kanten. Lägg sling och prova dig fram. Överskott av kabel kör du på samma sätt som till en ö, rakt ut på gräset och klamra den. Köra över jämn sten är inga problem bara stenen inte är högre än gräset samt att du kan få ner slingan. 90 cm. bör inte vara några problem.
Här finns lite tips http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-115.html#post1560133
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-88.html#post1551099 denna är gjord för Landroid L, den större modellen. Tror du kan minska avstånden med c:a 15 cm.
Lägg heller för mycket kabel och några utstick som till en ö, så har du för justeringar längre fram.
 
  • Gilla
flovv och 1 till
  • Laddar…
Hej.

Jag e aktiv i en annan tråd här. dvs Bosch Indego tråden då jag har en sån hemma i stan...
Nu beställde jag en Landroid M från Claes Olsson i går till fritidshuset.
Det ska bli kul och jämföra 2 så olika klippare.

Jag köpte den igår på webben för dom hade 10% rabatt på priset. så jag gav 7200 nånting inkl. frakt.
Det blir inte installation förrän om 2 veckor ungefär.


Om jag förstått det rätt så säljer ClasOlsson bara 2014 års modell (hoppas jag)
Eller? nån som vet?
 
peternicklas
Kanske säker på att alla som säljs på Claes Olsson är senaste modellen då de inte tidigare har haft den. Enligt bilden så är det den senaste med knapparna under kåpan.
 
Fundera på en M-model men har två frågor.

Tror ni att de har fixat problemet med att de lämnar sitt område? Jag har ett par höga stödmurar och om den kör över kabeln där så är det fritt fall 1.5 m ned på en betongplatta och jag tror klipparen förlorar den fighten.

Har sett att laddaren skall placeras utmed gränsen på gräsmattan och ha fritt både framåt och bakåt. Jag "måste" ställa den i ett hörn. Tycker mig ha sett liknande lösningar. Vilka är de "regler" man måste följa för placering av laddstation?
 
peternicklas
Nizztos skrev:
Fundera på en M-model men har två frågor.

Tror ni att de har fixat problemet med att de lämnar sitt område? Jag har ett par höga stödmurar och om den kör över kabeln där så är det fritt fall 1.5 m ned på en betongplatta och jag tror klipparen förlorar den fighten.

Har sett att laddaren skall placeras utmed gränsen på gräsmattan och ha fritt både framåt och bakåt. Jag "måste" ställa den i ett hörn. Tycker mig ha sett liknande lösningar. Vilka är de "regler" man måste följa för placering av laddstation?
Att den rymde berode på ett fel i sensorerna, detta ska vara åtgärdat på alla gamla samt alla nya maskiner.
Man bör ju följa manualen så mycket som möjligt men det går att göra avsteg från den. Fritt framåt vet jag inte varför det finns som krav. Däremot så när den går in i laddaren så bör man ha 2 m. så den hittar rätt. Läser du tråden om landroid, första modellen, så finns där mycket tips. Landroid M kräver inte alls samma utrymme så avstånd till kanter mm. kan kortas. Här är det bäst att prova sig fram. http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-53.html#post1967902 finns mer info.
 
Hej igen,

Hade lite fler funderingar som dök upp.
1. Hur ofta byter ni knivar 1 gg/år förutsatt att den inte knivarna går emot sten etc.
2. Hur ofta går era robotar.. dvs. klipper ni varje dag? Vad är "lagom" :).
3. Klarar den av kyla? och jag har uttag utanför garaget under "sido tak" måste jag ändå dra elkabel till ett uttag inomhus?

Tack för svar... Är så himla sugen!! Har även 20% på CO :)
 
peternicklas
sakora skrev:
Hej igen,

Hade lite fler funderingar som dök upp.
1. Hur ofta byter ni knivar 1 gg/år förutsatt att den inte knivarna går emot sten etc.
2. Hur ofta går era robotar.. dvs. klipper ni varje dag? Vad är "lagom" :).
3. Klarar den av kyla? och jag har uttag utanför garaget under "sido tak" måste jag ändå dra elkabel till ett uttag inomhus?

Tack för svar... Är så himla sugen!! Har även 20% på CO :)
1. Hur ofta tankar du bilen? Beror helt på hur mycket den är ute och klipper.Körde min i snitt 30 h/vecka. Bytade inga knivar under förra året, skulle dock gjorts 1 gång. Räkna med 1 kanske 2 byte/år
2. max 5 dagar/vecka sedan måste gräset vila.
3. Vet inte klassningen på omformaren, har min inomhus.
 
  • Gilla
sakora
  • Laddar…
Du är en pärla peternicklas! Hur ser ert schema ut och hur mkt kvm (gräs) har ni?
 
peternicklas
Kör runt 7 timmar/dag 5 dagar i veckan. 700 kvm gräs. Kör extra mycket för att hålla bort mossan. Skulle nog klara mig på 20 - 25h/vecka. Har lagt ett eget schema. Kör på det automatiska där gräsytan styr tiderna.
 
  • Gilla
sakora
  • Laddar…
[svar på inlägg #785, citeringen försvann]

Får hoppas att den inte rymmer då. Borde ju vara ett garantiärende om den faller över kanten men kan ju vara av typen "borde du insett"...

Menar du en rak del av slingan om 2m in i stationen?

Det går inte att "vända" på stationen så att klipparen kör in medurs? Skulle kunna sätta den parallellt med min häck då och det skulle ju ge en lång "inkörssträcka". Åt andra hållet är jag inte säker på att jag kan hitta 2m in till stationen.
 
Jag köpte på Clas Ohlson för 3 veckor sedan. Fick 2013:s modell men med uppdaterade spetsiga hjul (ej oranga sidor dock) och senaste firmware. Så varierar nog än. Jobbarkompisen fick 2014, han köpte 1v efter mig. Klipper 5t om dagen 650m2 gräs. Inte haft ett krångel på 2v iallafall. Ser mycket lovande ut.
 
  • Gilla
sakora
  • Laddar…
Hallå

Detta blir min första post här, har dock smygt runt här länge.

Jag har länge spekulerat i att köpa en Worx Landroid. Och slog till idag då jag läste att det kommit en uppdatering på dessa. Ringde till Claes Ohlson kundtjänst och fick bekräftat att de hade de nya modellerna där jag skulle köpa min.

Jag frågade sedan i butik om det var de senaste. Fick som svar att de kom in förra veckan.

Men nu, jag packar upp den. Jag har inga orangea däcksidor. Det står bak att det är WG794E, och i papprena står det att det är version 00, datum 121016.

Det känns ju så där...har jag inte ens fått uppdateringarna?

Tacksam för hjälp jag kan få.
 
Ckruz skrev:
Hallå

Detta blir min första post här, har dock smygt runt här länge.

Jag har länge spekulerat i att köpa en Worx Landroid. Och slog till idag då jag läste att det kommit en uppdatering på dessa. Ringde till Claes Ohlson kundtjänst och fick bekräftat att de hade de nya modellerna där jag skulle köpa min.

Jag frågade sedan i butik om det var de senaste. Fick som svar att de kom in förra veckan.

Men nu, jag packar upp den. Jag har inga orangea däcksidor. Det står bak att det är WG794E, och i papprena står det att det är version 00, datum 121016.

Det känns ju så där...har jag inte ens fått uppdateringarna?

Tacksam för hjälp jag kan få.
Därav att man alltid ska ha mailkonversation med butiken eller de som utlovar något, då har man alltid allt på papper.

I min värld är det bara att gå tillbaka och få köpet hävt då de utlovat fel produkt från kundsupporten.
 
Drog i gång maskinen nu: Jag har tydligen den nyaste programvaran v0.50 06-11-13, och jag har spetsiga hjul.

Depalma verkar sitta i samma båt som mig, och verkar nöjd. Frågan är...är det lönt att bråka om att det inte är nyaste varianten? Stora skillnader?
 
peternicklas
Har du startat klipparen och kollat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.