Fiberarmerat har lite dålig flytförmåga, ska jag ha nått riktigt slätt så kör jag med Ardex K14

Har för mig att piggrollern är rätt dyr, finns kanske billiga på byggvaruhusen iof, använd den inte i första spacklingen bara där kan du använda en 40cm spackel eller tandspackel

Dra lite lätt mellan buntbanden när du är klar så ser du hur högt dom kommer i spacklet.

Alltid bra att följa tillverkarens rek. men jag skulle tro att tank77 har kläm på det.
 
Skruvar du fast armeringsnätet i eps:en?
Piggroller finns jävligt billigt på Biltema.
 
Tack för tipset om biltema.
Körde i spik så att de inte flyter upp
 
Snart smäller det, väntar på att Hugo ska vakna så vi kan åka till farmor sedan ska det flytas. Duktigt nervös faktiskt haha.

Tänkte köra på Finja Allaround första rundan, självuttorkande och armerad. Verkar passa bra för första varvet.
Den förbrukar 1,75 kg per 1 millimeter tjock och en kvadratmeter stor yta. Om jag räknar rätt borde det bli 14,3 milimeter på en säck vilket ger 0,0143 kubik = 14,3 liter per 25 kilo säck. Jag har några stycken 15 liters hinkar, tror ni man kan blanda en säck i en sådan eller kommer det rinna över när man vispar? Tanken är att jag ska blanda och farsan distrubuerar (Lika bra då han flytspacklat en gång tidigare)
 
Nej det kommer rinna över. 25l hinkar ska du ha

Kommer gå bra, mät upp vattenmängden i några extra kärl eller fyll en stor tunna med vatten och ha en hink med rätt vatten mängd utmärkt på.

Tänk på att du inte kan fylla 3cm på ett ställe och sen gå vidare, spacklet kommer rinna och du måste gå in (gå i spacklet) och fylla på.
Har du satt ut några höjder? En skumlist på brunnskanten kan vara bra så du inte får spackel i brunnen. Tejpa över utloppet ifall du får läck så slipper du få spackel i brunnen.
 
Tänkte skruva några skruvar på rätt nivå samt unidrainen visar ju nivån. Jo tänkte lägga form vid Unidrain och tejpa. Även tejpa toans avlopp

Jag har stövlar så jag kan klampa runt i det. Så hela rummet måste läggas inom 20 minuter med andra ord för man får inte gå i det efter det?
 
Nu är vi spända på att veta hur det gick :)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Precis klara :) Klampa runt i det sista gången 4 minuter över tiden och sista spackeldraget gjordes 6 minuter över tiden. Kollar jag på nivåskruvarna så kanske att det blev 1mm under tänkt nivå men rätt ok för att vara första gången! :) fixar bild när jag kommer hem, nu göra rent verktyg
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Såhär blev det, rätt nöjd ändå
DSC_0079[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0077[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade bara med mig vidvinkelgluggen så var svårt att få en närbild, men man kan se att det kanske är 0,5 till 1mm för lågt. Men rätt okej för en lekman :D
nivå.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar säga att det inte är någon exakt vetenskap att flytspackla fall, man kan inte spackla och få det exakt som man tänkt. Det blir lite som det blir men det blir oftast bra :)

Just det där att fylla till nivån är svårt, man vill inte fylla över pinnarna för då är dom bort och ser man dom är det lite för lågt... man kan klippa pinnarna 2mm över rätt nivå då kan man låt dom sticka upp lite och ändå ha rätt nivå.

Täcker nästa spackling avloppsröret?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jo, jag kommer ju från mjukvarubranschen och försöker ta med mig toleransnivån från den och det är ju inte riktigt samma sak :D Men om man hela tiden iallafall mäter in det man gör på millimetern så har man iallafall inte tullat på toleransen där utan det är bara själva jobbet som styr sedan. :D

Japp, nästa spackling täcker röret, det är tight! Vi valde ju tom 90rör för att det skulle gå. Det är den där jäkla järnbalken som ställer till det. Men golvet i badrummet blir ca 10mm högre än utanför så helt okej tycker jag.
 
Lite kuriosa som jag glömde nämna igår. Precis efter jag blandat sista säcken (Vilket var tur) så hörde jag ett droppande ljud. Upptäckte att det rann vatten ur ett originalelrör som kommer ur taket. Första tanken är ju att det blivit läckage hos grannen. Så jag lämnar farsan själv att slutföra och springer upp till grannen. Visar sig att deras lillgrabb tappat ut vatten och det runnit fram till där tvättställsavloppet går ner och sedan hittat sig in i rören till min lägenhet och seden ner. Inte bra! Bygger jag igen den väggen sedan så är det stor risk för fuktskada! För att inte tala om risken att någon får en stöt

Jävla tur att jag var där när det hände annars kanske jag inte märkt det. Måste kräva att de åtgärdar det, måste bara lägga fram det på ett diplomatiskt sätt
 
Redigerat:
Vart för sent för att spackla nästa vända idag, men jag städa iallafall ytan och skruvade upp nivåskruvarna till rätt höjd. Jag slipade även ner lecat som ni ser i bildens underkant. Hantverkarna satte dit den när de fixade golvet utanför badrummet. Dennes överkant var precis på samma höjd som det färdiga furugolvet, vilket inte går, man måste ju låta tröskeln gå ner några millimeter under golvet så det inte finns risk att lecan syns.
DSC_0084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något som tog längre tid än vad jag trodde var att rita in duschhörnan. Detta berodde till största del att den ritningen som Duschbyggarna (Lev. av duschdörrar) har har fel mått. Hoppas detta blir bra, imorn ska jag sätta dit en skumgummilist precis vid strecken ni ser. Det är ju inte en exakt vetenskap, man får finlira med fix och klinker sedan.
DSC_0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Primat och avstängningslister uppsatta, nu kör vi!
DSC_0092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Klart, var inte alls lika stressigt denna runda :D
DSC_0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.