O
Reglerna finns av en anledning. Det är ännu viktigare att följa dessa när man gör jobbet själv anser jag.
Man ska inte ta så lättvindigt på det hela. FB brukar vara hårda på att Säkervatten skall följas, gör man inte det så kanske man inte får ut någon ersättning.
Och inte lägger du ner alla dessa pengar på ditt badrum, för att sen riskera att inte få någon ersättning om något skulle hända.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Bygger man helt nytt kanske det går, men nu är detta renovering av 20-tals lgh. Jag kommer följa alla regler där det går. Det är bara detta med 60mm vid fördelaren som inte gick att lösa. Jag kan ju inte bila bort för mycket i en bärande vägg. Det känns mycket mer skrämmande att påverka bärande konstruktion än att bara ha 30mm till väggen som nu.

Har varit rätt ont om kommentarer i den tråd, först när man gör små okritiska avsteg från branschregler som folk skriver :D
 
  • Gilla
  • Haha
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att det verkar bli jäkligt snyggt! Kul med folk som vågar satsa lite, värdet måste ju höjas en del på en sån där lägenhet!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack, det värmer! Det hoppas jag verkligen för jag har investerat en hel del pengar i denna renovering! ;) (För att inte tala om tid)
Vi köpte den ju för rekordlågt pris för området så ska bli kul att se vad den går för en vacker dag. :D
 
O
OKej... jag ska försöka låta Bror Duktig logga ut :p
Det är verkligen ett otroligt jobb du håller på med! Med allting som du gör så borde värdet höjas på lägenheten....
Å(såvida du inte får för dig att lägga in heltäckningsmatta på golvet i badrummet, samt byta ut parketten mot en skabbig korkmatta från -70talet. (som dessutom är sliten och sunkig) och eftersom du inte fått allt att räcka till lappar med allt möjligt....
Då kan jag tyvärr inte vara helt övertygad om att du kommer höja värdet på din lgh :D

Jag tror tyvärr inte att alla dessa detaljer som du ansträngt med kommer att höja värdet så mycket men det stora hela kommer att göra det. Men man renoverar för att bo, inte för att sälja!
Om man skulle bygga om enbart för att tjäna pengar så ska man nog inte satsa på detaljerna. Men så länge man bygger om för att bo så är detaljerna viktigt.
Med detaljer så tänker jag på dina ansträngningar för dölja vattenledningarna så mycket som möjligt i badrummet t.ex.
Men nu vill vi se bilder på hur det går med resten av lägenheten!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack! Nej mycket av detaljerna är inte värdehöjande i sig själv men det bidrar till helheten. Sedan är det ju precis som du säger så att man vill ju trivas att bo där också, och jag fullständigt hatar utanpåliggande el och vattendragning :D Så får det mig nöjd under de år vi bor där är det värt investeringen! :p

Jag jobbar bara med badrummet just nu! :D Det andra får vänta till badrummet är klart, jag är pappaledig så kan bara jobba i lägenheten de dagar Hugos farmor kan vara barnvakt (Farfar är där ganska ofta utan mig dock). Men hantverkarna har ju gjort klart golvet som var ett jätteprojekt, spacklat och grundmålat hela lägenheten. Det som är kvar är regla vägg mellan garderob / kök och Hugos rum / vardagsrummet. Fixa köket vilket är en smal sak jämfört med badrummet och sedan hemabion med duk,projektor, högtalare och allt vad det innebär. Ska även fixa en walk in closet med Elfa inredning.

Så jag hoppas det börjar röra på sig när badrummet är klart :D
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
O
Men nu har du missat en viktig detalj i inredningen.
Nu måste jag vara så där negativ igen, nu när du verkar göra avsteg från reglerna....

Du har glömt att bygga en walk in fridge :p (för Hugos välling förstås :D )
 
När han är tonåring kommer han nog gilla vinkylen som jag planerar att platsbygga :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lagt armeringsnät och passat in golvvärmen, glömde ju förstås najbandspistolen hemma så kunde inte fixera golvvärmen permanent, får fixa det imorron. 80mm cc i duschen och 100mm förövrigt, detta för att få lite högre effekt i duschen för att det ska torka

DSC_0076[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorron ska vi flytspackla första rundan. Nervöst!
 
Redigerat:
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Det går nog bra ska du se, blir det inte 100 så ska du ju på med en sväng till :)

Vad kör du för spackel? Jag skulle ha kört med fiberförstärkt i första svängen och ett lättflytande finspackel andra vändan. Gärna med piggroller om du ska ha det helt plant
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Svårt att se på bilden men det ser lite klent ut med buntband till värmeslingan. Den lever omkring och "flyter upp" om du inte fäster den ordentligt.
Annars brukar det inte vara några problem och jag håller med Nino att fiberförstärkt är att rekommendera.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino skrev:
Det går nog bra ska du se, blir det inte 100 så ska du ju på med en sväng till :)

Vad kör du för spackel? Jag skulle ha kört med fiberförstärkt i första svängen och ett lättflytande finspackel andra vändan. Gärna med piggroller om du ska ha det helt plant
Tack :D
Tänkte köra samma över hela, Finja All around avjämning som är fiberförstärkt.
Men det kanske är smart att bara köra förstärkt första rundan tack. Tänkte köra med så 4,5 liter (Max enligt Finja produktbkad) så att det flyter ut och nivellerar. Någon (Tror det var tank77) pratade om 5 liter per säck men kanske dumt att inte följa Finjas rekommendationer?

De har även en produkt som heter Finja Fiber Snabb men den har lite kortare bearbetingstid är all around, då det är första gången jag flyter (Pappa som hjälper mig har gjort det en gång tidigare) vill jag ha så mycket tid som möjligt på mig. Jo, tänkte köpa en piggroller, tack för tipsen!

Btw, varför jag kör FInja är för att jag tänkte det var bäst då EPSen är av det märket, men det kanske inte spelar någon roll? Vilket märke och produkt hade du kört?
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Svårt att se på bilden men det ser lite klent ut med buntband till värmeslingan. Den lever omkring och "flyter upp" om du inte fäster den ordentligt.
Annars brukar det inte vara några problem och jag håller med Nino att fiberförstärkt är att rekommendera.
Det är inte klart än, hade glömt min pistol. Ska dra alla band som redan sitter hårdare samt dra fler. Med pistolen och högsta dragstyrka skulle jag dra av värmekabeln så det håller nog :p

edit: Tack för input btw :D
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Det är inte klart än, hade glömt min pistol. Ska dra alla band som redan sitter hårdare samt dra fler. Med pistolen och högsta dragstyrka skulle jag dra av värmekabeln så det håller nog :p

edit: Tack för input btw :D
Det var nog inte så mycket på hur hårt jag tänkte utan mer antalet. Dom kan sitta ganska löst runt kabeln för att just hindra skador så "pistol" behöver du inte använda :)
 
Går snabbare då den även kapar dem. Nej precis, ska inte sätta det speciellt hårt. Tänkte köra 3 st per raksträcka. Men man måste ju alltid mäta resistansen innan man gjuter så att man inte gjuter in en kabel med avbrott :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.