Jag kanske missat något, men vad ska det bli till avloppet till vänster ovanför blivande kommoden?
 
Tvättmaskin :D

edit: Den sitter så för att den ska gå fri från trumman
 
Redigerat:
Superkul tråd (särskilt för oss som också har en 20-tals lgh i Vasastan). Fortsätt uppdatera!

/K
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack! Kul, kanske granne :D
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Har väll kanske inte hänt så överdrivit mycket de senaste dagarna, men har iallafall börjat mura igen de hål som finns i väggen med tvättställ/kommod. Hålet till vänster som ni ser är tillluftsvenilation som inte längre används av fastigheten. Har även gipsputsat nischen för fördelarna slät då detta är svårt när rören är på plats och inspacklade i väggen, kommer ta bort fördelarna sedan när LIP ska på plats i nischen.
 
  • DSC_0053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte avluftningen till toan :)
 
Det är riktigt bra drag i ventilationen som finns faktiskt.

Men eftersom tilluftsventilationen är ur funktion så kanske jag får fixa det i dörren eller så.

edit: Men du kanske menar en sådan man kopplar till avloppet?
 
Misstänkte du menade en sådan
Det behövs inte, jag har knappt två meter till stammen
 
Dammsugit bort all lös skit
DSC_0062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Far min primar
DSC_0067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blandar EPS i säck (Jävla skitgöra) och pappa får distribuera innehållet
DSC_0068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får erkänna att min första säck inte blev perfekt blandad så far fick slå hål på en del klumpar. Men sedan fick jag upp snitsen och det bliv riktigt bra
DSC_0070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger i bilden ser ni vårt lilla egentillverkade verktyg för att få rätt nivå. Vi ritade nivån på 45xx45 regeln och sedan var det bara att köra på med lasern
DSC_0072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart! Vi kommer få kapa bort lite av armeringsjärnen för toalettavloppet ungefär 1.5 meter av totalt dryga 2 meter. Kanske inte helt ortodox, men det är ju betongbjälklag och saker rör sig inte på samma sätt så det borde vara lugnt.
DSC_0073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Gediget jobb!

Blir orolig/fundersam på avstånd mellan avlopp/vägg och vatten/vägg. Avloppet ser ut att sitta nästan dikt an mot väggen. GVK kräver 60 mm avstånd!? Samma sak med in-/utgående som går till fördelaren. Likaså där ska det vara 60 mm mellan rör och vägg. Där rör går in/ut lodrätt blir det väl mindre än 60 mm till den horisontella delen av "fördelningslådan". Eller är det helt medvetet och en kalkylerad avvägning?
 
  • Gilla
ayye
  • Laddar…
Tack!

Vi följer Säkert vatten och leverantörens monteringsanvisningar av toalettfixtur (Geberit duofix). Geberit räknar CC mått på avloppsröret från väggen och vi håller oss inom deras gränser (Som jag inte kan i huvudet). Men det är nog bara 40mm från ytterkanten av röret till väggen. Om vi gått mot säkert vatten så får vi hänvisa till Geberit.

Det är mer än 60mm från underkanten får nischen till rörens kant. Jag tror att halvkopplingarna luras och det ser mindre ut.
 
Redigerat:
Det går inte att klara sig med att säga "Jamen Geberit sa.." De är en Schweizisk tillverkare och har vissa produkter (t ex inbyggnadsbox för inbyggnadsblandare) som eg inte går att montera enl svenska bestämmelser (med mindre än att man gör en installationsvägg i det "våta" utrymmet). Dvs Geberit tar inte höjd alls för GVK/Säker vatten!

Geberit har ju WC-fixtur som går att bygga så tight som 120 mm. Med 90 avlopp så går det, om man följer GVK och Säker vatten, ändå inte att bygga tightare än 90 + 60 mm = 150 mm.

Om inte... Det går ju att istället bygga klack, då avloppet då inte går upp genom "golvet!? Det spela ju föga roll då hela klabbet blir dolt bakom fixturen!?

Utan klack, räcker uppsticket? Ska vara minst 40 mm.

Vad jag menade med vattnet.. Avståndet mellan de lodräta prisolrören (som går till fördelaren) måste vara 60 mm till väggen (insidan av den tilljämnade "fördelningsboxen"). Ser iaf ut som fördelarna sitter nästan dikt an väggen och att det kanske blir tight att få dit manschett!?

Ber om ursäkt att jag är trist och tråkig!? Det är nu chansen finns att fixa, snart är ju den borta.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
40mm är uppsticket, men som sagt är bara avstånd vägg avlopp dryga 40. Får fundera på klack.

det enda jag hittar om klack i säkert vatten är en bild 2.7.2c står inga mått. Vad ska den ha för höjd? Är det fortfarande 40mm uppstick från golvyta eller är det 40mm från klacken som gäller?

edit: Nej 60mm är det inte, men en manschett går dit. De fördelarboxar som finns skulle aldrig få plats så fick göra en nisch även ett avstick från 60mm regeln där. Hellre det än avstick från fogregeln.
 
Redigerat:
Det finns plats för 25mm (Vilket motsvarar tröskeln) klack och ändå ha 40mm uppstick så kanske kör på det så man följer alla regler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.