Den vita utfällningen gick bort med vatten. Jag blandade ca 5 liter och har kvar kanske två . Du ser vad jag strukit en bit upp i tråden.
 
slott skrev:
Bra tips och tråd!
Ungefär hur mycket gick åt per kvadratmeter? Spelar årstiden någon roll för behandlingen/målningen?
Ingen aning hur mycket per kvm, blandade kanske up 3-4 kg vitriol totalt, brädorna har jag behandlat vår, sommar, höst och vinter, dvs då jag haft tid, var själv orolig att det skulle påverka men det har det inte.
Vissa var det frost på en gång men då blandningen var varm så var det problemet löst.
 
Tack för svaret, vi får kolla vidare hur mycket vi kan tänkas behöva. En annan fråga:
På granngården har de järnsulfat i säckar a 15kg. Är det detsamma som järnvitriol? Kan vi använda oss av det?
http://www.granngarden.se/product/j-rnsulfat-ferrogent-15-kg

pbengtsson skrev:
Ingen aning hur mycket per kvm, blandade kanske up 3-4 kg vitriol totalt, brädorna har jag behandlat vår, sommar, höst och vinter, dvs då jag haft tid, var själv orolig att det skulle påverka men det har det inte.
Vissa var det frost på en gång men då blandningen var varm så var det problemet löst.
 
Hej,

Tack för en mycket informativ tråd!
Vi ska ha järnvitriol-behandlad gran-panel på vårt nyproduserade hus. Har tänkt köpa järnvitriolen från Gysinge. De rekommenderar att panelen målas när den är spikad på väggen. Detta för att man ska få ett jämnare resultat. Tycker det låter konstigt. Det bästa vore väl att måla innan den sätts upp?
Har också läst en artikel där man badade plankorna i järnvitriol innan de sattes upp, låter ju enkelt och smidigt, nån som har erfarenhet/synpunkter?
 
Låter som ett konstigt råd, lösningen är ingen färg utan vatten med kemekalier i, och hopplöst att få upp på en färdigspikad fasad.. Bada plankorna funkar, men det är mest för att spara tid.

Det jag kan tänka mig är att nysågad panel är rätt vit, och den gulnar rätt fort obehandlad, i det läget så ger järnvitriol en mer "gråeffekt". Men efter ett år spelar det ingen roll.

Glöm inte att behandlingen är till för att snabba upp ett narturligt grånande av trä. Rötskydd finns inte, ev något motståndskraftigare mot svartmögel ( ej belägg för detta).
 
Nej jag håller med, låter konstigt. Skulle tro att det framförallt handlar om att när man behandlar planka för planka ger man de olika mängder vitriol lösning och sen när man sätter upp de kan det få ett randigt resultat. Därför ska man måla de när de sitter uppe så att man behandlar ytor istället för plankor. Men det finns en hel del andra faror med det som att det blir fläckar/ytor som blir ojämna. Tror det blir till att pensla de på bock och låta de ligga en vecka innan montering.
 
Tack för denna tråd – superbra!

Jag noterar att du har precis den typ av fasad som jag själv är spekulant på... Men jag är obekant med typen och kanske har du lust att hjälpa mig på traven? Har letat massor på nätet...

• Du valde 28mm brädor. Tenderar de att slå sig något? Har du erfarenheter även från 22 mm?
• Du ser ut att använda typ halvtumsläkt bakom springorna för att få det tätt. Stämmer det? Hade du även luftspalt/spikreglar bakom dessa av typen 28x70 eller liknande?
• Jättesnyggt utan foder på fönsterna! Men hur löser du fodrets funktion? Eller är det specialfönster du har? Vid dörren ser du ut att ha använt en liten list av något slag?
 
Rätt torkat slår sig varken 28 eller 21mm, men jag tog 28mm då trät slits fortare resonerade jag då, men det verkar också som man får mer kärnvirke vid dessa dimensioner, kolla med din handlare då det finns många kvalitetsklasser på fasadbrädor.

Fasaden är uppbyggd av 45x45 liggande med isolering emellan, sedan vindväv och spikläkt på 10x45 utanpå (också liggande) de liggande 45x45. Fasaden är sedan en s.k. "inverterad" fasad där underbrädorna är 95x21, på dessa sitter 145x28 med ca 8mm mellanrum. Underbrädorna är spikade med 2,8x70mm spik och överbrädorna med 4" spik.

Fönster är Velfac, dessa har bågen utanpå karmen så det finns inget att sätta salning och foder i, detta är löst med bockade aluplåtar som döljer glipan mellan fönster och stomme, plåten fäster tag i en profil som löper runt karmen. Använder man sig av "traditionella" fönster så låter du underbrädorna + spikläkt gå ca 1 cm in över karmen, lite svårt att byta fönster i framtiden kanske, får ta ut dem lite kreativt.

Edit: plåten under dörren är en vanlig plåt som man har under alla fönster och dörrar, inget som skiljer sig här, dock har jag ingen plåt ovanför fönster, detta för att vindväv och fasad kommer utanför karmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
En liten järnvitriolrapport efter att ha satt upp knappt hälften.
• Jag använde 22x145 granpanel av ganska bra kvalitet vad det verkar. Mestadels kärnvirke.
• Att stryka på vitriolen var ingen konst. Jag använde 700g järnvitriol, en halv påse (typ några gram) silverbets, lite diskmedel och tio liter vatten. Det gäller att röra om ofta under påstrykningen för somligt sjönk till botten. Jag använde kallvatten, kanske därför.
• Jag har haft lösning stående i flera veckor utan problem. Det är bara att röra om och stryka på igen.
• Takutsprång och pannbrädor har suttit uppe ett tag och blev jättegrå direkt. Samma sak med de bitar av den nya panelen som solens strålar nått vid lagring. Jag förmodar att det jämnar ut sig.
• Jag har testat på några bitar tryckt virke och det verkar som att det blir ett okej resultat där också. Inte flammigt och definitivt snyggare än det gröna.

Ska försöka återkomma med en liten rapport om min fasadtyp också. Vid ett senare tillfälle dock.
 
Kul med lite återrapportering, lägg gärna in bilder, skall själv försöka lägga in lite nytagna.
 
Vad har du för fasadskiva på din "utbyggnad" ?
 
Antar att du menar de svarta, dessa är Cembrit Royal, tyvärr verkar dessa inte gå att få tag i mer (http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD52). Men det verkar finnas likvärdiga produkter hos cembrit. Det som var viktigt för mig var att de var genomfärgade då jag själv sågade upp skivorna och inte ville ha en annan färg i snittet.
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Hej! Intressant tråd. Vi ska måla vår andra våning med järnvitrol och har en bottevåning i sten. Dvs med puts utanpå. Finns det något sätt man kan göra det på så att det inte blir en missfärgning av våning 1. Vi har också väldigt stora fönsterpartier i våning 1. Ska vi vara rädda för att de ska skadas?

Sen har vi köpt plast fönster:) Vet ni något om den kombon?

Ha det fint
Hälsningar
Lm
 
Jag skulle inte chansa med en undervåning med puts. Då det regnar kommer det att laka ur brädorna och ev missfärga undervåningen, kemikalien är inte bunden utan löses upp då det regnar. Plastfönster tror jag inte är några problem, men har bara erfarenhet av vissa detaljer och inga större ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.