Hoffan skrev:
Va säger ni... Börjar det gå får långt eller

[länk]
haha.. jo.. hur lång tid tar det att koka upp en liter vatten? Skall man stå och fippla med mobilen då eller? Helt galen produkt.
 
Jag behöver en äggkokare som går att kontrollera på morgonen - finns det?

Edit: Som alltså stänger av sig själv när äggen är klara och helst kyler dom ;)
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Finns det ingen kaffemaskin som går att styra på liknande sätt?
 
@enluring.
Vet inte om jag fattar dig rätt, men har du ström vid strömbrytaren kna du köra direktassociation till en en annan z-wave insats som sitter vid lampan och tänder den.
Handlar det om en ren trådlös (batteridriven) strömbrytare så finns det sådana i z-wave, dock blir ju inte designen lika. Har själv funderat på om man kunde bygga ihop en sådan med en exxact-brytare. Även i detta fall kör man med association.

@tonilundin.
För 30 år sedan hade jag en arbetskollega som hade en klockströmbrytare på sin bryggare. Laddae den på kvällen och på morgonen hade han nybryggt kaffe. Hur svårt kan det vara med en fibaro wallplugg?
Vill man avancera det får man ta till magnetkontakt för vattenpåfyllning med styrning, något som häller i kaffebönor, alt. de nya kaffedossetterna (vet inte vad de heter, för jag dricker inte kaffe) och en wallplugg som drar igång. Så bara bygg på.
 
Stemmer jeg var egentlig på jakt etter en ren batteridreven trådløs bryter.

Etter det jeg har funnet ut så kan man enten bruke s2 utgangen på alle aktuator til Fibaro feks FGS211, eller man kan bruke den som @tnoilundin tipset om: (https://www.m.nu/inwall-remote-insert-everspring-p-1372.html). Men begge disse løsningene trenger 230V..

Jeg har nå også kommet over en 4 switch sender som skal kunne kjøre på batteri, er det noen som har noen erfaring med denne: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=2129 ?
 
Som jag skrev, men orkade inte leta upp, så finns det batteridrivna Duvi z-wave.me brytare. Finns även i dubbelutförande (kron). Men jag har inte testat dem själv och man får ju som sagt en annan design.

Kollade in din länk nu efteråt, den var ju smart men dyr. Problemen jag ser är hur hittar man en brytare med 4 knappar? OK, man behöver ju inte använda alla. Nästa problem är hur man får hela brytaren kompakt. Tänkte mig mer (en dröm, men ändå) en brytare 1,2, eller 4-vägs, batteridriven som man klistrar upp på valfri yta.
 
Redigerat:
Borde man inte kunna använda fibaros universalsensor? och bygga ihop något med en knapp och en förhöjningsram och ett batteri?? Då får man ju en relativt smidig strömbrytare som går på batteri...
 
Det å bruke universalsensoren virker jo til å være en mulighet ser ut som den har en inngang som kan brukes til knap og koble til et 9V batteri for å drive den. Her er installasjons instruksen: https://www.uk-automation.co.uk/pdf/FGBS321.pdf

Er det noen som har prøvd noe lignende?
 
Första gången jag noterar att du har en HC2 och en Vera3 i din elektronikhörna ;-)

(fast jag har ju läst någonstans i denna tråd att du har båda...)
 
Snablis
@tonilundin
Jag har en Everspringbrytare på kaffebryggaren som jag laddar på kvällen.
En andra sitter innan motorvärmaren i garaget, där sladden går ut genom springa i garagedörren.
När mobilklockan ringt å jag stänger av den, startar jag båda innan jag kliver ur sängen, manuellt.
Har tagit hem "tasker" för att aktivera dem när jag stänger av larmet men inte orkat än.

Kaffet bryggs medan jag gör mig iordning i badrummet å bilen e varm när jag ska iväg. =)
 
Redigerat:
Snablis skrev:
@tonilundin
Jag har en Everspringbrytare på kaffebryggaren som jag laddar på kvällen.
En andra sitter innan motorvärmaren i garaget, där sladden går ut genom springa i garagedörren.
När mobilklockan ringt å jag stänger av den, startar jag båda innan jag kliver ur sängen, manuellt.
Har tagit hem "tasker" för att aktivera dem när jag stänger av larmet men inte orkat än.

Kaffet bryggs medan jag gör mig iordning i badrummet å bilen e varm när jag ska iväg. =)
Jag har också en Wallplug till motorvärmaren fast den styrs av kalenderaktiviteter och startar vid olika tider beroende på utomhustemperatur. En sak mindre att tänka på helt enkelt 😃
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Jag har också en Wallplug till motorvärmaren fast den styrs av kalenderaktiviteter och startar vid olika tider beroende på utomhustemperatur. En sak mindre att tänka på helt enkelt 
Det får bli fibaro plug på bryggaren. Hade ju varit grymt om man kunde få meddelande om att fylla på vattenbehållaren/bönor tömma sump m.m. men det är ju sånt som bryggaren ändå talar om via displayn så inte så värst nödvändigt bara onödigt coolt :) Välja keffedryck m.m. fallerar iallafall på om man skulle glömma sätta dit koppen kvällen innan och man kan ju inte ha mjölkbehållaren framme 24/7 heller, men häftigt. Man kan ju alltid modda med några arduino sensorer :)
 
enluring skrev:
Det å bruke universalsensoren virker jo til å være en mulighet ser ut som den har en inngang som kan brukes til knap og koble til et 9V batteri for å drive den. Her er installasjons instruksen: [länk]

Er det noen som har prøvd noe lignende?
Universalsensorn är tyvärr inte gjord för batteridrift (önskar den kunde haft det som parameterval). Den knäcker ett 9-volt batteri på någon dag (vilket jag själv bittert erfarit innan jag visste det).
Fortfarande ligger mina två här och skräpar, vilket lär bli än mer permanent när Heks sensorer kommer på plats.

Mina första 3.3-voltare anlände idag, men ingen nano till gw:n ännu. Prylarna från Ebay har varit snabbare än Ali, och för första gången har jag två paket som inte kommit fram från Ebay.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.