Om hyresvärden skulle skriva tex såhär på papper:

----------------------------------------------------------------------------------------------
"Säljaren" är medgiven att få ta över hyreslägenheten, men när denne ej dyker upp på mötet som bestämdes för att skriva kontraktet, och heller inte ringde och gav återbud, så kan jag inte se att "Säljaren" vill överta hyreslägenheten, och kan iom det inte skriva ett kontrakt.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Skulle då det vara ett "godkänt" medgivande för mig enligt huskontraktet??? (Alltså att jag då har uppfyllt alla mina skyldigheter enligt kontraktet)


PS. Eller om någon kan hjälpa mig att formulera det hela perfekt och helt vattentätt för mig/hyresvärden så skulle det vara mycket uppskattat.
 
Detta borde funka: Hyresvärden skriver ett dokument och skriver under och daterar: "Härmed godkännes att Exempel Exempelsson, 641131-1120, tar över kontraktet på lägenhet XXXXXX, Bostadsvägen 7, från tidigare hyresgäst TS TSson".

Jag är ju inte någon jurist men avtal ska formuleras kortfattat, enkelt och tydligt så att det inte finns så mycket innehåll att fundera kring.
 
Jag skulle nog se till att en jurist hjälper till att formulera ett dylikt dokument. Visst kan vi här på forumet komma med tips, råd och förslag men om det inte finns någon som är juridiskt utbildad här så blir det just endast det; tips, råd och förslag. Inget som med säkerhet håller för en ev. rättslig prövning.
 
pelpet skrev:
Detta borde funka: Hyresvärden skriver ett dokument och skriver under och daterar: "Härmed godkännes att Exempel Exempelsson, 641131-1120, tar över kontraktet på lägenhet XXXXXX, Bostadsvägen 7, från tidigare hyresgäst TS TSson".

Jag är ju inte någon jurist men avtal ska formuleras kortfattat, enkelt och tydligt så att det inte finns så mycket innehåll att fundera kring.

Ok, men jag tänkte mer om man kunde komma på en ultimat lösning/formulering där man samtidigt ger säljaren ett medgivande, men iom att denne inte ens själv kommer till mötet/inte vill ha lägenheten etc, att hyresvärden kan undslippa att behöva ha fortsatt mer "verksamhet" åt denna människa?

Jag undrar detta för att inte behöva ge hyresvärden mer "problem/jobb" än MINIMALT.
 
Så om det finns en vänlig jurist här i tråden eller på forumet så skulle jag vara tacksam för hjälp att sätta ihop (om det går) en så bra och smidig formulering som möjligt, för i detta fallet hyresvärdens skull, som egentligen inte alls har med detta att göra, men blivit indragen i det pga klausulen i kontraktet.

Tack på förhand
 
Min spontana tanke är att hyresvärden inte behöver göra speciellt mycket just iom att han egentligen inte är en part i målet. Det enda han behöver göra är att skriva att säljaren är välkommen som hyresgäst, att ett möte för kontraktsskrivning utlysts och att säljaren valde att inte deltaga. Därefter är hans roll utspelad och ärendet kan tas vidare till nästa instans, vilket troligtvis tyvärr är tingsrätten.
 
Paxman skrev:
Min spontana tanke är att hyresvärden inte behöver göra speciellt mycket just iom att han egentligen inte är en part i målet. Det enda han behöver göra är att skriva att säljaren är välkommen som hyresgäst, att ett möte för kontraktsskrivning utlysts och att säljaren valde att inte deltaga. Därefter är hans roll utspelad och ärendet kan tas vidare till nästa instans, vilket troligtvis tyvärr är tingsrätten.
Ja, så är det ju..

Blir det i detta fallet säljaren som "måste" dra oss till tingsrätten eller fungerar det egentligen?
 
??? :)
 
Det måste ju bli ni. Säljaren kommer ju bara bo kvar i sitt hus om ni inte sätter press på henne...och ska det göras på lagligt sätt är det domstol som gäller. (Sen finns ju andra sätt att utöva press men det är inget jag har någon inblick i och aldrig något som jag kommer rekommendera.)
 
Som tidigare sagts är det mycket viktigt att du får ett skriftligt intyg från hyresvärden att hen godtar säljaren som hyresgäst. Detta intyg ska inte innehålla något annat. Så fort du försöker väva in mer villkor i den så har du skapat ytterligare ett dokument som likt köpekontraktet kan utnyttjas på oförutsett vis. Du riskerar också att formulera ett dokument som blir juridiskt ogiltigt p.g.a. inbyggda motsägelser.

I ditt ursprungskontrakt stipuleras ingenting om hur länge erbjudandet om att överta lägenheten ska vara giltigt. Det borde alltså vara enkelt att hyresvärden, vid sidan av ovan nämnda intyg, ger säljaren en tidsfrist inom vilken säljaren måste tacka ja eller nej till lägenheten.
 
  • Gilla
KB-U
  • Laddar…
Mm då får det bli att imorgon kontakta jurist och bygga upp en stämningsplan och sedan dra säljaren till rätten!
 
@peroande, Tack för ett bra inlägg!
 
Mikael_L
Gillestugan skrev:
Eller ska man gå den vägen att man stämmer säljaren på ett visst belopp (vad är skäligt?) och försöker hitta sig ett annat hus?

Men saken är ju den att både jag och de i min familj redan har flyttat in i detta huset mentalt.
Nja, nu tror jag det egentligen ska gå till såhär:

Ni trallar nu omkring och gör era förberedelser för flytten.
Packar och stökar, säger upp lägenheten anmäler ny adress och eftersändning osv.
På tillträdesdagen står ni utanför huset med flyttlasset och försöker flytta in, antingen går det bra och allt är frid och fröjd, eller så blir ni hindrade till detta utav säljaren och då, först då, har säljaren begått ett kontraktsbrott.

Detta kontraktsbrott kan ni begära ersättning för, och sen stämma till tinget om inte frivillig betalning sker.
Det enklaste ni kan hävda och få gillande för i domstolen är alla edra direkta kostnader, dvs kostnad för flyttbilen (x2), adressändring, lagring av bohag, kostnad för det hotell ni var tvungen att bo på i ett halvår, advokatkostnader osv osv.
Sen bör ni med god framgång även kunna hävda och driva vissa indirekta kostnader, t.ex. att ni sen köper ett likvärdigt hus för säg 300' mer, så är även dessa 300' en kostnad ni drabbades av pga avtalsbrottet.

Och i er sits skulle jag främst låta säljaren förstå att att ni till 100% ämnar fullfölja avtalet och köpet, och att säljaren därmed är den avtalsbrytande parten och riskerar att förlora allt detta jag räknat upp. Att ni inte ämnar bryta något ingånget avtal. Avtalsrätten är dessutom ganska sträng i Sverige, har gamla anor ända från medeltiden "Pacta sunt servanda – Avtal skall hållas".


Men visst så sitter ni inte alls i en helt säker sits pga det idiotiska villkoret i kontraktet, jag vill inte alls ställa mig i kören av andra utrop här i tråden om att säljaren inte har en chans. Ja för så jäkligt kan det faktiskt vara, att säljaren har en chans.

Men i vilket fall så tror jag att säljaren åtminstone har en betydligt mindre chans än er i rätten.
Kontraktet kan både tolkas ordagrant samt som en avsiktsförklaring för en överlåtelse.

Jag hoppas att motparten inser den extrema risk h*n tar ifall h*n väljer att bryta avtalet, detta är ett pokerspel med ganska extrema insatser.

I edra kläder skulle jag bara satsa stenhårt på att fullfölja köpet genom att kort och gått påpeka detta och att säljaren bör kontrollera vad som kan hända vid avtalsbrott från dennes sida, och sen inte direkt diskutera saken något mer. Dvs syna deras pokerhand med ganska värdelösa småvalörer.

Och i säljarens kläder skulle jag själv däremot aldrig vågat mig på att bryta kontraktet. :eek:

Så det är väl mest bara att hoppas att säljaren inser sin taskiga sits, så ni båda slipper ett par år med uppslitande och jobbiga tingsrättsförhandlingar.


Och se gärna till att få just det intyget som peroande skriver om. Ett enkelt hållet som visar att säljaren har erbjudits möjlighet att ta över hyreskontraktet.
Inget intyg som direkt försämrar er sits, sas.
 
  • Gilla
Gillestugan och 2 till
  • Laddar…
Jag hade försökt undvika en rättegång. Även om ni med stor säkerhet skulle vinna så är det en jobbig process och det finns risk att ni förlorar.

Jag hade börjat med att fixa fram ett skriftligt bevis på att hyresvärden godkänner säljaren som hyresgäst, och sedan skickat ett skarpt formulerat brev till säljaren komplett med en ifylld stämningsansökan till tingsrätten och en kopia på godkännandet. Även kopia till mäklaren. Då kanske säljaren fattar att det är allvar, och att det kan bli väldigt kostsamt att bryta avtalet.
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Men hurdan är säljaren? Jag tycker att det låter som en säljare som är gammal och/eller sjuk?

Om säljaren anser sig för sjuk för att klara av att flytta "nu" så kanske det som behövs är en kontakt med släktingar? Att erbjuda hjälp med flytt (dvs. hjälpa till att fixa flyttfirma, kanske magasinering av möbler som inte får plats i nya lägenheten osv.), låt i så fall mäklaren ta den bollen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.