Hej.
Jag bor i ett suterränghus.
Dräneringen är från byggåret (1965).
Det finns inga tecken på fuktproblem eller unken lukt.
Besiktningsmannen tyckte att vi skulle dränera om hela grunden (dvs. baksidan och i sluttningarna på sidorna, den delen som har mark mot suterrängplan).
När jag visade att jag inte kände för att fixa nått som inte var trasigt, så sa besiktningsmannen att man kan göra nått som heter fördränering (alternativt namn är ytdränering).
Syftet med fördräneringen är att leda bort det regn-/smältvatten som kommer rinnandes mot huset då det ligger i en sluttning.
Som jag fattat det så gräver man en dräneringsränna (som en vallgrav) runt huset. I denna ränna så lägger man i följande ordning: markduk, dräneringsrör, tvättad makadam, viker över markduksflikarna, och sen ett lager jord för att det ska vara vackert. Lutningen på dräneringsröret ska vara 1cm per meter mot lägsta punkt där man ska ha en stenkista.

Mina frågor är:

Är det klokt att fördränera, eller bör man investera i en mycket dyrare totaldränering?
Hur bred ska dräneringsrännan vara?
Hur djup ska dräneringsrännan vara?
Hur mycket/lite jord ska man ha över dräneringsrännan?
Är det bättre med 2 cm per meter lutning på dräneringsröret än 1cm per meter?
Är det bättre om jag gräver ner till berggrunden, så att dräneringsröret ligger mot berget?
Kan jag koppla på stuprören till dräneringsröret (som leder till stenkistan)?
Är det smart att rikta om marken nära huset så att det lutar ut från huset och mot dräneringsrännan?
Om man lutar om marken nära huset mot dräneringsrännan, ska man ha någon plastfilm under stenplattorna så att vattnet verkligen rinner mot dräneringsrännan och inte sipprar ner i marken?
Hur stor bör en stenkista vara?
Det finns dagvattenkassetter som man kan ha istället för stenkista. Är detta bättre eller bara dyrare?
Bör man ha en dagvattenbrunn (i så fall, med eller utan sandfång)?

Som det ser ut nu:

hus1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag planerar:
hus2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många tack för hjälpsamma svar!

Dränrör skulle jag lägga inom de närmaste 20 cm från fasad.

Men först av allt skulle jag gräva fram gamla dräneringen, borde vara lätt hittad då den ligger i höjd med grunden o detta bara är 20-50 cm under mark i ena änden. Där kan man bedömma om det är igensatt, fungerar eller skall bytas. Tegelrör med lera fyllt inuti skulle ja tro.

En komplett dränering så kan du passa på att isolera huset under mark också.

Dränerade om min suterrängkåk för 10år sedan, byggår 1977. Mitt problem var en dåligt fungerande dränering (tegelrör) sulan stod mer eller mindre i vatten. Om din kåk stått i ca 50år utan fuktproblem, så förstår jag att du inte är sugen på att gräva dränering. Att då göra en förebyggande nödlösning för ett problem som inte finns, tycker jag verkar överarbetat eftersom du ju inte har något problem med fukt. Å andra sidan så är det ju inte fel att leda bort ytvatten, men du kommer ändå att ha fuktiga jordmassor som ligger emot din källarvägg och antagligen grundvatten som följer berget. Det är ju inte fel att som JKrister skriver, att kolla att din dränering inte börjar bli igensatt, kolla om det kanske finns någon spolmöjlighet. Om dräneringen är kopplad till dagvatten, så får du koppla så igen vid omdränering. Takvatten får du nog inte koppla på däremot, men kolla med din kommun. Har du stenkista, så kan det va lurigt att leda både dränering och takvatten till denna, då den kan fyllas vid skyfall och dränvattnet inte kan rinna undan.

Hej
Det låter som rent svammel av en besiktningsman som inte har förstått en dränerings funktion.
Ytvattnet får man bort genom att fixa marklutningen bort från huset.
När man gräver om dräneringen för grunden är det grundvattnet man vill få bort.
Det normala är att man även sätter kapilärbrytande skivor på grunden för att få stopp på kapilärsuget in i grundmuren.
Dessa system finns det i princip 2 olika utföranden på.
Det ena är Isodrän/pordrän/jackodrän mfl och det andra är platon.
Fredrik

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Håller med fredrik helt men skulle kalla vattnet markvatten. Grundvattennivån leker man inte med hur som helst.

Hade aldrig kopplat på takvattnet på dränrör. Då är det lika bra att vrida på vattenspridaren på fullt ös brevid huset varje gång det regnar.
Takvatten kan dras till stenkista men då i dagvattenrör (ej perforerade)

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Hej
Det låter som rent svammel av en besiktningsman som inte har förstått en dränerings funktion.
Ytvattnet får man bort genom att fixa marklutningen bort från huset.
När man gräver om dräneringen för grunden är det grundvattnet man vill få bort.
Det normala är att man även sätter kapilärbrytande skivor på grunden för att få stopp på kapilärsuget in i grundmuren.
Dessa system finns det i princip 2 olika utföranden på.
Det ena är Isodrän/pordrän/jackodrän mfl och det andra är platon.
Fredrik
Ursäkta för sen respons.
Besiktningsmannen litar jag på, han är anlitas bla som totalansvarig besiktningsman vid stora byggen.

Målet är att avlasta den dräneringen som fortfarande verkar fungera genom att leda bort en del av regn/smältvatten.
Jag håller med om att det är bra med lutning från huset. Problemet är att om man lutar marken MOT bergssluttningen så bildas det lätt en sjö på baksidan av huset (höger sida på bilderna jag ritat).
Min och hans tanke är då att man kan leda bort detta vatten, vilket borde göra jorden/leran runt huset blir mindre blöt. Eller hur?
Mindre blöt mark borde väl minska belastningen på den befintliga dräneringen. Eller hur?
(den befintliga dräneringen har jag inte ritat in på bilderna)

Och, jag struntar i att koppla på stuprören till dräneringsslangen (vilket var mitt eget påhitt)

Låter bra! Sjöutsikt i all ära men var jättenöjd när jag lyckades bli av med min tomtsjö förra våren.

Har också berg som plockerar och skapar svacka i gräsmattan. Iof inte så nära huset men jag valde att gräva ett dike i de lägsta partiet i gräsmattan till stenkista. I diket la ja duk, kross, dränrör och vek tillbaka duken och fyllde sedan upp tomten så den blev helt plan. Diket är inte mer än 20x25cm med kross/rör.

I år blev det vare sig tjäle eller 1,5m snö men från hösten att döma och vinterns regnande så tror jag det funkar.

JKrister skrev:
Låter bra! Sjöutsikt i all ära men var jättenöjd när jag lyckades bli av med min tomtsjö förra våren.

Har också berg som plockerar och skapar svacka i gräsmattan. Iof inte så nära huset men jag valde att gräva ett dike i de lägsta partiet i gräsmattan till stenkista. I diket la ja duk, kross, dränrör och vek tillbaka duken och fyllde sedan upp tomten så den blev helt plan. Diket är inte mer än 20x25cm med kross/rör.

I år blev det vare sig tjäle eller 1,5m snö men från hösten att döma och vinterns regnande så tror jag det funkar.
Hur djupt begravde du diket?
Dvs hur många cm jord ovan krosset och duken?

Kross ska du inte ha då det inte är dränerande.
Det ska vara drängrus 8-16 eller liknande
Fredrik

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.