Det finns massor av intressanta frågor och aspekter i detta ämne, särskilt när man läser länkad tråd där det framgår att grannen först ville fylla upp baktill på sin tomt.

Men jag tycker det känns högst tveksamt att diskutera detta innan TS och beaver3 reder ut vilka de är och samtidigt kommer med ordentlig information om befintliga marklov och överenskommelser. Just nu är detta en soppa!
 
Det har ju trots allt framkommit en hel del generell information i tråden (som t.ex. nu Nordic74:s inlägg som pekar på flera viktiga aspekter).
 
Jag är ytterligare en som håller med den huvudsakliga åsikten i tråden.

Grannen har bara skyldigheter i detta läge.
All kostnad ska gå på grannen.
Grannen kan inte begära/kräva på något vis att slänten ska vara på din sida.
Eventuell stödmur ska vara på grannens mark.
Grannen har skyldighet att hålla efter sin slänt.

Sen om man är goda grannar och har ett sunt förhållande till varandras behov och omgivning så kan man komma överrens om att lägga mur/häck osv på gränsen och dela kostnaden.

Men absolut inte i detta läge, se till att vara mycket tydlig med att de har gjort en överträdelse.
Förklara att de har alla skyldigheter.
Sen kan de komma med förslag på hur de vill göra och så får du ta ställning till det då.

Kör ett peptalk i spegeln, ta upp diskussionen igen, ge inte efter en millimeter nu, utan gör det sen (om DU vill).
 
Om marklinjer är inritade i bygglovet ändra fram till tomtgräns, och där är en tydlig nivåskillnad.
Ja då kan det vara så att marklovet ingår i bygglovet.
Annars får man väl inte göra sådär stora ändringar av höjden i marken utan marklov.
Så de kan ev inte ens ha rätt att gräva så djupt på sin sida gränsen.

Har någon sagt till mig, men jag är inte helt hundra på det, men det låter (i mina öron) logiskt.
 
Förslag:
- Prata med grannen innan du får för mycket elände, innan du börjar mår allt för dåligt.
- Kolla upp om det finns bygglov (=offentlig handling).
- Begär ut alla underlag och ritningar för bygglovet, det kanske bygger på felaktiga ritningar!?
- Prata med grävarna (de kanske har dålig koll, kan inte språk, vet inte vad som gäller, etc).
- Om det inte finns bygglov, anmäl till kommunen (det måste finnas bygglov).
- Felaktigheter är svåra att rätta till senare (=folk kör med förhalningsteknik, tills du ger upp).

Men det kan också vara så att allt är i sin ordning! ;-)
 
birgera skrev:
Förslag:
- Prata med grannen innan du får för mycket elände, innan du börjar mår allt för dåligt.
- Kolla upp om det finns bygglov (=offentlig handling).
- Begär ut alla underlag och ritningar för bygglovet, det kanske bygger på felaktiga ritningar!?
- Prata med grävarna (de kanske har dålig koll, kan inte språk, vet inte vad som gäller, etc).
- Om det inte finns bygglov, anmäl till kommunen (det måste finnas bygglov).
- Felaktigheter är svåra att rätta till senare (=folk kör med förhalningsteknik, tills du ger upp).

Men det kan också vara så att allt är i sin ordning! ;-)
Jag tycker du ska kontakta jurist innan du pratar med grannen, de kan ge dig mycket info om dina rättigheter och vad du har för möjligheter.
Villaägarna har jurister som är anslutna till dem som ger deras medlemmar 1 Tim gratis konsultation.
 
Värst vad folk går igång utan att veta fakta i målet, utifrån en ofullständig partsinlaga.
 
JOW skrev:
Grannen kan inte begära/kräva på något vis att slänten ska vara på din sida.
Jo, OM det är inritat i TS bygglovsritningar att det ska vara så. Det finns ju indikationer i tråden på att det är TS som fyllt ut mer än tillåtet. Och då hamnar ju saken i en helt annan dager. Grannens grävande på TS tomt är fortfarande fel, men TS kan knappast kräva att grannen bygger en stödmur om det är TS som fyllt ut för mycket. Det blir då grannen som kan kräva att TS gör en slänt.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Jösses....här är det snillen spekulerar....blev helt vimsig av att läsa denna....skönt med några riktiga missförstånd...det piggar upp husprojekten....
 
  • Gilla
flaxfrax och 3 till
  • Laddar…
B
Har tittat på grannens ritningar, dom visar att grannen skall gå kant i kant med TS.
Nu har grannen på inrådan av kommunen sagt sig villig att sätta en naturstensmur mot TS på sin tomt.
Bra som ni säger, att TS måste vara med att bevaka sina rättigheter, just nu liknar hela området OMAHA Beach 1945.
 
B
Risken finns också för sättningar i TS grund då man grävt ned så djupt och så pass nära TS sarkofag av grus.
Grundvattennivån sänks och massorna rör sig mot urgrävningen i värsta fall, det är ju vårvärme och blött i marken, ingen besiktning av TS hus skedde före utgrävningen eftersom det gjordes utan att TS blivit underrättad.
 
Gynteri
Nåja, oavsett alla teknikaliteter så torde det vara förenligt med straffrättslig påföljd för egenmäktigt förfarande om någon olovligen gräver bort 2,5 meter av någon annans tomt.
 
beaver3 skrev:
Har tittat på grannens ritningar, dom visar att grannen skall gå kant i kant med TS.
Nu har grannen på inrådan av kommunen sagt sig villig att sätta en naturstensmur mot TS på sin tomt.
Bra som ni säger, att TS måste vara med att bevaka sina rättigheter, just nu liknar hela området OMAHA Beach 1945.
Det vore intressant att veta varför du inte bemöter alla frågor om din relation till TS.

Och, är det bara jag, eller vad betyder "kant i kant" egentligen?

(Jag kan tänka mig grannen och TS gåendes hand i hand, men när de går kant i kant, vad i allsindar gör man då? Två markytor "kant i kant". Fattar nada.)
 
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
Bara min gissning nu, men "kant i kant" borde betyda att färdig markyta i tomtgräns ska mötas på en och samma höjd, dvs ingen stödmur. Men den stora frågan är ju på VILKEN höjd.... Det vet bara den som sett de båda byggloven.
 
beaver3 skrev:
Har tittat på grannens ritningar, dom visar att grannen skall gå kant i kant med TS.
Nu har grannen på inrådan av kommunen sagt sig villig att sätta en naturstensmur mot TS på sin tomt.
Bra som ni säger, att TS måste vara med att bevaka sina rättigheter, just nu liknar hela området OMAHA Beach 1945.
Så, uppenbarligen läser du fortfarende i tråden som "lordmetroid" började, den så kallade TS.
Men: vem är DU - beaver3?

Varför svarar du inte på alla frågorna om vem du är?

Någon med lite fantasi kan ju lätt få för sig att bever3 och lordmedtroid är en och samma person - fast två olika personligheter i samma kropp =O)
Verkar ju inte bättre än så faktiskt. Den ena halvan konflikträdd - den andra konfrontativ... (fast det är jag med, ibland det ena ibland det andra - beroende på vem man möter =O)

Annars är det ju inte helt ovanligt att partnern i familjen har ett eget konto och svarar i samma trådar - det gör jag ibland på min mans trådar/kommentarer och tvärtom. MEN - vi glömmer aldrig att tala om vilka vi är!

Med tanke på tråden på den första frågan/tråden i denna grannens göromål: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/222579-grannen-vill-fylla-ut-pa-min-tomt.html så är nog inte den bortforslade jorden i och omkring tomtgränsen det som stör beaver3 (eller är det lordmedtroid?) mest.

SÅ: vem är du lordmedtroid? Vem är du beaver3?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.