Det är en person som köpt den obebygda granntomten mot mig. våra tomter är av sutterrängtyp och vad vederbörande önskar är att fylla upp hela sin tomt till en plan yta, cirka fyra meter upp ifrån naturlig nivå och alltså ovan min bakgård.

Vederbörand och kommunen påstår att det ska fyllas upp och att sluttningen upp mot vederbörande ska vara inne på min tomt? Kan det verkligen vara möjligt?
 
Redigerat:
Nej !
Sluttningen ska vara på grannens tomt!
 
Det verkar helt otroligt. Att din granne kan vara lusfräck kan man tänka sig, men har kommunens representant också sagt det?
 
Om du äger din tomt, har bygglov och slutbevis på ditt bygge så har dom inte på din tomt att göra!
 
Det är fel. Ska grannen göra något sådant här så får han ansöka om bygglov och resa en stödmur. Kommunen måste ha missuppfattat saken på något sätt, alt att handläggaren är inkompetent. Jag hade ringt handläggaren och frågat om det inte blivit något missförstånd.

Om du vill ha ett garage, förråd eller liknande i sutterräng så kanske du kan förhandla med grannen.
 
Jag håller fortfarande på och bygger, jag har byggt i egen regi så det är i slutfasen av mitt ett års arbete så slutbevis finns ännu inte.

Handläggaren är en ful fisk som vill göra det så lätt för sig själv som möjligt. Kan kommunen helt sonika gå in och ändra på de marklov som jag fick?
 
Redigerat:
Kan inte tänka mig att han får komma in en millimeter på din tomt.
Men som nämns i tidigare inlägg, ett garage i grannens fyllning kanske kanske kan kompensera för den enorma vägg som kommer bli av den fyllningen.
Jag skulle överklagat överhuvudtaget, om du nu inte vill att grannen ska fylla ut.
 
Hemmakatten
Låter helt orimligt att kommunen skulle godkänna en så pass stör höjning av marken hos grannen. 4 meter är HÖGT och en så pass stor olägenhet för er att det aldrig borde komma till stånd. I alla sådana här bygglovsärenden skall grannarna höras. Just nu tror jag att grannen kör en rövare med dig.
 
Är det länsrätten man överklagar till?
 
Han kan inte göra nåt på din tomt om du inte godkänner.
Och det är konstig kommun som accepterar 4 meter höjning. Enligt Pbl "skall en tomts naturförutsättningar så långt som möjligt tas till vara", och det tror jag knappast man efterlever här.
 
Kommunen får ej ändra ditt bygg/marklov, De får aldrig ge en granne rätt att fylla ut på din tomt. Det spelar ingen roll att slutbevis ej är erhållet.

Grannen får ej bygga större (ca + 0,5 meter) stödmur närmare än 4,5 meter från din tomt (om inte D.P säger annat) utan marklov som skall föregås av grannhöran (Kommunen skall meddela dig om sökt marklov och du får yttra dig ang ärendet samt rätt att överklaga)

Att fylla upp sin tomt får grannen göra utan grannhöran dock krävs marklov. Dock är 4 meter extremt och kanske är reglerat i D,P/PBL, tror dock ej det.
 
Tack så mycket för alla svar, betryggande att veta och få lite uppbackning. Det blir bara raka nej och överklagan in i det sista om det skulle gå så långt.
 
Mikael_L
Kyleman skrev:
Om du äger din tomt, har bygglov och slutbevis på ditt bygge så har dom inte på din tomt att göra!
Det räcker självklart med att äga tomten. Även om den är helt obebyggd får ingen förfoga över din mark.

All fyllning samt ev stödmurar måste stå på grannens sida av tomgränsen.
Din tomt får inte beröras negativt på något vis, såsom att du t.ex. plötsligt får mycket mer regnvatten/smältvatten pga åtgärden.
Är fyllningen högre än något väldigt blygsamt så ska din åsikt om det hämtas in, innan mark/bygg-lov godkännes. Det är dock ej säkert att du får din vilja genom.
Men möjligheten att överklaga finns ju sen.

Men så slutligen rent praktiskt, i din situation.
Är det verkligen så att grannens tomt ska höjas 4 meter i tomtgräns? Det låter helt sjukt, det är sjukt högt.
Ett sådant bygge anser jag att ingen ska godkänna, vare sig av grannar, kommun eller länsstyrelse.

Behöver grannen fylla så högt försöker grannen bygga fel hus, eller på fel tomt, så enkelt är det.

Men i denna situation kan du annars ta chansen att deala.
Istället för att helt prompt motsätta dig allt så kanske en deal kanske är smartare.
Att grannen fyller 2 meter i tomtgräns och du samtidigt bygger garage i tomtgräns så en garagevägg defakto utgör stödmur.
Grannen bekostar garageplatta och murad vägg, du själv bygger resten, t.ex.

Ja lite sådana saker kan man ju fundera på.
 
Grannen är en man vars min farsa känner sedan länge(inte kompis bara känner till). Han har storhetsvansinne och en släng av "his way or the highway" och har alltid haft så länge som far min känt honom, han köpte den minsta tomten på området på 1100 kvadrat eftersom den vetter ut mot sjön.

Detta är bild på min tomt tagit från granntomten när vi fyllde upp mot vägen och skapade en suterrängtomt av vad som först var en grop på 4 meters djup. Detta har vi fått bygg och marklov på av kommunen för 2 år sedan.

995139_10151678060034279_1674763284_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han vill bygga ett 14x8m långt garage samt ett hus på 170 kvadrat i två plan. Han vill lägga garaget 2 meter från gränsen eftersom det annars inte skulle komma fritt från hans bakgård samt att han behöver fylla upp hela tomten och lite till(alternativt stödmur) för att få plats med detta gigantiska garaget,

Denna skiss visar vad han tänkt sig(gråa byggnader är hans planerade hus och garage):
g2993.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han har absolut valt fel tomt, jag tror inte han har färdigställt sitt köp ens. Jag anar att han endast lagt handpenningen hittills då han pratat om att han kanske blir "tvingad" att lämna tillbaka tomten om han inte kan bygga enligt hans planer.

Jag kan absolut inte samtycka och ge godkännande att varken fylla ut på min tomt eller att han får bygga närmare än 4,5m. Därför att resultatet av hans planer blir att min trädgård kommer ligga i en 6 meter djup vallgrav(4 meter fyllning + garagevägg), inte speciellt trevligt!

Handläggaren på kommunen tycker dock att fylla ut på min tomt är rimligt.
 
Redigerat:
det finns en detaljplan för området läs den. Begär ut den av kommunen om du ej har den.
det borde vara omöjligt att bygga som din granne vill. det mesta borde vara reglerat i detaljplanen. tex garaget blir för stort (brukar max vara 40 -60 kvm). Normalt får inte garage ligga så nära din fastighet.

Du borde kunna vara lugn. kolla D:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.