Tjena nattugglor!
Jag har idag ett uthus som står på en murad grund och med trästomme och panel.
Jag har nu tänkt på ena sidan fylla upp så att marken blir hyffsat plan, det innebär dock att marknivån hamnar ovanför bottensyllen. Vad rekommenderar ni att man har mellan trästommen/panel och marken.
Är det en platonmatta som gäller eller?
Jag har idag ett uthus som står på en murad grund och med trästomme och panel.
Jag har nu tänkt på ena sidan fylla upp så att marken blir hyffsat plan, det innebär dock att marknivån hamnar ovanför bottensyllen. Vad rekommenderar ni att man har mellan trästommen/panel och marken.
Är det en platonmatta som gäller eller?
om du inte bryr dig om panelen hade jag satt platon och lagt dränerande makadam och en markduk men du får ha koll på väggen från andra sidan samt att du måste få in luft underifrån annars kan den aldrig torka ut och då ruttnar trät, sen undrar jag om väggen klarar det marktrycket som blir, en syll ska ta upp vertikala krafter och inte horisontella så risken du får är att den flyttar sig i sidled.
men en bättre och långsiktig lösning är att höja grunden med ett par leca stenar och lite bruk så du inte har organiskt material mot jorden.
men en bättre och långsiktig lösning är att höja grunden med ett par leca stenar och lite bruk så du inte har organiskt material mot jorden.
kan du inte ta bort panelen längst ner och sätta en cementbaserad skiva istället?
skulle säga att det är ventilerat utsida som är problemet. ritat en skiss:
denna lösningen tror jag mer på, fast hur länge de håller vet jag inte men det är en kompromiss lösning, dock inte enligt boken.
skulle säga att det är ventilerat utsida som är problemet. ritat en skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
denna lösningen tror jag mer på, fast hur länge de håller vet jag inte men det är en kompromiss lösning, dock inte enligt boken.
grym skiss!
Panelen bort och cementskiva låter vettigt, plåtbleck likaså.
Tack nu är jag med (tror jag), ok.. så sekundära profilen är egentligen bara stående underläkt för att få ut cementskivan från väggen?
(Nej enligt boken ska man göra som du föreslog, men det här är ett uthus och inte ett bostadshus som inte är isolerat eller uppvärmt etc)
Panelen bort och cementskiva låter vettigt, plåtbleck likaså.
Tack nu är jag med (tror jag), ok.. så sekundära profilen är egentligen bara stående underläkt för att få ut cementskivan från väggen?
(Nej enligt boken ska man göra som du föreslog, men det här är ett uthus och inte ett bostadshus som inte är isolerat eller uppvärmt etc)
sätt en liggande under syllen och den andra en bit över så syllen blir luftad, så släpper du ner skivan lite längre. och även platonmattan, en annan lösning baserat på anders är att gjuta en klack närmast väggen men du kommer inte ifrån att ta bort panelen samt bygga en form av en skiva som kan sitta kvar för du får nog inte bort den. sen får du sätta en plåt så det inte kan komma in vatten fel håll.