Fast jag tror nog att försäkringsbolaget inte gärna ersätter något som din "motpart" ska stå för.

Stå på dig istället, en sådan granne kommer bara att fortsätta att utnyttja dig annars.
 
Redigerat:
lordmetroid skrev:
Kommungubben viftade också med mitt bygglov som var gjort mot befintlig marknivå när det inte fanns en granne och som visar en slänt på min sida som går ner till den ursprungliga marknivån.
Det där var en väldigt viktig punkt, då är det alltså troligen DU som tidigare har gjort ett "svartbygge" genom att fylla ut mer än du fick.

Det ändrar dock inte det faktum att grannen inte får gräva på din tomt utan att fråga dig om lov. Men det är väl rätt överspelat nu eftersom det verkar onödigt att begära att grannen ska återställa för att sen på egen bekostnad korrigera felet som du gjort.
 
Nerre skrev:
Det där var en väldigt viktig punkt, då är det alltså troligen DU som tidigare har gjort ett "svartbygge" genom att fylla ut mer än du fick.

Det ändrar dock inte det faktum att grannen inte får gräva på din tomt utan att fråga dig om lov. Men det är väl rätt överspelat nu eftersom det verkar onödigt att begära att grannen ska återställa för att sen på egen bekostnad korrigera felet som du gjort.
Fast om höjdskillnaden skall delas mellan fastigheterna så blir det ju också fel. TS granne verkar ju vilja ge TS hela höjdskillnaden. Det riktiga vore ju i sådana fall att TS får en slänt motsvarande halva höjdskillnaden och grannen halva, alternativt att han har en mur om han absolut vill asfaltera ut i tomtgränsen.
Sen om man kan komma överens så blir ju en mur som tar upp hela höjdskillnaden kanske den bästa lösningen. Detta får man ju kanske dela på då isf.
Tycker fortfarande att det är rätt fult att gräva på grannens tomt utan att prata om det först...
 
Det står ju att slänten på TS bygglovsritning gick ner till den ursprungliga marknivån, det tolkar jag som att höjdskillnaden inte ska delas. Fast det är klart, grannen har kanske schaktat ner under den ursprungliga marknivån?
 
Nu tycker jag att du från kommunen begär ut en kopia grannens beviljade bygglov där man kan se hur han har fått lov att ansluta markhöjd i tomtgräns, och så en kopia av din också. Innan man vet vad ni båda har fått lov till, så är det svårt att ge korrekta råd här.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Ja det var ju lite ny fakta, om TS har fyllt ut, och dessutom troligen in på granntomten. På den beskrivningen låter det som grannen har rätt.
 
cecar33 skrev:
Ointressant grannen gräver på fel fastighet så är det bara!
Kanske inte så ointressant om du läser fortsättningen på tråden sidan 4-5, utan mina funderingar kanske var synnerligen intressanta ur ett större perspektiv.
 
C
Försäkringsbolaget betalar inte en sån här skada som uppkommit genom uppsåt,d.v.s. att skadevållaren har eftersträvat effekten av sin handling. Observera inte sån här skada, andra skador förorsakade genom uppsåt kan ersättas.t.ex. inbrott,mordbrand etc.
 
C
Noterade i och för sig att husförsäkringen täckte "skadegörelse på tomt". Och själva definitionen av skadegörelse är väl att handlingen är uppsåtlig. Men om nu försäkringsbolaget skulle köpa detta kräver de väl antagligen att en polisanmälan görs först. Eftersom förövaren är känd.
 
B
Kommunen hade skrivit kant i kant, och dessutom var dom upprörda över tilltaget att gräva på grannens tomt.
Dom sa att det bästa är om TS, granne tar två meter av sin tomt för en svag sluttning, alternativt att dom pratar ihop sig om en lösning.
Skall grannen överlåta sin sluttning baktill på TS, så får grannen i utbyte ta höjdskillnaden framme, det var kommunens åsikt, men kommunen ville helst att grannarna löser det själva.
 
B
Jag försökte prata med grävarna idag och informerade om att jag är byggansvarig, jag bad dom återställa skadan.
Till svar från maskinentreprenören fick jag sluta bråka och försvinn härifrån, så nu har jag varit på kommunen och fått det reglerat.
 
peternicklas
beaver3 skrev:
Jag försökte prata med grävarna idag och informerade om att jag är byggansvarig, jag bad dom återställa skadan.
Till svar från maskinentreprenören fick jag sluta bråka och försvinn härifrån, så nu har jag varit på kommunen och fått det reglerat.
Jag förstår inte, hur har du blivit inblandad i detta??? Var vänlig och förklara din inblandning i detta!
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Och vad är det du har fått reglerat?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
SC Aero skrev:
Inte blir man klokare av detta :eek:
lordmetroid = beaver3 ?
[länk]
Man, fru, sambo, partner, bortglömt lösenord? Så konstigt behöver det väl inte vara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.