Toppen killar, tack! Var precis dessa tips jag behövde för att komma vidare. Det som gjorde mig mest osäker var den gråa som är inkopplad på X. Ligger det alltid spänning på denna så att det ex. är en fas som går vidare någon annanstans? Sen blir det ju att klippa och förlänga nollan så att både dimmer och uttag nedanför får denna.

Kronbrytaren ska jag ha för att styra S1 och S2 på dimmern. Vänsterknapp (S1) ska styra taklampan direkt och högerknapp (S2) ska dels styra fönsterbelysning (enkel tryck) och dels köra en sova-scen (dubbeltryck).

Det borde inte ha behövts en trappbrytare i nuvarande installation eftersom den endast styr taklampan men det var kanske vad elektrikern hade med sig.
 
Redigerat:
Akahigi
Freddan101 skrev:
Vilken modell valde du? Kan du använda den som deckare också?
9831 körde jag på, 810kr från Hongkong via eBay. Vet inte om det funkar, har den bara som kamera.

Får dock bara bilden att funka via Fibaro HC2 om jag kollar via telefonen... Men då funkar styrning, bild, allt.
 
Akahigi
Akahigi skrev:
Har nu satt in en Aeon multisensor i badrummet och köpt en lampdimmer som jag gjort en scen för i hc2 att den ska gå upp på 100% när luftfuktigheten är över 55% i badrummet. Har gjort en till scen som säger att när luftfuktigheten är mindre så ska den dimma ner till 60%. Funkar kanon mot en lampa iaf, får se hur den funkar mot takfläkten (om den funkar).

Multisensorn verkar ticka på bra, är osäker på vilka pollinginställningar, wake up, etc man ska ha på sikt men tänker att jag kanske kan montera en usbströmadapter och sedan låta den rapportera järnet. Kanske ska fläkten få gå på full rulle i fem min när någon varit på muggen :)
Nu har jag satt en takfläkt, och kopplat in den på dimmern. Har gått en timma på 30% funkar bra.

Körde en 400C för 1500kr på soliduct.se. Bra sug :)

Första gången det hänt något i ventilationen på mitt hus sedan vi flyttat in.

Hör inget missljud direkt heller. Hoppas dimmern överlever nu bara :)
 
Freddan101 skrev:
Det som gjorde mig mest osäker var den gråa som är inkopplad på X. Ligger det alltid spänning på denna så att det ex. är en fas som går vidare någon annanstans?

Det borde inte ha behövts en trappbrytare i nuvarande installation eftersom den endast styr taklampan men det var kanske vad elektrikern hade med sig.
X-terminalerna är inte kopplade till strömbrytaren på något sätt, eller till varandra. Det är två helt fristående "sockerbitar" som kan användas för att skarva andra ledare som inte har med strömbrytaren att göra. Men bättre är då att använda toppklämmor löst i dosan. X-plintarna bara rör till det...

Någon slutande envägs strömbrytare finns inte, utan det minsta man kan köpa är en med växlande funktion (trapp).
 
Akahigi skrev:
Nu har jag satt en takfläkt, och kopplat in den på dimmern. Har gått en timma på 30% funkar bra.

Körde en 400C för 1500kr på soliduct.se. Bra sug :)

Första gången det hänt något i ventilationen på mitt hus sedan vi flyttat in.

Hör inget missljud direkt heller. Hoppas dimmern överlever nu bara :)
Kanske lugnar det dig att jag kört min utsugsfläkt problemfritt på en fibarodimmer mellan 10 och 30% i 2 månader nu. Fläkten har en Asea motor på 75W från 1983
 
Akahigi
alefel skrev:
Kanske lugnar det dig att jag kört min utsugsfläkt problemfritt på en fibarodimmer mellan 10 och 30% i 2 månader nu. Fläkten har en Asea motor på 75W från 1983
Faktiskt. Tyckte min lät lite udda under 30% men det kanske är inbillning. 30% borde å andra sidan ge bra grundflöde så det kanske inte finns anledning att låta den gå lägre.
 
Bo.Siltberg skrev:
X-terminalerna är inte kopplade till strömbrytaren på något sätt, eller till varandra. Det är två helt fristående "sockerbitar" som kan användas för att skarva andra ledare som inte har med strömbrytaren att göra. Men bättre är då att använda toppklämmor löst i dosan. X-plintarna bara rör till det...

Någon slutande envägs strömbrytare finns inte, utan det minsta man kan köpa är en med växlande funktion (trapp).
Men det är bara en enda kabel inkopplad på X så då förstår jag inte riktigt hur elektrikern tänkt. Om han ville använt den som "sockerbit" borde det väl varit två kablar?
 
Freddan101 skrev:
Kronbrytaren ska jag ha för att styra S1 och S2 på dimmern. Vänsterknapp (S1) ska styra taklampan direkt och högerknapp (S2) ska dels styra fönsterbelysning (enkel tryck) och dels köra en sova-scen (dubbeltryck).
Om du har Vera så hade jag varit lite intresserad av hur du går till väga för att konfigurera S2. Jag har en dubbelbrytare i sovrummet där S1 i dagsläget släcker i sovrummet, men jag hade velat att S2 ska släcka all övrig belysning i lägenheten, typ. en Go-To-Sleep-knapp för frugan.
 
MagnusJonsson skrev:
Om du har Vera så hade jag varit lite intresserad av hur du går till väga för att konfigurera S2. Jag har en dubbelbrytare i sovrummet där S1 i dagsläget släcker i sovrummet, men jag hade velat att S2 ska släcka all övrig belysning i lägenheten, typ. en Go-To-Sleep-knapp för frugan.
Precis så kommer jag använda min S2 i sovrummet. Dubbeltryck kommer initiera en sova-scen. Enkeltryck ska tända/släcka i fönstret.

S2 dyker inte upp som en egen device utan man får plocka in trigger och villkor i PLEG alt med LUA-kod. Eftersom brytaren inte är monterad ännu (fortfarande en sak som är oklar för mig, se min fråga ovan) så har jag inte testat ännu men delar gärna med mig när jag fått allt att funka.
 
Freddan101 skrev:
Men det är bara en enda kabel inkopplad på X så då förstår jag inte riktigt hur elektrikern tänkt. Om han ville använt den som "sockerbit" borde det väl varit två kablar?
Det är uppenbarligen en överbliven ledare som han bara ville isolera på lämpligt sätt. Har kanske varit en tandtråd.
 
Ok, så bör det nog vara då. Knepigt eftersom det är ett nytt hus. Nån form av sneddragning kanske...

Finns ju två X på brytarna. Är dessa avskiljda från varandra? Isf. skulle jag ex.kunna skarva nollan på det andra "X:et" eftersom den ska både till Fibaro och vägguttaget nedanför?
 
Freddan101 skrev:
Men det är bara en enda kabel inkopplad på X så då förstår jag inte riktigt hur elektrikern tänkt. Om han ville använt den som "sockerbit" borde det väl varit två kablar?
Det kan vara så att elektrikern förberett för ex styrning av trappkoppling, annat takuttag, fönsteruttag mm. Omöjligt att svara på om man inte vet vart kabeln går. Sätt en sockerbit, toppklämma eller koppla in kabeln på X så har du inte ändrat något i installationen.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Ja, man ska inte fundera så mycket på vad en sladd med en viss färg som sticker ur ur väggen kan vara för något, utan titta i andra änden!!
 
  • Gilla
pethson
  • Laddar…
Jag låter den sitta på X på den nya brytaren också. Detektivarbete får vänta. :)

Men hur är det med "X-plinten". Är alla ingångar ihopkopplade? Ser så ut om man tittar på brytarens schema.
 
VA ju någon som fråga efter en Z-wave repeater för ett tag sedan.

Här finns enhttp://smart-telematik.se/product.html/range-extender-aeon-labs?category_id=6#.Uxxid3npbg7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.