Andper skrev:
Nån som har lust att förklara lite enkelt vad som krävs för följande, mellan kl 23-05 om ir1 aktiveras ska lampa1 tändas (om den inte redan är tänd) och om den inte var tänd när ir1 aktiverades så ska den släckas efter ex antal sekunder om ingen ny aktivering förekommer för då ska den börja räkna från 0 igen.
Ingen vänlig själv som kan ta sig lite tid att svara på detta om nån vet hur man går tillväga.
 
Hello Alla

Är det någon som behöver lite hjälp ang tekniska frågor ang inbrottslarm som tex programmeringar eller hur man ska koppla saker så hör av er till mig bara då jag har jobbat som tekniker inom de områdena.

Med vänlig hälsning,
Andreas Persson
 
  • Gilla
KumlaEkeby och 2 till
  • Laddar…
BjF skrev:
Nja.
Såvida man ska bryta en krets med samma spänning som pucken drivs av skulle det ju funka men om man vill använda den att bryta en annan spänning skulle det bli värre i så fall.
T.ex. Jag använder en puck för att köra garageportsmotorn (endast impuls) men driver den med 230v
OK Då framstår de dubbla plintarna son lite mer logiska.
På lite sikt har jag också tänkt att koppla min garageport till Veran. Är det då meningen att man kopplar 230 V till "L" och "styrströmmen" till "IN"?
 
Janus82 skrev:
OK Då framstår de dubbla plintarna son lite mer logiska.
På lite sikt har jag också tänkt att koppla min garageport till Veran. Är det då meningen att man kopplar 230 V till "L" och "styrströmmen" till "IN"?

Stämmer
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo det finns ramar till de flesta fabrikat, men då främst lamputtag utan krok. Sedan finns ju lite upphöjda lamputtag som både går att montera utanpåliggande och mot infälld takdosa.
[länk]

[bild]
Den där lite upphöjda borde räcka tack för tipset
 
Akahigi skrev:
Lade till en Foscamkamera till min HC2 idag, kan se och styra via appen på telefonen. Nice :)
Vilken modell valde du? Kan du använda den som deckare också?
 
Janus82 skrev:
OK Då framstår de dubbla plintarna son lite mer logiska.
På lite sikt har jag också tänkt att koppla min garageport till Veran. Är det då meningen att man kopplar 230 V till "L" och "styrströmmen" till "IN"?
Kan köpa PC1616 till bra pris via jobbet är det bra larm att satsa på?
 
Ska koppla in en Fibaro dimmer i sovrummet och byta till dubbel kron. Min förra installation gick smärtfritt, fanns bara fas och tändtråd så det var inga konstigheter, men i sovrummet går kabarna vidare till uttaget nedanför vilket iof. är bra för då har jag tillgång till nolla.

Skulle dock behöva lite råd hur jag ska koppla. På första bilden syns den befintliga installationen. Det som saknas på bilden är svart kabel som jag hann plocka bort innan jag insåg att jag nog får undersöka närmare. Denna satt inkopplad uppe till vänster där den svarta punkten på brytaren är.

Andra bilden är på den nya brytaren.

Sovrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel kron.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Janus82 skrev:
OK Då framstår de dubbla plintarna son lite mer logiska.
På lite sikt har jag också tänkt att koppla min garageport till Veran. Är det då meningen att man kopplar 230 V till "L" och "styrströmmen" till "IN"?
Jepp.
 
Appropåingenting: Någon som känner till en robotdammsugare som man kan kontrollera på något vis via WiFi och/eller Z-Wave. Jag tänker mest på att styra till/från, dvs idag är det vardag och nu dammsugning enligt schema - men när det blir helgdag på en vardag typ, så vill jag ju slippa se robotdammsugaren fara runt och väsnas... Så jag vill egentligen bara kontrollera just detta, tillåtet eller inte tillåtet att dammsuga automagiskt?
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Ska koppla in en Fibaro dimmer i sovrummet och byta till dubbel kron. Min förra installation gick smärtfritt, fanns bara fas och tändtråd så det var inga konstigheter, men i sovrummet går kabarna vidare till uttaget nedanför vilket iof. är bra för då har jag tillgång till nolla.

Skulle dock behöva lite råd hur jag ska koppla. På första bilden syns den befintliga installationen. Det som saknas på bilden är svart kabel som jag hann plocka bort innan jag insåg att jag nog får undersöka närmare. Denna satt inkopplad uppe till vänster där den svarta punkten på brytaren är.

Andra bilden är på den nya brytaren.

[bild][bild]
Kablarna som går in på L är fas, kabeln du ryckt ur är tändtråden till lampan, kabeln på X vet jag inte vad den är till. X är endast en kopplingsplint på brytaren så den har ingen funktion i brytaren..
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Ska koppla in en Fibaro dimmer i sovrummet och byta till dubbel kron.
Både din gamla och nya strömbrytare är enkla trappströmbrytare, ingen dubbel kron. Kopplingsschemat framgår av baksidan. Skulle det vara otydligt kan man ohmmäta brytaren för att ta reda på hur den är kopplad.
 
Hmmm.
Den gamla är en trappbrytare.
Den nya är en kronbrytare.
Är det en dubbeltrapp du tänkt dig installera?
Vad skall du styra med brytarna?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
power650 skrev:
Hmmm.
Den gamla är en trappbrytare.
Den nya är en kronbrytare.
Är det en dubbeltrapp du tänkt dig installera?
Vad skall du styra med brytarna?
Skall du bara styra dimmern.
Koppla
Fas till L på diimmern
Nolla till N på dimmern
Tändtråden till O på dimmern
Sx till L på brytaren
S1 och S2 till "pilarna" på brytaren
Kabeln som låg på X lägger du på X igen.
Hoppas det hjälper dig.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Rätt ang kronbrytare, såg väldigt fel där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.