Körde igång loggning (via datamine) igår. Har inte kommit mig för att göra det då jag inte har prioriterat att gå och köpa en elmatad USB-hubb etc, men läste att det gick logga direkt till NAS och passade på att sätta upp det igår. Trodde det skulle vara krångligt men var ju jättelätt!

Kul, nu ser jag hur luftfuktigheten i humidoren varierar över tid! Viktigt!
 
wirsen skrev:
Jag växte ur min Vera Lite och har skaffat mig en 3:a istället.. Kan man använda den överblivna till något vettigt eller ska jag helt enkelt sälja den?
Jag växte ur min Vera Lite och köpte en Fibaro HC2 istället :wow:

Skämt åsidor, din Vera Lite kan du använda som slav till din Vera 3, eller segmentera upp din installation i två olika zoner där varje kontroller hanterar sina delar/enheter men båda controllerna talar med varandra - om jag förstått det rätt. Jag har aldrig provat, och som sagt, jag har bytt plattform istället.
 
Oberoende om det fungerar eller inte, vad är det för mening? Varför gå över ån efter vatten.
Skaffa en Fibaro wallplugg istället och det fungerar utan att behöva kladda med plugin etc. Den har ju även fördelen att den är så liten att man får plats med två i ett två-vägsuttag (få sådan prylar förunnat).
 
Hej! Är helt ny i detta gebit men har plöjt igenom denna tråd till stora delar och en hel del annat. Tänkte köpa mig en VeraLight men kom över 2 st helt nya Vera 3. Har kommit igång rätt så bra och även fått en fösta leverans "godis" från VesterNet. Fattig blir man så ska försöka sälja den ena på Tradera, för det finns väl ingen vits att ha fler än en styrenhet väl? Tack till alla som kommit med värdefulla frågeställningar och svar.

Till min fråga.

Jag vill bygga upp en del logik kring ifall jag befinner mig hemma eller inte. Eftersom jag har mobilen (Android) med mig så är det väl en bra idé att ha någon bluetooth-avkännare som känner av min närvaro i huset. Hur löser man det smidigast? Är det smart att bygga upp logiken kring en PLEG-device (eller rent utav en PLTS) eller finns det något smart upplägg som någon annan funderat ut redan? Man vill ju även lätt kunna göra en manuell "Arm" eller "Bypass" ifall mobilen inte är på sin plats. Det kan vara bra att alltid kunna läsa statusen "IsAtHome" från olika scener man bygger. Tack tusen gånger i förväg för tips! :wow: Vill höra hur du gjort!
 
Varför inte prova Ping-Appen, och pinga när din mobil använder ditt WiFi nätverk hemma, eller låter du inte din mobil koppla upp sig på hemmanätverket?
 
Bamsefar skrev:
Varför inte prova Ping-Appen, och pinga när din mobil använder ditt WiFi nätverk hemma, eller låter du inte din mobil koppla upp sig på hemmanätverket?
Det tycker jag låter som ett bra förslag. Jag ska genast kolla in Ping-Appen. Den enda nackdelen som jag ser är att jag inte alltid brukar ha WIFI aktiverat på luren för batteriet laddar ut fortare. Men intressant lösning. Tack!!!!

Idéer på hur jag bygger upp logiken någon?
 
I din Android, testa att installera appen "Wifimatic" (tror jag den heter) - den slår på/av wifi baserat på vilka cell towers som är i närheten. Och den bygger i princip listan helt själv, man aktiverar WiFi en gång och sedan minns den. Underbart enkelt sätt att spara batteri ;-)

Vilken logik förresten? Ping Appen har de knappar du önskar för manuell overide ;-)
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
I din Android, testa att installera appen "Wifimatic" (tror jag den heter) - den slår på/av wifi baserat på vilka cell towers som är i närheten. Och den bygger i princip listan helt själv, man aktiverar WiFi en gång och sedan minns den. Underbart enkelt sätt att spara batteri ;-)

Vilken logik förresten? Ping Appen har de knappar du önskar för manuell overide ;-)
Eller Tasker om man vill bygga mkt logik för annat oxå :)
 
vilpi skrev:
Det ser ju så ut, men det borde väl bara göra det värre med en konding parallellt med LEDlampan?
Eller tänker jag snett?
Nä, det borde nog funka. Men det är nog bra om man landar hyggligt rätt med kapacitansen gissar jag. Men ofta är det hyggligt lätt att dra fam en nolla?!
 
kramfors skrev:
Det tycker jag låter som ett bra förslag. Jag ska genast kolla in Ping-Appen. Den enda nackdelen som jag ser är att jag inte alltid brukar ha WIFI aktiverat på luren för batteriet laddar ut fortare. Men intressant lösning. Tack!!!!

Idéer på hur jag bygger upp logiken någon?
Nu är det ju faktiskt så att åtminstone androidtelefoner drar mindre batteri på wifi än 3g/4g. Så låt wifi vara på hela tiden. Det drar ju ingenting när det inte används.
 
App app app: om man har wifi på hela tiden så går mera batterieffekt åt än med wifi av när man inte är i närheten avcen wifi ap. Plus att din telefon är spårbar om wifi är påslaget så att t.ex. din lokala Ica butik kan se hur du rör dig i deras butiker..........!!!!
 
jolerius skrev:
Nu är det ju faktiskt så att åtminstone androidtelefoner drar mindre batteri på wifi än 3g/4g. Så låt wifi vara på hela tiden. Det drar ju ingenting när det inte används.
Min telefon håller inte med dig.
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
vespaman skrev:
Nä, det borde nog funka. Men det är nog bra om man landar hyggligt rätt med kapacitansen gissar jag. Men ofta är det hyggligt lätt att dra fam en nolla?!
Jag tror jag har nolla framdraget, men jag läste någonstans att bypass krävs om man ska dimma laster under 25W. Det ger ju rätt mycket ljus i en LEDlampa.

Först ska jag bara få OpenHAB att fungera på min Synology. Det är inte helt plug n play...
 
Jag trodde bypass var viktigare på äldre brytare? Jag har iofs fgs-221 och 211 v2.1 (ej dimmer) och med nolla framdragen fungerar låga laster bra vilket de inte gjorde med mina gamla nexaprylar. Kanske skillnad på dimmers. I vilket fall tycker jag också att nolla bör användas.

EDIT: Med äldre brytare menar jag alltså äldre Fibaro-versioner, inte nexa så klart :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.