Nu är det väl ingen rymdfärja jag ska skruva ihop utan bara ett simpelt släp:rolleyes:
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Nu är det väl ingen rymdfärja jag ska skruva ihop utan bara ett simpelt släp:rolleyes:
Hahaha....
 
Nimajneb skrev:
Nu är det väl ingen rymdfärja jag ska skruva ihop utan bara ett simpelt släp:rolleyes:
App app app, nu när du vet så mycket och det såtts så mycket tvivel kommer det bli svårt! ;-)

Faktum är att det är tur att det inte är en rymdfärja, då det förekommit olyckor pga felaktiga skruvförband.

Kan rekommendera boken "Handbok om skruvförband"
ISBN 91-630-3882-X där tiilåmed en förhärdad mekaniker som mig lärt sig en massa nyttigheter.
Så var lite ödmjukare mot dig själv om ditt simpla släp!
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Suveränt! Den finns ju till och med att ladda hem gratis som pdf.

Nu gäller det bara att hitta i den var det står att man inte får använda axiella förlängare till momentnycklar. Boken verkar ju väldans seriös och tar hänsyn till alla möjliga parametrar. Jag hittar inget om förlängare, men det borde ju verkligen finnas med.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Suveränt! Den finns ju till och med att ladda hem gratis som pdf.

Nu gäller det bara att hitta i den var det står att man inte får använda axiella förlängare till momentnycklar. Boken verkar ju väldans seriös och tar hänsyn till alla möjliga parametrar. Jag hittar inget om förlängare, men det borde ju verkligen finnas med.
Hahaha, grattis!
Ja det stod inget om förlängare, ej heller om dynamit eller lim ;-)
Skämt åsido en fantastisk handbok, men inte mycket snack om momentnycklar, men läser man denna så förstår man mer om det här med moment och vad som kan påverka.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Jag har faktiskt en 36 1/2" krafthylsa som jag köpte för några år sedan från england för 3£. Då såldes den som mutter till oljefiltret(insats) på bmw eller ford, kommer inte ihåg vilken bil jag körde då, men en av dem var det iaf. Kanske det finns något liknande i sverige?
 
Nimajneb skrev:
Nu är det väl ingen rymdfärja jag ska skruva ihop utan bara ett simpelt släp:rolleyes:
Vad ska du med momentnyckeln till då?
 
Enk Projektet skrev:
Vad ska du med momentnyckeln till då?
Eftersom jag är så otroligt stark vill jag ju inte dra den för hårt senare:p Måste ju tänka på den som ska byta lager nästa gång.
 
Nimajneb skrev:
Eftersom jag är så otroligt stark vill jag ju inte dra den för hårt senare:p Måste ju tänka på den som ska byta lager nästa gång.
Jag förstår....annars är det nog vanligt att man drar åt lite lagom.... ;)
 
Nimajneb skrev:
Eftersom jag är så otroligt stark vill jag ju inte dra den för hårt senare:p Måste ju tänka på den som ska byta lager nästa gång.
Hur går det är Du så stark så muttern har lossnat ;)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Med rätt grejer o bra tips härifrån var det enkelt att lossa muttern. Nu får jag vänta några dagar på ett nytt lager bara.

ImageUploadedByByggahus.se1393592825.500954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Med rätt grejer o bra tips härifrån var det enkelt att lossa muttern. Nu får jag vänta några dagar på ett nytt lager bara.

[bild]
var det inget kompaktlager?undrar för det ser ut som en 1/2 led eller det är3/4"
oavsett vilket hade jag troligen knäckt det när jag lossade mina
 
Det är 3/4" hela vägen, lånade ett 1m led-skaft.
1/2" behövs för momentdragaren vid monteringen.
Tyvärr har jag ingen utrustning för att pressa ut lagret så det blir en påse bullar hos en lokal bilverkstad som får hjälpa mig med det.
Visst är det väl ett kompaktlager...
lager.jpg
 
Nimajneb skrev:
Det är 3/4" hela vägen, lånade ett 1m led-skaft.
1/2" behövs för momentdragaren vid monteringen.
Tyvärr har jag ingen utrustning för att pressa ut lagret så det blir en påse bullar hos en lokal bilverkstad som får hjälpa mig med det.
Visst är det väl ett kompaktlager...
[bild]
javisst är det kompakt ,men jag undrar om 1/2 " håller för att dra dit det 280 n m
ja använde överarmen som moment
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.