hek skrev:
För att få till samma funktionalitet med z-wave enheter antar jag du skulle behöva både ett fibaro relä (styrning/impuls) samt en dörrsensor (för portläge).
Fixar även ex. Aeon Micro Switch att drivas med separat last? Blir lite billigare än en Fibaro när den ändå ska sitta ovanpå portmotorn i taket.
 
Bamsefar skrev:
Jag har en udda fråga, känns det som:

Jag har tre ping-sensor devices (min mobil, min fru's mobil och routerns uppkoppling). Routern lirar alltid. Men framförallt min mobil verkar tappa signalen med nätverket. Det är dock udda för telefonen verkar INTE tappa signalen utan det verkar som om ping-sensor plugin appen inte fungerar. Någon som har liknande erfarenhet eller letar jag efter ett ghost fel?
Det är inte så att wifin på telefonen går i viloläge? Är skärmen aktiv även när du får ping problemen? Har haft sånt problem när jag höll på med nätverket hemma en gång å det berodde på att telefonen gick i wifi vila för att spara batteri
 
D_a_g_g skrev:
Det är inte så att wifin på telefonen går i viloläge? Är skärmen aktiv även när du får ping problemen? Har haft sånt problem när jag höll på med nätverket hemma en gång å det berodde på att telefonen gick i wifi vila för att spara batteri
Njae - vet ej är nog svaret. Men baserat på tidigare erfarenheter så har detta fungerar fläckfritt fram till för någon månad sedan eller så. Sen helt plötsligt (upplevs det som) så börjar framförallt min mobil (Galaxy S3) att droppa bort - men ibland även fruns (Xperia S). Jag har dock inte loggat (dataminer) hur det sett ut tidigare, det har ju alltid fungerat - men numera gör det alltså inte det.
 
Bamsefar skrev:
Njae - vet ej är nog svaret. Men baserat på tidigare erfarenheter så har detta fungerar fläckfritt fram till för någon månad sedan eller så. Sen helt plötsligt (upplevs det som) så börjar framförallt min mobil (Galaxy S3) att droppa bort - men ibland även fruns (Xperia S). Jag har dock inte loggat (dataminer) hur det sett ut tidigare, det har ju alltid fungerat - men numera gör det alltså inte det.
Kan tyvärr inte hjälpa mer då jag inte börjar med z-wave ännu... :-/
 
Appropå frågan om hur mycket man kan lasta ned en Vera Lite:

Jag har alltså 97 devices, och det är då alltså allt från fysiska devices som fibaro 211/221, ljussensorer, dörrsensorer, rörelsesensorer, temperatursensore osv till PLEG devices, Virtuella Switchar, styrning förstärkare, styrning squeezebox(ar) osv. Dvs rätt mycket, och det känns inte som om jag nått taket även om det ibland strular lite.

Jag har 14 appar installerade. Och det kommer nog bli någon app till innan jag är klar ;-) eller klar blir jag väl aldrig.

MEN det är urviktigt att loggning sker till USB minne, och kör man (som jag) dataminer så måste den logga till samma USB minne.

Jag skall dra ut lite grafer ikväll tänkte jag på CPU/minnesförbrukning så kan man se hur (illa) det ser ut.

Jag ligger alltså inte på gränsen, men visst är det nära ;-)
 
OpiMaza
Bamsefar skrev:
Appropå frågan om hur mycket man kan lasta ned en Vera Lite:

Jag har alltså 97 devices, och det är då alltså allt från fysiska devices som fibaro 211/221, ljussensorer, dörrsensorer, rörelsesensorer, temperatursensore osv till PLEG devices, Virtuella Switchar, styrning förstärkare, styrning squeezebox(ar) osv. Dvs rätt mycket, och det känns inte som om jag nått taket även om det ibland strular lite.

Jag har 14 appar installerade. Och det kommer nog bli någon app till innan jag är klar ;-) eller klar blir jag väl aldrig.

MEN det är urviktigt att loggning sker till USB minne, och kör man (som jag) dataminer så måste den logga till samma USB minne.

Jag skall dra ut lite grafer ikväll tänkte jag på CPU/minnesförbrukning så kan man se hur (illa) det ser ut.

Jag ligger alltså inte på gränsen, men visst är det nära ;-)
har du två partitioner på minnet då?
 
Vilken spänning krävs på fibaros binary sensor för att få någon reaktion på ingångarna? Får ut strax över 2v på min klockradio, men det verkar inte räcka
 
OpiMaza skrev:
har du två partitioner på minnet då?
Oj - det minns jag inte på rak arm - men det låter och känns troligt...
 
Snablis
anden1978 skrev:
Jag kör Philio 4 in 1 multisensor med vera lite. Veran kan i nuläget inte skilja på door och motion. Ska tydligen lösas i kommande uppdatering.
Vilken controllers kör du? Använder du detta som larm?
/andreas
Det fanns inget larm när vi flyttade in i huset för snart två år sen, så tanken är att "Vera Lite´n" ska göra det jobbet.Sirenen ligger i lådan (vill inte mecka med det/test, när fam e hemma.) I nuläget skickas endast mail/sms, om larmet går. (Tanken är även att ytterbelysningen ska blinka och strålkastare starta i trådgården.) Kör nu tre Fibaro dörrsensorer där alla har tempsensor (på kabel) på sig och en Everspring rörelsesensor i V-rum, för larmfunktionen. (Fråga till "nån som vet" är ifall tempvärdet kan justeras?! Utetempen ligger alltid en/två grader över den traditionella mätaren på fönstret.) I mitt fall har jag källaren/garaget kvar att larma (och landstället) så att välja dörr-sensorer beroende på funktioner och funktionalitet känns viktigt.

Är nog inte ensam om att ha ett väldigt motstånd från "den bättre hälften", vars uppfattning är att detta är "dina leksaker". DET för mig är större utmaning, än att få det hela att fungera. Det är ju FRAMTIDEN! Ung som när man kunde köpa moderkort, CPU och minne som "bulk" på Skribofont och bygga. Hoppas prisutveckling och noggranhet ökar i samma takt på dessa "byggstenar"
/Jocke
 
Bamsefar skrev:
Appropå frågan om hur mycket man kan lasta ned en Vera Lite:

Jag har alltså 97 devices, och det är då alltså allt från fysiska devices som fibaro 211/221, ljussensorer, dörrsensorer, rörelsesensorer, temperatursensore osv till PLEG devices, Virtuella Switchar, styrning förstärkare, styrning squeezebox(ar) osv. Dvs rätt mycket, och det känns inte som om jag nått taket även om det ibland strular lite.

Jag har 14 appar installerade. Och det kommer nog bli någon app till innan jag är klar ;-) eller klar blir jag väl aldrig.

MEN det är urviktigt att loggning sker till USB minne, och kör man (som jag) dataminer så måste den logga till samma USB minne.

Jag skall dra ut lite grafer ikväll tänkte jag på CPU/minnesförbrukning så kan man se hur (illa) det ser ut.

Jag ligger alltså inte på gränsen, men visst är det nära ;-)
Har precis beställt 10+ enheter till så hoppas på att min VL håller för tillökningen. :)
 
Qunaki skrev:
PC1616, 1832 och 1864 funkar. Deras IT-100 funkar mot rs-232, men det är väl Eyez-on Envisalink EVL-3 som är det smartaste (3:e part, modernare och RJ45-pluggat). Lägg sedan till dscServer i en gammal android och man får då en billig GSM-sändare som fallback. Tyvärr verkar dock frontenden (till din vanliga mobil) lite plottrig.
Har precis beställt ett 1864 med EVL-3, så snart får man mer jobb att dra tråd överallt.
Tänkte lite på detta och dscServer tillför inte så mycket om man inte har UPS på nätverket (switchar, router,..). När andan faller på så är det bättre att kolla på en direkt-kopplad telefon till larmet, ev med Arduino mellan
 
@Snablis

Larm via z-wave
Har du UPS på Vera'n för att inte göra den verkningslös vid strömlöst?

Frugan-problemet
Fokusera på att bygga funktioner som hon inte kan vara utan (WAF-effekten) så kommer åsikten förhoppningsvis ändras och du får utökad budget och handlingsfrihet :) :D
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
WAF: Se till att det finns bra LED belysning i hennes walk-in-closed eller garderob, så att hon ser sina vackra kläder och kan stå där och välja, utan bekymmer - det är vägen till WAF för automatiseringen ;-)
 
  • Gilla
Qunaki och 1 till
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
WAF: Se till att det finns bra LED belysning i hennes walk-in-closed eller garderob, så att hon ser sina vackra kläder och kan stå där och välja, utan bekymmer - det är vägen till WAF för automatiseringen ;-)
Bara en liten varning gällande LED och WAF...

Lyckades efter mycket letande hitta en LED-lampa som precis på millimetern passade i en speciell armatur som vi har vid speglarna på toaletten.
http://www.aliexpress.com/snapshot/231888021.html

Glad i hågen installerades jag dom. Lyste stark,fint och varmvitt. Perfekt tänkte jag... 12W istället för 100!

Dom fick sitta i ungefär en dag.... sedan fick jag vackert byta tillbaka till halogen igen.

(gick tydligen inte att sminka sig i skenet av dom fina nya kina-leddarna. Man blir "blek och ful"!!!!)
 
  • Gilla
Bamsefar och 2 till
  • Laddar…
Akahigi
Svar om 10V:

"FEB 25, 2014 | 01:39PM CET
Bartłomiej Kreczmer replied:
Dear Sir,

You can control 230 V using Fibaro delay swtich or dimmer.
At this momen unfortunately you can not control 0.10 V.

We can only read 0.10 V by RGBW controller.

If you will have any technical questions please feel free to ask!

I am looking forward to hearing from you.

Regards,
Pozdrawiam,

Bartłomiej Kreczmer

Fibar Group sp. z o.o.
Ul. Lotnicza 1
60-421 Poznań
Poland "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.