Hej!

Jag och min sambo håller på och letar efter säkerhetsdörr och har kollat på ett antal leverantörer och dörr-tillverkare. Vi har lite problem att välja dörr, vi vill ju dels att det ska vara säkert (både mot inbrott och brand) men också att det ska vara någorlunda ljudisolerat och enkelt att låsa.

Daloc verkar använda ASSA 8765 flerpunktslås och väljer man extralås så är det ett ASSA 90001. Fördelen med Dalocs dörr är att den är enkel att låsa.

Från insida: Lyft handtaget uppåt vilket gör att 2 st hak-reglar åker in i dörrkarmen i sidan (en i ovankant och en i underkant), sedan låser man med vredet.
Från utsida: Samma men man låser med nyckel som slutfas istället för vred.

Detta gör att man har bra med skydd även när man är hemma.

Andra tillverkare verkar köra på ASSA 565 som vred-lås och sedan ett Mottura 52783 som flerpunktslås. Fördelen med dessa dörrar är att den har betydligt många flera låspunkter. 5 stora kolvar in i karmen i sidan + 1 kolv som går uppåt också (ovanför dörren alltså). Vissa har också 1 kolv som går neråt i golvet av karmen.

Men en stor nackdel är att när man är hemma så låser man sällan överlåset (som kräver nyckel) eftersom man vill kunna ta sig ut snabbt och utan nycklar utifall det börjar brinna eller dylikt. Detta medför att när man är hemma så låser man bara underlåset (ASSA 565) vilket inte ger lika bra skydd som Dalocs flerpunktslås.

Vilka dörrar har ni kollat på/har ni och vad kan ni ge oss för tips? Vilken typ av dörr är säkrast, en med ett större låssystem kopplat till överlåset eller en som har ett lite mindre låssystem men som är kopplat till huvudlåset?

Tack på förhand!
/Tanax
 
Jag antar att du lever under någon slags hotbild eftersom du är så orolig för att någon ska bryta sig in när du är hemma. Jag kan inte säga varken bu eller bä om säkerhetsdörrar utan jag vill bara påminna om att även se över säkerheten på fönstrena. Vid en så allvarlig hotbild att ni riskerar att få inbrott när ni är hemma ska ni inte heller underskatta risken för att någon skjuter in genom fönstren eller kanske kastar in en sten följt av en molotow-cocktail. Jag skulle som minst se till att ha laminerade fönster så att rutan inte krossas om någon kastar en sten och på så vis minska risken för att få efterföljande farliga föremål inkastat. En laminering skyddar visserligen inte mot eldvapen men om ni bor några våningar upp så är det kanske svårt för en gärningsman att få till en bra vinkel för att skjuta in i lägenheten.

Dessutom så ska man också överväga att en alldeles för säker dörr gör det betydligt svårare för brandkåren att hjälpa er om det skulle behövas.
 
Janus82 skrev:
Jag antar att du lever under någon slags hotbild eftersom du är så orolig för att någon ska bryta sig in när du är hemma. Jag kan inte säga varken bu eller bä om säkerhetsdörrar utan jag vill bara påminna om att även se över säkerheten på fönstrena. Vid en så allvarlig hotbild att ni riskerar att få inbrott när ni är hemma ska ni inte heller underskatta risken för att någon skjuter in genom fönstren eller kanske kastar in en sten följt av en molotow-cocktail. Jag skulle som minst se till att ha laminerade fönster så att rutan inte krossas om någon kastar en sten och på så vis minska risken för att få efterföljande farliga föremål inkastat. En laminering skyddar visserligen inte mot eldvapen men om ni bor några våningar upp så är det kanske svårt för en gärningsman att få till en bra vinkel för att skjuta in i lägenheten.

Dessutom så ska man också överväga att en alldeles för säker dörr gör det betydligt svårare för brandkåren att hjälpa er om det skulle behövas.
Tack för svaret!
Nej så är absolut inte fallet. Bor i bostadsrätt för övrigt på våning 4 så visst kan man nog kasta upp en sten men man ska vara bra pricksäker då. Såvida man inte har en väldigt lång stege.

Det handlar mera om att vi vill kunna sova gott men också det faktum att dörren för närvarande är orginaldörren från när huset byggdes, 1954/1955, och är alltså bara en vanlig trädörr. Tror helt ärligt att man skulle kunna rycka upp den. Vi kollar för närvarande på säkerhetsklass 3 -dörrar.

Att skydda fönstrena är alltså inte någon prioritet just nu utan det är dörren vi är intresserad av att byta upp oss med!
 
Jag hade valt Daloc som har 2st lås och båda låsen följer svensk standard och har modulmått vilket underlättar om du i framtiden behöver byta lås.
Till ASSA 8765 ska bör du inte montera ett vanligt vred utan istället ASSAs repellerande vredcylinder 13.
Mottura låset har jag inte mycket för.
 
  • Gilla
Okvin
  • Laddar…
123abc skrev:
Jag hade valt Daloc som har 2st lås och båda låsen följer svensk standard och har modulmått vilket underlättar om du i framtiden behöver byta lås.
Till ASSA 8765 ska bör du inte montera ett vanligt vred utan istället ASSAs repellerande vredcylinder 13.
Mottura låset har jag inte mycket för.
Får man byta lås själv på säkerhetsdörrar eller måste man kontakta Daloc/Secor då?
Vad innebär repellerande vredcylinder? Och hur väljer man det när man beställer dörren?

Vad är det för fel/varför föredrar du inte Mottura?
 
Ja du får byta lås själv det finns inga regler mot det, däremot så ska det monteras rätt.
En repellerande vredcylinder är en vredcylinder som det finns 2st magneter i som repellerar (stöter ifrån varandra) så vredet blir återfjädrande så det inte ligger i fel läge.
Du behöver endast efterfråga vredcylinder 13 (rund) eller vredcylinder 03 (oval) där jag rekommenderar den runda.

Varför jag inte rekommenderar Motura 52783 beror på hålbilden som inte överensstämmer med svenskstandard (SS 817383) samt även att du måste vrida nyckeln så många gånger att du sannolikt inte kommer använda det så ofta som du borde.
Vilken motståndskraft är det på dom olika dörrarna? (RC, MK)
 
  • Gilla
Cordell och 1 till
  • Laddar…
123abc skrev:
Ja du får byta lås själv det finns inga regler mot det, däremot så ska det monteras rätt.
En repellerande vredcylinder är en vredcylinder som det finns 2st magneter i som repellerar (stöter ifrån varandra) så vredet blir återfjädrande så det inte ligger i fel läge.
Du behöver endast efterfråga vredcylinder 13 (rund) eller vredcylinder 03 (oval) där jag rekommenderar den runda.

Varför jag inte rekommenderar Motura 52783 beror på hålbilden som inte överensstämmer med svenskstandard (SS 817383) samt även att du måste vrida nyckeln så många gånger att du sannolikt inte kommer använda det så ofta som du borde.
Vilken motståndskraft är det på dom olika dörrarna? (RC, MK)
Jag förstår! Och en repellerande vredcylinder lät ju smidigt. Varför rund?

Okej, varför är det ett minus att det inte överensstämmer med svenskstandard? Angående antal vridningar så har jag hört att man kan byta någonting så att man får en annan nyckel som både är mindre och enbart kräver 2 varv; Som vilket annat överlås alltså. Men jag tycker det verkar osmidigt att inte kunna låsa "säkerhetslåset", Mottura, när man är inne utan nyckel. Det däremot gör att att man inte kommer använda det så ofta som man borde.

Säker Bostad: MK3 SS ENV 1627
Proloc: Står bara "Inbrottsklass 3" och SS ENV 1627
Daloc: RC3 SS EN 1627

Det är ju säkerhetsklass 3 vi kollar på i dagsläget eftersom vi vill ha brevinkast. Såvitt jag förstått det så är säkerhetsklass 4 oftast minst 5000 kr dyrare plus att det inte fyller jätte mycket funktion när man har brevinkast? Vi tänkte ju köra med en Postgate säkerhetsbrevlåda på insidan av brevinkastet men säkerhetsklass 4 kanske ändå inte fyller hela sin funktion med det?
 
Hur länge kommer ni ha nytta av brevinkastet?
Posten lämnar väl inte där längre.
Tidning slutar väl snart den med...
 
vilpi skrev:
Hur länge kommer ni ha nytta av brevinkastet?
Posten lämnar väl inte där längre.
Tidning slutar väl snart den med...
Hur menar du? Vi får all post via brevinkastet, inkl. tidningar. Jag frågade föreningen om dom diskuterat möjligheten att sätta in postboxar nere vid ingångarna men inte fått svar än. Givetvis skulle detta vara bättre ur ett säkerhetsperspektiv plus att det gör det lättare för postbuden. Men i dagsläget får vi allting via brevinkastet.
 
De senaste lägenheterna jag bott i har haft boxar. I en lägenhet infördes det under tiden. Har för mig att det var något med postens arbetsmiljö...
Tydligen gällde det inte tidningsbudet, kanske intressant var så jobbigt att springa i trappor på natten?

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/Fastighetsboxar.aspx
 
vilpi skrev:
De senaste lägenheterna jag bott i har haft boxar. I en lägenhet infördes det under tiden. Har för mig att det var något med postens arbetsmiljö...
Tydligen gällde det inte tidningsbudet, kanske intressant var så jobbigt att springa i trappor på natten?

[länk]
Har också läst om fastighetsboxar. Är definitivt smidigt! Tyvärr fick jag svar från styrelsen nu att dom inte planerar att införskaffa det just nu. Brevinkast är alltså nödvändigt för oss att ha på säkerhetsdörren.
 
Kan du inte ha en brevlåda utanför dörren?

Hade jag känt behov av ha en säkerhetsdörr hade jag inte velat ha ett hål i den.
Har en kollega på jobbet som råkade ut för en dåre som hällde in kemikalier och försökte tända eld genom brevinkastet för någon månad sedan. (han har flyttat nu...)
 
vilpi skrev:
Kan du inte ha en brevlåda utanför dörren?

Hade jag känt behov av ha en säkerhetsdörr hade jag inte velat ha ett hål i den.
Har en kollega på jobbet som råkade ut för en dåre som hällde in kemikalier och försökte tända eld genom brevinkastet för någon månad sedan. (han har flyttat nu...)
Får inte montera saker i trapphuset.

Just därför en Postgate Brand är ett bra tillval som vi kommer välja till. Skyddar mot brand också.
 
C
vilpi skrev:
Har för mig att det var något med postens arbetsmiljö...
Tydligen gällde det inte tidningsbudet, kanske intressant var så jobbigt att springa i trappor på natten?
Korrekt, det var stort rabalder om detta för några år sedan när posten ville att det skulle bli krav på boxar.
Men de fick på moppe av post- och telestyrelsen på grund av hur lagen ser ut om jag minns rätt.

Fattar inte vad det är som är så smidigt med postbox i entrén? Förutom för brevbäraren då. Jämfört med att plocka upp posten från hallgolvet. Bortsett från inbrottsrisken då förstås.
 
Jag hade valt dörren som är enklare att öppna, framförallt av brandskyddsskäl. Om det brinner har man nog inte lust att leta efter en nyckel. Jag tror också att det är viktigt att låset är enkelt att använda, annars kommer man inte att orka använda det.

Tjuvar gillar att ha det bekvämt på jobbet, och bara det faktum att man har en säkerhetsdörr gör nog att 95% av tjuvarna går vidare till grannen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.