injonil skrev:
Ok, om fastigheten såldes för 300' och tomten kanske var värd 100' (?) så kan detta vara en besvärande faktor när det gäller att driva dolda fel.
Varför det? Skadan blir väl inte billigare att reparera bara för att huset såldes till ett lågt pris?
 
Man får inte ersättning för att reparera skadan. Man får ersättning för den felaktiga köpeskilling man betalat.
 
Aha, där ser man.
 
men ett hus med hussvamp är ju i princip värt 0:- eller mindre än så om det inte går åtgärda samtidigt som inte försäkringen gäller.
då har man ju betalat 300000 för mkt,
jag tror nog kompetensen att upprätta detta brev finns på detta forum så jag hoppas på hjälp av er ;)
 
slog en signal till killen på Anticimex, han säger då att det går ju gräva ur grunden under bjälkarna för att kunna krypa in längre, är detta något jag borde ha gjort med tanke på min undersökningsplikt eller kan man likställa det med att bryta bort väggbeklädnad eller knacka bort puts på muren?

även om man grävt så man kommit åt hela grunden är det ju inte säkert man sett något... det vet jag ju inte än

MVH/T
 
thestrut skrev:
men ett hus med hussvamp är ju i princip värt 0:- eller mindre än så om det inte går åtgärda samtidigt som inte försäkringen gäller.
då har man ju betalat 300000 för mkt,
Nja, tomten är ju fortfarande värd 100´så du har väl då, på ditt sätt att räkna, betalat 200´för mycket :confused:.

Men i slutändan så finns det väl något värde i huset även när hussvampen är sanerad?
 
thestrut skrev:
slog en signal till killen på Anticimex, han säger då att det går ju gräva ur grunden under bjälkarna för att kunna krypa in längre, är detta något jag borde ha gjort med tanke på min undersökningsplikt eller kan man likställa det med att bryta bort väggbeklädnad eller knacka bort puts på muren?

även om man grävt så man kommit åt hela grunden är det ju inte säkert man sett något... det vet jag ju inte än

MVH/T
Givetvis behöver man inte gräva upp grunden för att fullgöra sin undersökningsplikt.

Buss på förre ägaren!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
roland53 skrev:
Nja, tomten är ju fortfarande värd 100´så du har väl då, på ditt sätt att räkna, betalat 200´för mycket :confused:.

Men i slutändan så finns det väl något värde i huset även när hussvampen är sanerad?
Ja OM det går att sanera med rimliga metoder. Numera anser man att hussvamp går att åtgärda, men det är inte så himla många år sedan man i princip brände ner smittade hus, och lät bli att bygga på samma plats igen.
 
ja hussvampen går åtgärda enligt Anticimex, frågan är vad det kostar, 100.000, 200.000 500.000:- ?

så värdet på huset är ju detsamma som inköpspriset minus kostnaden för sanering, kostar då saneringen 300.000:- är ju värdet 0:- just nu...

om jag då skriver ett rek till säljaren skriver jag helt enkelt att jag åberopar dolda fel enligt jordabalken blabla...
att jag uppfyllt undersökningsplikten och med ett krav på motsvarande saneringskostnaden...
 
Problemet är att om man köper en fastighet där själva huset värderats till 200' så betyder det att huset är dåligt eller åtmistone innehåller en hel del risker. Därmed minskar möjligheten till att fel på huset kan klassas som dolda fel.

Jämför med att köpa en bil för 10' som gått 40' mil. Att motorn rasar på den bilen är inte särskilt osannolikt och också inräknat i priset.
 
Har man vetat om att huset haft hussvamp har man ju inte velat betala 1:- ens även om tomten är värd 100000:- med tanke på vilka kostnader rivning eller sanering innebär..

Det kostar väl i princip lika mycket att åtgärda svamp i ett billigt som ett dyrt hus?
 
Läste du vad jag skrev? Är huset tillräckligt billigt så är risken att det finns allvarliga fel på huset en del av anledningen till det låga priset.
 
jag läste vad du skrev, men det beror ju på vad man menar "billigt"

min kompis köpte hus centralt på samma ort och fick då en -70 talsvilla utan nämnvärda renoveringsbehov för 345.000:- alltså 45000:- mer än vad jag gav. det är alltså billiga hus på orten. spelar detta ingen roll?
huset jag köpte var utannonserat för 350000:- om jag minns rätt, tror jag bjöd 260000:- men säljaren ville inte gå med på mindre än 300000:- påverkar även detta?
 
thestrut skrev:
det är alltså billiga hus på orten. spelar detta ingen roll?
Jo, det spelar roll. Och jag skev tidigare att det kan vara en besvärande omständighet att själva huset köptes till ett lågt pris. Dock inte så lågt att jag skulle utesluta möjligheten att få hussvamp klassat som dolt fel ändå.
 
Redigerat:
O
Om huset är från 1800-talet kan säkert spela in i bedömningen om det är dolt fel eller inte.

en allmänfråga, kan det vara så att det finns saker som gör att man borde gjort en fördjupad undersökning när det gäller hussvamp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.