Anders_Nilsson skrev:
Köp ingen fyrhjulsdriven bil vad du gör!
Själv har jag en Skoda octavia 4x4 -08. Kostar mindre än 100k och drar 0,60l milen blandad körning (diesel) med fordonsskatt för närvarande på 3000kr per år. Kan inte för mitt liv se varför man inte ska välja en fyrhjulsdriven bil om man har en dålig väg till sin bostad!
 
Därför att 0.6 liter/milen är inte direkt 120 g miljöbil och då åker skatten upp rätt rejält. Hade du köpt 2WD med minsta dieseln hade den kanske dragit 120g? Svårt att kommentera enskilda bilmodeller men allmänt sett sparar du vikt, pengar, service, billigare däck, bränsleförbrukning, skatt etc på en 2WD. Men alla får välja den bil de vill ha, min poäng var att man skall dimensionera för normalbehovet. Hade TS haft 5 km skogsväg som var igensnöad 3 månader om året vore det en annan sak. Bra viktfördelning och däck kommer långt i framkomlighet.
 
Bor själv ute på landet och har enskild väg.Kom ganska snart på att lita på någon för att få hjälp var inte att tänka på (en bone har ju så mycket som skall göras först)
Därför köpte jag en gammal MF från -58 med snöblad så att jag kan sköta snöskottningen själv när jag vill och hur jag vill. Har fungerat bra i 20 år
 
Bara som en liten notis.. vi har kanske bara runt 200 meter egen väg att "ta hand om".. men om man ser generellt till pendlarvägen maken har till jobbet så består den nog av ca 2.5 mil på flackiga småvägar innan han kommer ut på motorvägen.. dvs sådana småvägar som drevar igen på sina håll ganska fort när det snöar/blåser.. och det är väl snarare den helheten som gör att vi tittar på fyrhjulsdrift.. inte bara för vår lilla vägsnutt så att säga! (den delen kan man ju lösa på andra sätt - meeeen jag tror inte maken skulle uppskatta att ta traktorn till jobbet haha..) :p

MVH Sandra
 
Jag bor inte så hemskt långt ifrån er egentligen, i Degeberga-trakten. Jag har 400 meter ut till "stora" vägen, varav 200m genom ett skogsparti som inte är ett problem, och 200m ganska fritt och blåser igen duktigt. Plus det en gårdsplan tillräckligt stor för att sopbilen ska kunna vända. Detta kör jag själv med en 2-stegs snöslunga, det fungerar ganska bra. Lite för klen motor i den, 8,5 hk tror jag det är, men man får köra lite saktare så går det. 2 vändor fram och tillbaka så går det bra att köra med bilen sen. Snöslunga är underskattat...
 
Hemmakatten
Att ha en traktor är inte det allra enklaste om man inte vet hur man mekar med den. Och du skrev, snigla, att ni inte riktigt var den typen. Vi har haft en traktor som vi använde en del när vi byggde och körde med släp på vår naturtomt lastad med rivningsvirke, nedågade träd mm. Det var den jättebra till. Vi funderade på plogblad, men de vi hittade då kostade lika mycket som vi gett för traktorn. Traktorn var billig och därmed inga dörrar, ingen värme, iskall förstås på vintern, garanterat ingen servo och för mig var den trögstyrd. Traktorn sålde vi förra året till en entusiast som var händig och traktorn har numera plogblad, en hydraulik som fungerar, bytta bromsbelägg, mindre däck fram så plogbladet går att svänga mm. Allt sådant som vi inte kunde eller kände att vi ville hålla på med.

Vi hade en bonde som de första åren hjälpte oss med plogning, men när han blev för gammal så köpte vi istället en ordentlig snöslunga för vår 250 meters infart och gårdsplan mm. Den är suverän, står i carporten, har elstart och uppvärmda handtag och lyse. Jag som har lite ryggproblem har inga som helst problem med att snöslunga infarten. Tar 1 timme och en kvart, för maken tar det 45 minuter.

Någon skrev tidigare att om vädret är så jäkligt att vägen yr igen med en gång så bör man nog överväga att stanna hemma. Det har hänt även oss. Bor man lite avskilt och långt från affär så blir det automatiskt så att man har lite stapelvaror hemma och mat i frysen. Har man glömt att köpa mjölk så gör man inte en extra tur på flera mil bara för det.
 
Lampa på snöslungan är inte fel, men det fungerar med pannlampa med...
 
Y
Och låt oss nu ta denna diskussion på helt annan nivå:

a.baa-the-car-snowplow.jpg

imagessnow-plow-for-seniors.jpg

toe%2Bsnow%2Bplows%2Bsnow%2Bplows%2Bfor%2Bheels.jpg

pedal-snowplow.jpg

Funny-pictures-Bike-snow-plow.jpg

h6393C6E6


133.jpg

RM09319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42991d1123901528-snowplow-camry-713275-camry-snowplow-reduced.jpg

simply-ingenious-snow-plow-hack.w654.jpg

199738d1297347088-snow-plow-back-suv-ml_plow.jpg

1c.jpg


roboplow.jpg

hqdefault.jpg

dog-plowing-the-snow.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Asbesträdd och 7 till
  • Laddar…
ImageUploadedByTapatalk1392702199.640558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bor man på landet så kan man inte förlita sig till grannar och bönder till 100%. Man måste ha en egen lösning också.
Om du har uthus så att du kan parkera en gammal traktor inomhus så är mitt förslag att skaffa en gammal bensintraktor med snöblad och kedjor för 8-10 000:- Om du inte har några uthus att parkera den i så kommer du förr eller senare att få problem med den. Dom trivs inte att stå ute i regn och snö. Då skulle jag istället köpa en stor snöslunga. (minst 70cm bredd och minst 10hk) Finns många gamla för småpengar. Köpte min vanliga snöslunga för 2000:- och den funkar perfekt. Vill man så kan man ofta bygga om dom till elektronisk tändning. Ser man promenaden med slungan som ett träningspass så funkar det bra med den lösningen.
Om ni har tänkt att skaffa åkgräsklippare så finns det snöslungor som man monterar fram på dom. Brukar funka bra och snöslungans fördel är att du får bort snön. Plogar du så skapar du vallar och då drivar det igen ännu snabbare. Skickar med några filmer med våran gräsklippparslunga.
http://www.youtube.com/watch?v=goy8C7iHe00
http://www.youtube.com/watch?v=fRG0FnezsLM
 
Redigerat:
D09
Håller med, mitt första år bad jag bonden som plogar för samfälligheten samt extraknäckte med att ploga de privata skaftvägarna..

Kommit ca 20-25cm snö och han skulle fixa det.... Kom tillbaka efter några dagar och ser att han plogat 2 meter av 100 och lämnat resten som blivit en fin iskaka... Bara o ta fram hackan... Efter det litade jag aldrig på att någon annan skulle sköta om det och skaffade en volvo t24, den står ute året om.. Funkar fint bara jag täcker över magnettändningen samt en burk över avgasröret :)

Bara o veva igång och den skrapar betydligt bättre än vad en fyrhjuling gör med det tunga bladet bak.

Visst, den är inte snygg men den är odödlig :)
 
Redigerat:
Inte utan att man blir lite avundsjuk! Tänk att få ha en sådan legitim anledning att få köpa en stor maskin/traktor!! ojoj! Helt extas, men skämt åsido en rekorderlig snöslunga fungerar säkerligen också bra.

Sedan är ju frågan hur många sådana här vintrar ni kommer få i Skåne, statistiken säger troligtvis att ni kommer få det lugnt ett par år framöver =)
 
Detta har varit den i särklass snällaste vinter sedan vi flyttade ner från Sundsvall.. I Skåne har vi fått skotta garagetaket flera ggr, det hände inte i Sundsvall! Så nu litar jag inte på den falska marknadsföringen om skånevintrar.. Haha :rolleyes:

Stora skillnaden nu är ju att man bor mitt ibland åkrarna..även när det inte snöar så driver det igen fort..

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vissa människor promenerar för att hålla vikten. Andra kör snöslunga.(y)

Här har du en snöslunga som sväljer allt. Har lyse (vilket är absolut nödvändigt.) elstart och en stor motor.
MTD är också ett känt märke vilket gör att man kan få tag i delar om något skulle gå sönder.
http://www.blocket.se/angelholm/Snoslunga_MTD_E660_G_51925693.htm?ca=23_2&w=2

Jag har bland annat en sån här och kör med. Fast min är större. Funkar okej men man får skruva lite på förgasaren så att den går bra vid olika temperaturer. Har ingen lampa vilket är ett stort problem då man jobbar på dagarna när det är ljust ute och en pannlampa blir tråkigt i längden att köra efter. Inköpt för 2000:-http://www.blocket.se/halland/Snoslunga_tvastegs_billig_i_bra_skick_51889164.htm?ca=8&w=3
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.