köpt hus 2011

hittat hussvamp som är 3-5 år gammal

hur tar jag reda på tidigare ägares försäkringsbolag, (om det fanns)

och om det inte fanns, hur gör jag då när det enligt köpeavtalet står att fastigheten ska vara fullvärdesförsäkrad tills överlåtelsedatum

och jag kan inte kontakta säljaren eftersom vi blev osams vid överlåtelsen. (han städade inte, jag höll inne med 10000:- han hörde av sig efter något år å skulle ha pengarna vilket han inte fick eftersom jag fick städa å köra bort hans skrot )

//T
 
Det borde ditt nuvarande FB kunna hjälpa dig med, det är ju strunt samma om du är ovän med förra ägaren han kan ju teoretiskt vara död idag. Då skall det ju rimligtvis trots allt gå att få fram vilket FB det var.
 
de kan inte hitta något.....

som sagt hur gör man om tidigare ägare är död, det kan ju faktiskt vara så, jag vet inte...
 
Redigerat:
Vad skall du göra med föregående försäkringsbolag? Du har ju ingen försäkring mot hussvamp hos dom?
 
nä men fastigheten har väl?
 
Förre ägaren hade antagligen en.
 
-MH- skrev:
Förre ägaren hade antagligen en.
ja så hur tar jag reda på vilket bolag?
 
Men vad hjälper det dig, det är ju ett avtal mellan det försäkringsbolaget och förra ägaren.
 
  • Gilla
Belaruz och 1 till
  • Laddar…
försäkringen svarar för skador uppkomna under tiden, tack för fantastiskt bra svar allihopa :)
 
Kanske tidigare ägarens bank vet, dom brukar väl kräva att fastigheten är försäkrad.

Annars kanske det funkar att ringa runt till alla större bolag och fråga.
 
Om du kommer fram till vilket försäkringsbolag huset var försäkrat i, så behöver du en fullmakt från försäkringstagaren för att få ut uppgifter om försäkringen/skador.

Det är åtminstone så det ska gå till enligt FAL (Försäkringsavtalslagen).
 
I princip så tror jag iofs att det gamla bolaget kan vara skyldiga att betala ut om man kan bevisa att skadan är från den tiden. Det är nog iofs en lång och brant uppförsbacke.

Men en risk här är att det bolaget har som sagt sin skyldighet gentemot förre ägaren, han kan välja att kontantreglera skadan och behålla pengarna. Och med tanke på den tidigare konflikten så kanske det finns en avsevärd risk för det.

Det fanns en tråd för ett par år sedan här om en husköpare som råkade ut för just det. Där gällde det en vattenskada på ett badrum, som iofs upptäcktes direkt efter tillträde. Så lite enklare bevismässigt. Men säljaren gjorde en deal med sitt förs. bolag och behöll pengarna.
 
verkar vara sista utvägen för mig att kunna få hussvampen på försäkring. eftersom det uppstod för 3-5 år sedan är det alltså på tidigare försäkringsbolag det ska gå, och därför jag måste försöka klura ut det.
någon som har något konkret tips som man inte tänkt på? jag har redan ringt runt och hittat var han har bilen men ingen villahemförsäkring

MVH/T
 
O
Men kan inte ditt försäkringsbolag hjälpa dig?
 
de säger att de letat men kan inte hittat något :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.