Har sett nån av deras elbilar snurra på stan här i Karlskrona.

Jag tror vist räckvidden/infrastrukturen är ett stort problem för elbilarna. På grund av den korta räckvidden funkar inte bilen till alla resor. Och då måste du ha en bil till när du ska långt.
 
helt klart funkar inte en elbil till alla resor, det är ju där hybriderna fyller en funktion. Men till affären, till jobbet, till kortare ärenden skulle en elbil funka klockrent för mig.
 
@tlundberg

Självklart duger dom enbart som andrabil/pendlingsbil, men det vore en välsignelse här på landet där det knappt finns bensin att köpa.

Vill jag tanka så handlar det om en utflykt på 44 km sedan miljökravet att mackarna skall sälja etanol istället fick dem att slå igen.

Tack för den Miljönissar. :mad:
 
MathiasS skrev:
Man pratar ju om att det största problemet för elbilarna att vinna mark är att infrastrukturen saknas (laddstationer), men så känns det inte alls. Detta handlar bara om inköpspris.
MathiasS skrev:
Helt klart funkar inte en elbil till alla resor
mycke_nu skrev:
Självklart duger dom enbart som andrabil/pendlingsbil

Precis som ni säger funkar inte en elbil till alla resor. Och det är det som är problemet, inte priset. Tänk alla familjer som bor i stan och som bara har en bil. För dem kommer en ren elbil aldrig bli ett alternativ förrän de klarar alla resor minst lika bra som bilar med förbränningsmotorer. För alla de familjerna hade det inte hjälpt om elbilarna kostade lika mycket, eller till och med lite mindre, som "vanliga" bilar. De hade inte köpt ändå.

Alltså vidhåller jag att det är räckvidden och inte priset som är största problemet.
 
Det är möjligt att bygga mod-kit som gör om en fossilbil till laddhybrid. Ersätt reservhjulet med ett batteri, och ersätt bakhjulen med hjul med inbyggda hjulmotorer. Det finns något exempel på internet, men skulle sådana kit komma ut på marknaden skulle en stor del av dagens fordon kunna hybridiseras.

Priserna på fordonsbatterier är i fritt fall nu också, så det behöver inte bli tokdyrt.
 
För MIG är det största problemet priset, inte räckvidden. Beroende på situation finns det säker flera olika "huvudproblem".
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det är möjligt att bygga mod-kit som gör om en fossilbil till laddhybrid. Ersätt reservhjulet med ett batteri, och ersätt bakhjulen med hjul med inbyggda hjulmotorer. Det finns något exempel på internet, men skulle sådana kit komma ut på marknaden skulle en stor del av dagens fordon kunna hybridiseras.

Priserna på fordonsbatterier är i fritt fall nu också, så det behöver inte bli tokdyrt.
Jag länkade ju till en sådan konvertering ovan. Som sagt, dyrt även om man gör jobbet själv.
 
tlundberg skrev:
Alltså vidhåller jag att det är räckvidden och inte priset som är största problemet.
Finns det ens några rena elbilar att köpa?

Jag håller med din meningsmotståndare. Att Toyotas och Volvos laddhybrider inte säljer som smör beror bara på priset.
Hade jag laddhybrid skulle jag i princip varken behöva ladda hemma eller tanka bilen. "Gratis" drivmedel med andra ord.
 
Håller med om att inköpspriset är det största problemet. Jag tankar för ca 1000 kr i månaden. Med prisskillnaden mellan elbil och förbränningsmotorer, så tar det minst 10 år innan den tjänat in sig, och batterierna har ofta kortare livslängd än så...
 
Nyfniken skrev:
Finns det ens några rena elbilar att köpa?
Klart det finns! Att du inte vet om det är för att ingen vill ha dem, för det är så opraktiskt att inte kunna köra långt.

EDIT: Kollade priset på en Mitsubishi i-MIEV. :x 290000 för en liten pyttebil! :eek:
http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_I_MiEV_100__El_Bil_47869979.htm?ca=22&w=3

Så ja, priset är nog rätt avskräckande för många också! :(
 
ullberg
Finns ju också Tesla, då pratar man >400km per laddning, och givetvis kostar det ännu mer...

Körde för övrigt bakom en model S idag, går rätt bra kan jag intyga #avhängd...
 
Syrran har en Lexushybrid som tjänstebil, kört den lite grann. Är en rätt märklig känsla när bilen rullar iväg helt tyst. :)
Den går över på bensin när man kommer upp i en viss hastighet så den mesta stadskörningen samt starter är ju helt ljudlösa. Men den är ju totalt OT för den här tråden.
 
.. om en ny bil (kostnadsmässigt) stod på tapeten så är Mitsubishi Outlander PHEV rktigt intressant.. maken har ca 4 mil till jobbet (ca 2.5-3 av dem på småslaskvägar..).. skulle nog funka jättebra med lite elhybrid där - för bensinförbrukningen..!

MVH Sandra
 
Akahigi
Range Rover Evoque
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.