Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

  • Antal röster
    441
När köket är så nedgånget att det inte går att använda längre :)
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Magkänsla.... 20-25 år mellan bytena.
Första 10 åren känns köket fortfarande nytt. Efter 20år känns det omodernt men fortfarande funktionellt med vissa skavanker. Det jag tror som får utbytesplanerna att ta fart är när man känner att det är dags att byta vitvaror igen..(efter 2-3 tidigare byten).
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Morsans är från 1952, visserligen kompletterat lite här och där.
Vårt eget var från 1979 med då gångjärnen gick sönder så en hellucka ramlade ner och det var smala skåp med passbitar mellan, så bytte vi allt.

Protte
 
Jag röstade på vart trettionde år.

Mina föräldrars kök är snart 30 år gammalt och behöver delvis fixas till.
 
Mitt är från 60 talet skall bytas snart enligt min sambo, för det börjar bli slitet och förvaringsmöjligheterna är inte de bästa. Luckorna har renoverats någon gång på 80 talet, tror att det var en mode sväng med luckrenovering i den tidsepoken .Fast jag vill hellre lägga pengarna på en bil med V8 så det blir roligt att åka att handla mat till det gamla köket.

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker personligen att det bästa alternativet är att renovera med hög kvalitet och låta köket vara på plats i 30 år. Vi är alldeles för trendkänsliga i Sverige. Med hög kvalitet menar jag: kvaliteten och formgivningen på stommar och luckor, sten- eller kompositskivor, eller rostfri bänk som håller kökets hela livslängd utan att bli sunkiga, samt exklusivare blandare. Vitvaror kommer antagligen inte hålla i 30 år så dessa får man vara beredd att byta. Jag tror alltså att det lönar sig att investera i ett platsbyggt kök, eller ett kök i den högre prisklassen i långa loppet om man vet att man tänker behålla huset och det ligger i ett område med stabila eller stigande priser. Hellre ett kök med hög kvalitet, tillverkat i Sverige, som håller i 30 år än ett billigt "modekök" var tionde år. Mycket miljövänligare och jag gynnar hellre små snickerier än IKEA och dess gelikar.

Ett problem som jag tror ofta drar upp kostnaden är att folk vill byta rubbet i sina köksrenoveringar. Jag vet folk som slängt ut fullt fungerande inbyggnadsvitvaror för att de ville ha allt nytt till nya köket trots att de gamla maskinerna skulle ha platsat i det nya köket. Om man byter ut vitvarorna eftersom så blir inte kostnaden så skyhög på en gång.
 
  • Gilla
SolnaMicke och 2 till
  • Laddar…
anthill skrev:
Ett problem som jag tror ofta drar upp kostnaden är att folk vill byta rubbet i sina köksrenoveringar. Jag vet folk som slängt ut fullt fungerande inbyggnadsvitvaror för att de ville ha allt nytt till nya köket trots att de gamla maskinerna skulle ha platsat i det nya köket.
Hur mycket av detta är bankernas/mecklarnas fel (alt förtjänst om du frågar nån annan)? När vi värderade huset för att förhandla om våra huslån häromåret var kökets och badrummets "årgång" med i krysslistan. Årgången bedömdes ffa med vitvarornas ålder vill jag minnas.
Hade vi bytt rubbet hade köket varit nyrenoverat och vips hade värderingen stigit. Måhända driver detta folk att slänga ut kök i förtid, i synnerhet i områden där det lönar sig att spekulationsrenovera?
 
Stenolofanders skrev:
Hur mycket av detta är bankernas/mecklarnas fel (alt förtjänst om du frågar nån annan)? När vi värderade huset för att förhandla om våra huslån häromåret var kökets och badrummets "årgång" med i krysslistan. Årgången bedömdes ffa med vitvarornas ålder vill jag minnas.
Hade vi bytt rubbet hade köket varit nyrenoverat och vips hade värderingen stigit. Måhända driver detta folk att slänga ut kök i förtid, i synnerhet i områden där det lönar sig att spekulationsrenovera?
Det är säkert så att fastighetsmarknaden driver renoveringskarusellen, men man har väl någon form av personlig integritet och ansvar också? Vidare tycker jag att ett genomtänkt kvalitetskök med några år på nacken nästan alltid slår ett nytt billighetskök. Det finns ett värde i material och gedigenhet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker kvalitet. Ofta när man snålar o köper billigt så blir det som andra sortering och inte det man helst vill ha och då tröttnar man fortare och vill byta innan det är utslitet. Dvs "köp billigt köp dyrt" eftersom man köper oftare. Hoppas mitt kök från i somras hänger i 20 år i alla fall.
 
Vårt är från 74 med undantag för spis, kyl och frys som är ganska moderna. Men det är nog dags snart för att renovera resten. En diskmaskin vore t.ex. fint att kunna klämma in. Men jag hittar inte alternativet 40 år, så jag får svara 30 då.
 
Redigerat:
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Man får väl byta så ofta man vill? Jag har inte råd att byta kök särskilt ofta, men om grannen vill byta kök en gång om året får han väl det... Om det är rimligt att byta kök eller inte tycker jag till stor del beror på ens ekonomi och intressen. Hur ofta det behövs är ju en annan fråga.
 
Efter tycke och plånbok.
 
Ja, vad är ekonomiskt försvarbart? Det är en intressant fråga. Hur räknar man på det? :x

Om vi antar att vi ställer ett kök emot att äta alla måltider ute. Att det är 4 personer i familjen och att en måltid ute kostar i snitt 70:- och att en måltid hemma kostar i snitt 20:-. Då sparar man 200:-/gång man äter hemma. :eek:

Låt oss anta att det kostar 150 000 att renovera ett kök. :p

Då har man break even på kostnaden att renovera köket jämfört med att äta alla måltider ute redan vid 750 familjemåltider, hör och häpna. Det börjar alltså bli ekonomiskt försvarbart att renovera köket för 150 000 redan varje år. :wow: Rent kostnadsekonomiskt. De flesta har nog inte råd med det och slutsatsen man kan dra av det är att många inte har råd att inte renovera köket.... :) Så, sätt igång och renovera era kök nu (y)

En kalkyl och slutsat helt säkert till glädje för många byggahusare :D
 
Redigerat:
  • Gilla
MSjöström och 1 till
  • Laddar…
anthill skrev:
Jag tycker personligen att det bästa alternativet är att renovera med hög kvalitet och låta köket vara på plats i 30 år.

OCH var hittar man skåp och luckor av någon bättre kvalitet?
Det är spånskiva och MDF i alla inredningar.
Där det blaskas med vatten har man bland de känsligaste materialen för vatten.

Protte
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.