När vi köpte vårt hus (det första och enda) 2001 satte vi in ett nytt kök. Så här efter 12-13 år börjar det kännas slitet/tråkigt/utdaterat och därför tänkte vi göra vissa förbättringar så att det förhoppningsvis kan klara 10 år till.

Det vi ska göra är:

- Byta ut glaskeramikällen 60 cm bred mot en 90 cm bred induktionshäll. Behöver skära upp ett större hål i kalkstensskivan därför.
- Byta kakel.
- Byta ugn.
- Ny gardin
- Ny barstol.

Hade gärna velat byta ut handtagen i skåpen också mot knoppar, men jag tror inte det går att dölja hålen från de befintliga handtagen på ett snyggt sätt, så det får vi nog avstå ifrån ...

Vi börjar med hällen och jobbet med att skära ut i kalkstensskivan sker på torsdag.

Så här ser köket ut före, dvs idag:

mittkok1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mittkok3.jpg
Skapa konto

60 cm häll ska bli 90 cm, lika bred som fläkten.

mittkok2.jpg
Skapa konto

Här ska det bli ny stol och gardin.

Har köpt det här tyget som det ska bli en hissgardin av:

gardin.jpg
Skapa konto

• Gilla
ChristinaH och 2 till
  • Laddar…
Kul! :)

Vi är i precis samma sits, med ett kök från 2001 också faktiskt, och det börjar bli lite slitet på sina ställen så det är bra med lite inspiration.

Sånt här kakel blir det:

kakel_nytt.jpg
Skapa konto

metrohalvtile.jpg
Skapa konto

mexitegel skrev:
Kul! :)

Vi är i precis samma sits, med ett kök från 2001 också faktiskt, och det börjar bli lite slitet på sina ställen så det är bra med lite inspiration.
Vad kul! Vad ska ni göra i ert kök?

Jag tar tacksamt emot alla tips och synpunkter, vill ju veta om det är något vi kunde göra bättre.

Bilderna i ditt förra inlägg funkar inte?

Det vi funderar på är:
* Byta ut slitna passdelar och dörrar
* Slipa och lacka bänkskivorna
* Byta "kakelranden" ovanför spisen och diskbänken

Köksfläkten har varit ett irritationsmoment sedan vi flyttade in så den får sig en liten makeover oavsett.

Det känns bättre att minirenovera nu och ta ett ordentligt tag när barnen är lite äldre.

Nu har jag lagat bilderna, vet inte vad som hände där.

Ja, man tycker ju att ett kök ska hålla mer än 10 år, få se nu hur det känns efter en liten uppdatering.

Vi har faktiskt en del på en sidoskiva där laminatet ramlade bort ganska omgående. Ringde kökstillverkaren när det hände, men de var inte så särskilt intresserade av att hjälpa till med det, så det bara rann ut i sanden. Har du undersökt om det är enkelt/svårt att byta ut en del sådär?

De som är värst ansatta verkar vid en första anblick vara lätta att byta ut, jag funderar dock på lavineffekten. Då ser väl de delar som tidigare såg OK helt plötsligt slitna ut. Sen är ju karusellen igång :D

Ja, passar man sig inte så får man byta hela rasket😀

Stenfirman som kommer på torsdag säger att det finns risk att stenskivan spricker, och det tar de inte ansvar för ...😁

Vi tycker också att det vore bättre med en vanlig rostfri diskbäck än de hoar som vi har nedsänkta i bänkskivan av trä idag. Men då ska en diskbänk specialbeställas och då drar det raskt iväg med en hel hög med pengar :)

Marlen Eskilsson skrev:
Har köpt det här tyget som det ska bli en hissgardin av:

[bild]
"Hawaii" är verkligen jättesnyggt! Vad har ni tänkt köpa för barstol?

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ja, visst är det fint! Har en kudde i det och fick för mig att det kunde passa som gardin. Man blir glad när man ser det.

Har inte sett någon barstol som känns klockren ännu, får leta vidare. Funderar lite på en från Muuto, kan lägga in en bild på den imorgon.

Marlen Eskilsson skrev:
Ja, visst är det fint! Har en kudde i det och fick för mig att det kunde passa som gardin. Man blir glad när man ser det.

Har inte sett någon barstol som känns klockren ännu, får leta vidare. Funderar lite på en från Muuto, kan lägga in en bild på den imorgon.
Att hitta barstolar är inte enkelt! Det känns som om vi har tittat på "alla" som finns på marknaden och det var verkligen inte lätt att hitta rätt. Hoppas att ni hittar den som känns "rätt" för er!

Här är två barstolar jag har funderat på. Tar tacksamt emot förslag på andra. :)

nerd_barstol.jpg
Skapa konto

Nerd från Muuto

sjuan_barstol.jpg
Skapa konto

Har funderat på Sjuan barstol i många år, men inte kommit till skott. Har nästan tröttnat på den under funderanadet. :confused:

Misse skrev:
Att hitta barstolar är inte enkelt! Det känns som om vi har tittat på "alla" som finns på marknaden och det var verkligen inte lätt att hitta rätt. Hoppas att ni hittar den som känns "rätt" för er!
Vilken valde ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.