Ett tillägg:

Om man nu själv vill skapa flödesavstämningar "på gehör" istället för en flödesprojektering (och köper att det kanske inte blir så optimalt) så vet jag inte vad man behöver för support från Nivell, Granab eller annan?

Ser inget hinder att man beställer Nivells samlingslåda (ca 500 kr) och kopplar in själv på bef eget frånluftssystem, alt köp kanalfläkten LPK 100 alt 125 med varvtalstyrning (exakt samma fläkt och kvalitet som Nivellfläkten för ca 1800 kr) och använd samlingslådan på den. Eller köp en ännu billigare fläkt då, men med samma luftflöde som den. Luftflödesscheman för LPK100 samt 125 finns på nätet.

Samlingslådan är bara en överföring från golvrörkanalernas (1-4 st) dimensioner till ett 100 alt 125 mm spirorör för inkoppling på frånluftssystemet. Dimensionerna är ju standard så en sådan kan man ju lätt även tillverka själv med rör och kanaldelar som finns att köpa i bygghandeln.

På varje golvrörskanal före samlingslådan behöver man ha ett spjäll likt det som normalt också sitter framför fläkten för att kunna skapa det luftflöde per kanal som fläkten annars skulle åstadkommit. .

De flesta projekteringar för ventilerade golv i vanliga storlekar typ 60-100 kvm som jag sett tycks ligga i storleksordningen 8-15 lit/sek totalt från golvet som fördelas på golvkanalerna/donen efter delyta. Ställ in spjällen efter detta och var nöjd även om det kanske inte blir helt optimalt. Om du vill, anlita en oberoende ventilationskille för ett par tusenlappar som gör en injustering av spjällen i enlighet med dessa flödesnivåer med röktest och kommer med lite goda erfarenheter i allmänhet kring flöden och injustering.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Oj, det låter verkligen som du fått kanonhjälp! Jag har ju hela tiden pratat med Jape så jag har inga erfarenheter alls av Nivell, och efter som jag ska använda deras fläktsystem har jag aldrig behövt fundera i dessa banor. Intressant å höra dina erfarenheter i frågan!
 
Precis så är det vi tänker göra.Vi brukar anlita Bocomfort för ventfrågor.
Det är f.ö en bra hantverkare :)
 
Vi har i källare/sutt 30 (15+15) kvm på klinker med elgolvvärme, 25 kvm nivell ventilerade golvsocklar runt med laminat på och vattenburnen golvvärme, 30 kvm laminat på träreglar med vent golvsocklar, 30 kvm betong.

Det är endast självdrag i huset, riktigt dålig ventilation.

Vi har aldrig haft någon lukt, vi bor lågt så det är mycket vatten, fasaden blir ofta fuktig, är det bara tur?

Varför är folk så ovilliga att bila och flytspackla? 25 k kr för nivell för 35 kvm ger ju ca 100 h gubbe med rot...
 
Av den enkla anledningen att det är ett tungt skitgöra som byggarna tar grisigt betalt för.

Har man dessutom som vi en platta med armering från helvetet så är Nivell/Granab det enda vettiga alternativet
 
Byggdag 5: Hämtade golvet. Skönt, dp hinner det ligga inne å torka minst en vecka innan vi lägger det.
Satte osb och gips, växlade av en bit bärande vägg med en stolpe, å sen var det ett evighetsjobb med rengöring av plattan. Det låg mycket spån å grejer på den å min grovdammsugare är inte den bästa...
Kl 21.30 var det dax för flytspackling, men tror ni inte jag fått fel jävla påse! Killen på K-Rauta hade gett mig en renoveringsbetong istället, inte alls vad jag skulle ha. Ja, jag borde kollat bättre men jag tog för givet att det var rätt. Dryyyygt!!! Nu får söndagen bli torkdag å sen får jag slita på under kvällarna i veckan - å det var precis det jag ville undvika... På fredag kommer nämligen kontrollmannen (kollar luftflödet å tätheten) och måndagen där efter kommer snickarna å lägger Basecogolvet. Bråda dagar!!!
 
  • Gilla
Axel75
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1392498478.321356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggdag 6: Flytspacklat en ram runt golvet så det blir jämnt och fint för tätbandet som håller konstruktionen fri från smygintag av luft.
ImageUploadedByByggahus.se1392575088.665078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392575122.749428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snål som jag är tillverkade jag även en flytpackelspade. Får nog ta patent på den :)
ImageUploadedByByggahus.se1392575333.599766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggdag (eller byggkväll) 7: La ut distansmattan. Smidigt! ImageUploadedByByggahus.se1392677092.516319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392677139.773321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392677178.914403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392677195.532232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggkväll 8-10: efter att distansmattan och fläkten monterats, kom en kontrollant i tisdags. Han checkade täthet och ställde in luftflödet. Det kostade 1700+moms, men det är välinvesterade pengar eftersom allt kollas igenom och man får en P-märkning.
Igår la jag ut cellplast och sprutisolerade längs väggarna, och ikväll la jag golvspånskivor.
Det blev väldigt stressigt på slutet eftersom snickarna kommer imorgon och lägger brädgolvet, men jag hann till slut!!! ImageUploadedByByggahus.se1393445237.328856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393445296.195134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393445307.955417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393445326.352895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393445339.618609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ofattbart skönt å få hjälp med det sista. Två man har lagt 3/4-delar av golvet på 8 timmar idag, vilket blir det dubbla om jag skulle gjort det själv. Så när jag kommer hem från jobbet imorgon är det klart!!! ImageUploadedByByggahus.se1393529215.033356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393529233.963349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser fint ut! Kanske skrivit det tidigare, men vad är det för golv?
 
Drövel skrev:
Ser fint ut! Kanske skrivit det tidigare, men vad är det för golv?
Tack!
Det är Baseco Antikvit.
 
Snickarna på BVS-bygg (säte i Älmhult men jobbar även i Växjötrakten) gjorde klart det sista igår. Den firman kan rekommenderas: Snabba, punktliga, trevliga, lyssnar på kundens önskemål.
Ikväll döljde jag det fula spiroröret med en gammal takbjälke.
ImageUploadedByByggahus.se1393698681.478296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393698697.720932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393698709.175832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stingray468 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.