Strålskyddsinsitutetet, det är den myndighet som efter Tjernobyl *höjde* gränsvärdet i bland annat mjölk med förklaringen att vi annars inte skulle ha någon mjölk att sälja. Med andra ord är de svenska gränsvärden en mix av medicinska och ekonomiska kalkyler. Det är av ekonomisk-tekniska skäl som man ibland ändrar gränsvärden, endast sällan är det medicinska skäl som ligger bakom. Det kan vara värt att jämföra gränsvärden i andra länder ... Min hälsa bryr sig dock inte så mycket om det svenska byggbeståndets storlek när den reagerar på radon i luften.
 
Blir troligen mest upprepning här nu men här kommer en enklare förklaring:
Det finns mycket man kan göra åt radon, som vid nybyggen lägga extra plast i plattan, invändig mekanisk ventilation, ventilerade golv, radonsugar eller radonbrunnar utomhus, men framförallt täta genomföringar för slangar och rör genom plattan. Men varför ge sig på det om man har låga värden?
100-200Bq/m3 är inte höga värden.
Hyr in ett par mätare o gör en långsiktig mätning om det inte är gjort ordentligt, kommunen hjälper till att fixa detta, ibland gratis, eller till en låg kostnad, placera ut de på enligt kommun lämpliga ställen t.ex. mitt i ett sovrum, tror de ska gå hänga upp, alternativt ställa och låt stå flera månader.
Dessutom i stort sett ofarligt om man inte röker, problemet är partiklar i lungorna från cigaretterna som sedan gasen radon man andas in, fastnar på i lungorna.
Röker man inte finns inget i lungorna att fastna på och man andas ut gasen igen.

Troligen billigaste och nyttigaste lösningen för att sänka värdena ordentligt, ta bort all befintlig ventilation o installera mekanisk ventilation i huset om det inte finns med en roterande värmeväxlare och du sparar dessutom 80% energi.
Ventilationen gör att man mår bättre och lever mycket längre oavsett radon eller inte.
Betydligt mycket viktigare än att ha extremt låga radonvärden.
Jag håller med Knock on Wood att du låter hypokondrisk, med mekanisk ventilation av källaren kommer du under 100 i hela huset, gasen går uppåt så får du bort den i källaren kommer du inte ha något på övervåningen heller. Mvh
 
Vi köpte ett radonhus byggt 1956 i blåbetong vilket i princip alla hus var byggda i området.Huset hade självdrag och uppmätt radonvärde var 390bq.Vi installerade FTX-ventilation och fick ett fantastisk inomhusklimat och har kollat
radondotterhalten var 5te år och det ligger på medelvärde 60BQ.
Tror det är farligare med all stoft som finns i luften vi andas in.Jag byter filter 2-3ggr/år i till och frånluftskanaler.I tillluftskanalen ser filter ut sonm man doppat det i murbruksdamm!!
Vi byter ca 300kubikmeter luft/timme och har en total engeriförbrukning på 19000kwh/ år i villa på 235kvmoch det anser jag är lågt.Så mitt råd köp huset och sanera om du gillar det.Lycka till
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
O
Men då har vi problemet med att TS inte vill ha någon maskin som suger bort radonet....
 
Ventilation behövet ALLA radon eller ej.Självdrag är både oekonomiskt på vintern och verkningslöst på sommaren.
Pax fläktar räcker inte eftersom man inte kan få en korrekt injustering.
Fredrik
 
  • Gilla
lapower och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.