S
man gör det själv. mycket enkelt

jag skulle säga att det är papp och tjära. startade braser med remsor från dem.

är detta vent i huset(kanalen i huset) eller på ytterväggarna?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
just det va bägge sorter.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
först skulla jag kolla vad som behövs. det går även ordna mellan olika rum.
var dock beredd på att det en större "dosa" vid venthålen
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
fast om man nu vill ha den kanalen som ventilation varför inte bara riva bort pappen som sitter där och ta ett hepa filter till dammsugare och limma fast.
Hepa filtret är ju hyffsat effektiva på att bort partiklar och går att få tag lite överallt för nästan inga pengar
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
tar man bort pappen så måste man nästan dit med något annat matrial
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Innan du byter luckor bör du ta dit en saneringsfirma, den enda jag känner till är OCAB, men det finns säkert fler.
Sedan kan du ta dit någon som byter luckor. Luckbytaren ska inte behöva utsätta sig för asbest.

Protte
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
prototypen skrev:
Innan du byter luckor bör du ta dit en saneringsfirma, den enda jag känner till är OCAB, men det finns säkert fler.
Sedan kan du ta dit någon som byter luckor. Luckbytaren ska inte behöva utsätta sig för asbest.

Protte
varför då?? helt onödigt. sanera lite gammalt damm då eller?
ocab är inget vidare. latare arbetare får man leta efter
 
SBH, hur menar du att det är papp och tjära?
Var menar du att tjäran finns?

Jag tycker att min papp ser ut som just papp.
Kollade du din papp angående asbest eller tog du bara bort det när du installerade nya luckor?
Om du inte analyserat kan du ju inte veta om pappen innehöll asbest eller inte...

Prototypen, hur menar du?
Att jag ska ta det säkra före det osäkra, eller är du helt enkelt tämligen säker på att pappen innehåller asbest?
Jag menar när du skriver om ex Ocab innan luckbyte. Att inte utsätta hantverkare för asbest
I samband med luckbyte.
Om jag tar bort hela luckan, utan att riva av pappen, borde väl den hantverkare som ska byta luckan kunna göra det.
För då borde ju inge fibrer frigöras. Skillnad om man börjar riva i pappen tänker jag.
 
Jag tänkte på din badrumsventil/fläkt.
Att den fungerar som frånluftkanal när fläkten är igång är väl alldeles klart.
Men hur går luften när fläkten är stopp?
Har du självdrag ut eller går luftströmmen inåt (tilluftskanal)? Håll ett toapapper framför och se om den sugs fast eller ej när fläkten är stopp.
Samma är det med övriga väggventiler. Dom är avsedda för tilluft och genom skorstensverkan går varm luft uppåt och därför bör frånluftskanaler gå uppåt i huset (typ genom skorstenen eller andra uppåtriktade kanaler).I ett hus med korrekta strömning på luften (vilket kan variera något pga årstid och förhållande ute/inne temp).

Om jag varit du så hade jag satt ett plast eller spirorör i alla väggkanaler där det finns möjlighet att luft strömmar in i huset och därefter tätat mellan detta rör och eternitröret.
Med tanke på tidigare inlägg så lägger jag mig inte i diskussionen med vad som är lämpligt att täta med. :cool:

.....eller kanske.... det finns fönsterdrev som är plastad, detta kunde kanske vara ett alternativ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
Stina71 skrev:
SBH, hur menar du att det är papp och tjära?
Var menar du att tjäran finns?

Jag tycker att min papp ser ut som just papp.
Kollade du din papp angående asbest eller tog du bara bort det när du installerade nya luckor?
Om du inte analyserat kan du ju inte veta om pappen innehöll asbest eller inte...

Prototypen, hur menar du?
Att jag ska ta det säkra före det osäkra, eller är du helt enkelt tämligen säker på att pappen innehåller asbest?
Jag menar när du skriver om ex Ocab innan luckbyte. Att inte utsätta hantverkare för asbest
I samband med luckbyte.
Om jag tar bort hela luckan, utan att riva av pappen, borde väl den hantverkare som ska byta luckan kunna göra det.
För då borde ju inge fibrer frigöras. Skillnad om man börjar riva i pappen tänker jag.
papp indränkt i tjära min var svart. för den brann som fnöske, asbest gör ej det.
och ta inga hantverkare till detta enkla jobb, tar du ditt dom blir ett litet jobb jäkligt stort plötsligt
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack Roland53! Ska kolla med toapapper vid paxfläkten i badrummet.
Men även om luft kommer in, borde inte denna gå genom paxfläktens plaströr, som ju går rakt genom väggen och är fäst i galler på fasadväggen. Känns som att luft via eternitkanal, som sen går inåt, inte kan vara så troligt, med tanke på plaströret genom väggen. Eller, tänker jag fel?

SBH, din papp var alltså helt svart?
Eller bara svart på ena sidan?
Som du ser är min mer beige/brun/grå.
 
Stina71 skrev:
Men även om luft kommer in, borde inte denna gå genom paxfläktens plaströr, som ju går rakt genom väggen och är fäst i galler på fasadväggen. Känns som att luft via eternitkanal, som sen går inåt, inte kan vara så troligt, med tanke på plaströret genom väggen.
.
Jo, du tänker rätt, men med tanke på dina tidigare inlägg/farhågor om att eternitröret skulle komma i kontakt med inkommande luft;
för att vara 100% säker att det inte drar in tjuvluft mellan e-röret och plaströret så kan du täta mellan rören.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
För kännedom:
Pappen på baksidan av luckan var asbest.
Har tagit hem saneringsfirma som konstaterat detta.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Hur avgjorde man det, bara visuellt eller skickade man pappen på undersökning?
 
Man avgjorde det visuellt.
Fanns inga tveksamheter enligt saneraren.
Han särade lite på pappen och visade en typisk lite gråvit färg och struktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.