Ett litet inlägg i denna heta debatt.
Jag har just köpt ett fd åretrunthus som hade enorma elkostnader, trots att förra ägaren eldade en hel del. Jag ska först och främst ha det som fritidshus - men kommer att vara där en hel del även på vintern. Mäklaren förökte att slippa energideklarationen (men han upplyste mig att jag hade rätt till en) och skyllde på än det ena än det andra. Jag sa bara att jag vill ha en för att se hur jag ska kunna sänka elkostnaderna.

Till slut fick ett annat bolag göra det, och jag tror att det var mäklaren som betalade kalaset själv till slut. Men, med den i handen fick jag en massa tips som jag nu kan handla efter. Ändå var det samma person som besiktigade huset och även då gav mig en massa energi och renoveringstips.
Alltså - ge dig inte om energideklaration - det är ju bra att spara energi även i ett sommarhus!
Lycka till!
 
Mimi. Det är kul att som omväxling höra att någon är nöjd med energideklarationen. Det finns dock ett problem. Oavsett hur noggrann och duktig besiktningsmannen är blir inte energideklarationen bättre än uppgifterna den baseras på. För köpta bränslen är det enkelt, men hur många kWh har tillförts huset genom att förra ägaren har "eldat en hel del"? Hur varmt har förra ägaren haft det och hur mycket varmvatten har han förbrukat? Jag tror att de flesta energideklarationer skulle kunna ersättas med en lista över saker som vanligen minskar energiförbrukningen.

Under 2008 gjorde förra ägaren till mitt hus av med 13500 kWh el. Under 2010 gjorde jag av med 8800 kWh el utan att ha gjort några större förändringar. Hela den skillnaden kan inte förklaras av att jag eldar så mycket mer än han gjorde, för det tror jag inte att jag gör. Det finns säkert de som har nytta av energideklarationen, men det finns många för vilka det bara är bortkastade pengar.

Erik
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Dagsaktuell info direkt från Boverket...

"Det som avgör om ditt fritidshus omfattas av kravet på energideklaration är hur du använder den. Om du bor där permanent eller du är skriven där, ska den energideklareras av en certifierad energiexpert. Du kan hitta en sådan genom att söka på registret som finns på Boverkets hemsida. Jag bifogar en länk som tar dig til direkt till sökfunktionen. Du måste klicka för Certifierad energiexpert (CEX).l "
 
Skall vi gissa att energideklarationen är nästa bestämmelse som ryker (efter byggfelförsäkringen).
Jag har för mig att den grundas på ett av alla dessa idiotiska EU-direktiv.
 
Alltså, iofs så tror jag att den kan vara till lite nytta i enstaka köpsituationer.

Om vi tar vårt hus innan vi installerade bergvärme, hade först ditrektverkande el, därefter elpanna medan vi succesivt konverterade till vattenburet.

Antag att vi hade sålt huset då till en förstagångsköpare med begränsad kunskap om husägande. Antag att köparen ditills hade tittat på nyproducerade hus, med kanske 11 - 12 000kwh/år total elförbrukning. Hade den köparen drabbats av vår Decemberräkning från 2010, sista vintern utan bergvärme. Den Decemberräkningen kostade om jag minns rätt 15 000 (el och nät) för en månad. Nu förbrukar vi 18 000 kwh per år (48 000 kwh 2010).

Jag tror att det kan finnas en fördel med någon form av energiredovisning vid en försäljning. En mindre kunnig köpare kanske inte inser att det kan skilja flera hundra procent i förbrukning mellan ett modernt hus och ett 30 tals hus.
 
O
Jag läste en energideklaration som allas våra AC hade gjort... huset hade direkt verkande el,men de hade faktiskt monterat dit en luftvärmepump... men de enda som AC tog upp att man kunde spara pengar på, var att byta ut perlatorn på kranarna mot en snål spolande...
Ingenting om tilläggsisolerande, eller annat uppvärmingssätt....
Direktverkande el är ganska dyrt...
 
Odjuret skrev:
Jag läste en energideklaration som allas våra AC hade gjort... huset hade direkt verkande el,men de hade faktiskt monterat dit en luftvärmepump... men de enda som AC tog upp att man kunde spara pengar på, var att byta ut perlatorn på kranarna mot en snål spolande...
Ingenting om tilläggsisolerande, eller annat uppvärmingssätt....
Direktverkande el är ganska dyrt...
Vi har exakt samma erfarenhet från vårt köp av ett 1919-tals hus. Bara snålare kran så löser sig allt.

Men den energideklarationen kostar nog inte många kronor heller.
 
Den billigaste energideklarationen i min del av landet ligger idag på 1800kr.... Men det är inte mycket mer än "byt till snålspolande kranar/duschmunstycke", "tilläggsisolera vindsbjälklag" eller "installera luft/luft-pump". Ganska standard...
Om man vid beställningen uppger uppvärmningssätt, förbrukning, uppvärmd yta och typ av fönster är deklarationen i princip klar...
 
MSjöström skrev:
Den billigaste energideklarationen i min del av landet ligger idag på 1800kr.... Men det är inte mycket mer än "byt till snålspolande kranar/duschmunstycke", "tilläggsisolera vindsbjälklag" eller "installera luft/luft-pump". Ganska standard...
Om man vid beställningen uppger uppvärmningssätt, förbrukning, uppvärmd yta och typ av fönster är deklarationen i princip klar...
Och hur svårt hade det då varit för Boverket eller Energimyndigheten att lägga upp en liten räknesnurra på hemsidan? Du får knacka in fem - tio värden och får ett resultat. Inte svårare än bankernas snurror för att räkna ut bokostnaden.

Jag blir förbannad på myndigheternas slapphet och lättja :thumbdown:
De visar ingen vilja alls att hjälpa medborgarna, snarare tvärt om :thumbdown:
 
KnockOnWood skrev:
Och hur svårt hade det då varit för Boverket eller Energimyndigheten att lägga upp en liten räknesnurra på hemsidan? Du får knacka in fem - tio värden och får ett resultat. Inte svårare än bankernas snurror för att räkna ut bokostnaden.

Jag blir förbannad på myndigheternas slapphet och lättja :thumbdown:
De visar ingen vilja alls att hjälpa medborgarna, snarare tvärt om :thumbdown:
Det är väl två år sedan nu lagen ändrades - innan kunde du logga in på ett företags hemsida, knappa in dina uppgifter och betala en betydligt mindre summa och sedan få deklarationen hemskickad.
Dock (enbart min teori) konkurrerade detta för starkt med större aktörer på marknaden som tyckte det kunde fuskas för mycket och krävde på plats-besiktningar...
 
MSjöström skrev:
Det är väl två år sedan nu lagen ändrades...
När jag sålde 2009 var det lagkrav på energideklaration. Det är snart fem år sedan.
En kille från någon konsultfirma skulle kolla om jag hade 1-, 2-, eller 3-glasfönster och berätta att en LL-värmepump troligen skulle spara några kWh.
 
Vilken lag ändrades?
 
Joojje skrev:
Vilken lag ändrades?
Lagen om Energideklarationer :)
 
Jag ifrågasatte energibesiktningen som gjordes för huset vi köpte. Där stog det att man kunde få en besparing genom att installera luftvärmepump. Jag ringde besiktningsmannen och frågade hur han tänkte där eftersom innedelen till luftvärmepumpen satt i trappen som leder ner till nedre plan precis i ögonhöjd. Han svar var att han missat det. Varför betala för något som vem som helst kan se?
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.