Hej !
Behöver hjälp av er experter här. Jag har lite bryderier om vad en markägare har för rättigheter.
Ska försöka förklara utan att röra till för mycket.
För ca 20 år sen uppförde jag och min far en maskinhall. Placeringen av den va bäst om den uppfördes 1 km från gården, marken ägde dock inte min far, utan han frågade markägaren som va en bra karl att ha att göra med. "Inga problem" sa han, marken va obrukbar till nåt annat. Några papper blev aldrig skrivna tyvärr, ett handslag var mer värt då. Sagt o gjort, vi byggde hallen. Åren går och markägaren säljer nu all sin mark till en släkting till honom. Några år till går och jag köper vår gård av min far(numera avliden). För ett år sen beslutar jag mig för att sälja gården och all egendom.

Mäklaren vill att jag ska ordna med ett servitut på maskinhallen för att nya ägaren till gården ska få klara papper på allt. Jag ringer då markägaren och frågar om vi kan skriva ett papper på det. Han vill dock då ej göra det utan han erbjuder sig då att istället köpa maskinhallen för en enligt mig alldeles för låg summa pengar. Han ville ej bjuda mer pga av att materialet till maskinhallen hade vi fått tag på billigt, något som han visste. Jag frågar då markägaren om han vill att jag ska riva hallen, men det ville han inte för han hade en båt han ville ha där. Jag behåller då hallen och den hamnar utanför försäljningen av gården. Gården säljs utan problem.

Nu för några dagar sen åker jag tillbaks till gården i ett annat ärende och ser då att han ställt in en båt och en husvagn där, frågat om lov har han inte.
Jag undrar nu, har han som markägare rätt att göra vad han vill med min hall ? Vilka rättigheter har jag ?
Tack på förhand !
 
Hallen är din och du bestämmer över dess användning.

Be markägaren flytta ut sina pinaler eller erbjud honom ett hyreskontrakt eller köp på dina villkor. Flyttar han inte får du be Kornofogden om handräckning.
 
Visst, du har rätt i sak, men äger man en byggnad på ofri grund har man all anledning att bete sig smidigare än så.
 
Givetvis, men frågan handlade om rättigheter.
 
Hehe, ja, men har man inget servitut eller arrende bör man nog även ta hänsyn till vilka andra rättigheter som markägaren kan ha :)
 
Om man läser genom raderna så köptes materialet till ladan billigt.
Hur billigt? Finns det ö.h.t kvitto?

Jag menar om inte finns kvitto så är ägarskapet svårbevisat:confused:
 
Att gå till kronofogden känns att gå lite väl långt. Men det känns väldigt fräckt att bara ställa in sina grejer där utan att be om lov. Han hade gärna fått gjort det som tack/betalning för att hallen får stå på hans mark.
Nej att bevisa att hallen är min kan vara svårt....så betyder då det att hallen är markägarens ?
 
Har du några vittnen i släkten eller ännu bättre i bekantskapskretsen så lär det inte vara några större problem.

Hallen är din, men om inte markägaren har någon som helst nytta av hallen så kan h*n lika gärna se till att hallen rivs, sannolikt på din bekostnad. Lite juridiskt trassel för markägaren, men finns inget servitut eller arrende lär det vara möjligt.
 
Redigerat:
injonil skrev:
Har du ett några vittnet i släkten eller ännu bättre i bekantskapskretsen så lär det inte vara några större problem.

Hallen är din, men om inte markägaren har någon som helst nytta av hallen så kan h*n lika gärna se till att hallen rivs, sannolikt på din bekostnad. Lite juridiskt trassel för markägaren, men finns inget servitut eller arrende lär det vara möjligt.
Ja massor med vittnen förstås, hallen har ju stått där i ca 20 år. Det har aldrig varit nåt snack om att hallen är min. Till saken hör att hallens övriga yta är uthyrd av mig till en annan granne som verkligen behöver den. Själv har jag inga grejer kvar alls i den. Hallen är 10 x 20 m. Men jag har planer att utnyttja hallen till vedförråd och lite mer saker så småningom, om jag nu har rätt till det ???
 
Fast det gäller vittnen som kan vittna om att det verkligen var din släkting som byggde hallen åt sig själv. Att du och släkten använt den som er egen under en massa år behöver inte betyda att den är er (ur en ev. domstols perspektiv).
 
O
Du har rätt att använda din hall. Så långt är allt enkelt... men problemet ligger i att byggnaden ligger på ofri grund, där inte ett papper finns skrivet. Markägaren kan när som helst tvinga dig att riva hallen, på din bekostnad.
 
Odjuret skrev:
Du har rätt att använda din hall. Så långt är allt enkelt... men problemet ligger i att byggnaden ligger på ofri grund, där inte ett papper finns skrivet. Markägaren kan när som helst tvinga dig att riva hallen, på din bekostnad.
Fast han vill ju inte att jag ska riva den. Han behöver ju hallen för sin båt. Och river jag hallen så får min granne stora problem att lagra sina maskiner, hö, halm, gödning etc.. Jag kan dock riva hallen på egen bekostnad, men gör mig då osams med min granne och troligtvis även markägaren (vilket iofs inte gör nåt). Bäst vore att markägaren köper hallen av mig för en vettig peng. Vilket han inte anser den värd. Ni gott folk som har byggt hus o byggnader vet ju att bygga en sån stor byggnad gör man inte för 16000:-
 
Nu vet vi ju iofs inte hur stor den är eller i vilket skick. Men för 16 000 får man väl ungefär en friggebod av enklare typ, i byggsats.
 
hempularen skrev:
Nu vet vi ju iofs inte hur stor den är eller i vilket skick. Men för 16 000 får man väl ungefär en friggebod av enklare typ, i byggsats.
200 m2. Den är i utmärkt skick, plåtväggar, plåttak, byggd på stomme av telefonstolpar. Marken i den är grus. Så länge plåten är hel kommer den stå i många år till. Att min far och jag kom över materialet billigt spelar väl i sak ingen roll. Den är väl inte mindre värd för det som jag ser det iaf. Om hempularens bror säljer t.ex en bil mycket billigt till honom för att vara hygglig så sjunker väl inte värdet på bilen tycker jag.
 
finns det inga regler så man kan tvinga sig till att markägaren måste sälja mark eller tvingas till arrende?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.