cust3000 skrev:
Vi bor på landet och gar ca: 1k m^2 att röja på snö.
Jag köpte en gammal "bad ass" snöslunga på 11.5hp (Gilson fr. 1978)
Den klarar uppgiften med bravur.
Är det tungt och gå med den? anser du att 11.5 hp räcker eller hade du valt annat om chansen fanns? (eller mindre?)

MVH Sandra
 
Som andra skrivit tidigare: Låt en bonde/vägröjare ta er väg också.
Klart billigast och enklast. Sedan är det bara att acceptera att vid sådant här väder så blir man mer el mindre insnöad mellan vändorna. På de 13 år vi bott på egen gård så har det aldrig varit mer än någon enstaka dag per år som vi varit insnöade, och oftast är vår lilla väg bättre framkomlig än övriga landsvägar. Jag sitter mycket hellre insnöad 1 dag hemma än timtal i bilen på en väg mitt ute i ingenstans.

Vi har ca 1km enskild väg, och en bonde i trakten som också plogar andra vägar här runtomkring tar vår. Det funkar bra, och har så vitt jag kommer ihåg rätt aldrig kostat mer än 1000 kr / vinter, och då har det ju förekommit ett antal snö- och blåsrika vintrar de senaste 10 åren.

Era 200m i anslutn t vägsamfälligheten är ju ingen stor kostnad för plogaren när han ändå är ute.

Har du vilken normal bil som helst med framhjulsdrift så klarar du i vart fall 15 cm snö på vägen utan vidare.
 
ullberg skrev:
jag läste först 1 kvadratkilometer och tänkte no way... ;)

Vi har runt 100m infart plus lite gårdsplan och det kör vi för det mesta med snöslunga, men när det är mycket snö är man ganska trött på det... (i år när stockholmområdet fått så lite snö har det varit toklungt, men de föregående åren hade väl vi som ni har i år)

En snöslunga är bra att ha tillgång till, men kosta på dig att ibland hyra in tjänsten av den som plogar åt föreningen, det kan det lätt vara värt.
Hehe, vi har ju haft "klippagräset-väder" fram tills för nån vecka sen.. (lite småstormigt dock..) så denna vintern anser jag nog vara i det närmsta obefintlig.. fast nu börjar jag dra mig för att säga så.. för sist jag sa det kom snön hmmmmm...

Flyttade från sundsvall för hm 5-6 år sen.. och där behövde vi minsann inte skotta taket.. vi flyttade till skåne och skulle njuta av de lugna vintrarna.. och sedan dess har de haft värstingvintrar.. och vi har skottat vårt garagetak flera gånger! Hmpf säger jag bara.. den enda typiska skånevintern vi stött på var just när vi flytta ner.. nyår och två veckor efter hade snö.. sen var det klart.. efter det har vi haft snö i månader under vintern (grannarna skyller på oss..)

Nåja.. för att återgå till min nuvarande snöhantering.. snöslungan skulle vara lite av ett komplement (och till gårdens gångar o stenläggningar).. tanken var att vi nu och då skulle låta plognisse komma på besök :) men när det inte yr så farligt och det räcker med att "slunga kantern" så skulle det vara bekvämt att kunna göra det och åka och handla när man vill (utan att vara helt beroende av andra liksom).

MVH Sandra
 
En traktor så klart....;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Som andra skrivit tidigare: Låt en bonde/vägröjare ta er väg också.
Klart billigast och enklast. Sedan är det bara att acceptera att vid sådant här väder så blir man mer el mindre insnöad mellan vändorna. På de 13 år vi bott på egen gård så har det aldrig varit mer än någon enstaka dag per år som vi varit insnöade, och oftast är vår lilla väg bättre framkomlig än övriga landsvägar. Jag sitter mycket hellre insnöad 1 dag hemma än timtal i bilen på en väg mitt ute i ingenstans.

Vi har ca 1km enskild väg, och en bonde i trakten som också plogar andra vägar här runtomkring tar vår. Det funkar bra, och har så vitt jag kommer ihåg rätt aldrig kostat mer än 1000 kr / vinter, och då har det ju förekommit ett antal snö- och blåsrika vintrar de senaste 10 åren.

Era 200m i anslutn t vägsamfälligheten är ju ingen stor kostnad för plogaren när han ändå är ute.

Har du vilken normal bil som helst med framhjulsdrift så klarar du i vart fall 15 cm snö på vägen utan vidare.
Som jag sa, vi har ju hittat han som plogar här och han kommer få hjälpa oss fler gånger! Men det känns som det behövs en backup också.. han var hos oss klockan 4 igår eftermiddag.. och vinden har varit relativt lugn för att vara här.. och det snöade inget under natten så vitt vi vet..gårdsplanen va ren efter plogningen.. maken tog sig med nöd och näppe uppför backen (lågt lutande, uppåt, igendriven väg).. men i det stora hela inget problem på morgonen runt 6.30.. (han kör dubbfritt, opel i mellanklassen).. när vi skulle åka och handla runt 10.. tog vi oss 10 meter.. med en audi a6 (med dubbäck) och vi insåg att ganska omgående att det var helt kört.. nu kommer plogbilen runt 4 igen.. så kanske vi kan komma ut och handla då..

Det är lite nyttig lärdom.. vädret är snällt för att vara vinter nu, men är ändå ett problem.. om det nästa år blir en riktig vinter.. ja då vill vi ju vara lite förberedda :)

Men det jag skulle komma fram till (ja det blev lite omvägar i snön..) är att 1000 kr.. kommer vi ha gjort av med om nästa vecka ser ut som denna.. (nu ska det ju bli mildare om jag inte misminner mig..). och då räknar jag knappt detta som en vinter! (tidsmässigt).. hur kommer det liksom bli när det verkligen snöar? och sen blåser.. :surprised:

Jag förstår nu varför flera påpekat att vi kanske skulle köpa bil, traktor eller bandvagn ;)

MVH Sandra
 
Enk Projektet skrev:
En traktor så klart....;)
Hehe, jo vi har kollat på dom med.. och bil med plogblad.. och fyrhjuling med plogblad.. det finns ju lite att välja på! Problemet med traktor är att den ska stå någonstans också.. året runt.. och egentligen känner jag lite att man skulle behöva kunna meka lite om man ska ha en traktor (för man köper ju isf en gammal "skrutt".. och de startar ju inte alltid smärtfritt.. är min erfarenhet).. och trots att vi bosatt oss på landet så är vi snarare nördar en mekartyperna ;) hahaha..

MVH Sandra
 
Klart ni ska ha en traktor med lastare!
Då kan ni ju dessutom dra upp er själva när ni lagt bilen i diket.
Att man kan ha nytta av den resten av året också är ju bara bonus.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ni bor ju i Skåne, och har en granne som plogar de få gånger det blir någon snö att tala om. Jag hade skaffat en fyrhjulsdriven bil och en snöslunga. Då tar ni er i princip alltid ut och in oavsett om grannen hunnit ploga eller inte, och skulle det bli ett sånt enormt snöovägder att ni inte kommer ut OCH grannen inte hinner med att ploga så kan ni alltid ta er ut efter någon timmes jobb med snöslungan.
 
Nu vet jag inte riktigt var i Skåne du bor för det skiljer lite på hur man måste hantera vintern där. Östra sidan är besvärligast och då pratar vi ungefär öster om Sjöbo.

Ingenstans i Skåne ute på landsbyggden har du överhuvudtaget nytta av en handjagad snöslunga det är totalt bortkastade pengar.
Och även om du funderar på en traktordriven slunga måste du ha en tvåstegs med snöfräs för annars kan du bara använda den precis när nysnön faller och det är mycket kallt.

I Skåne snöar det ena dagen, nästa töar det och sen fryser det igen......sen går ingen snöslunga i världen genom "isblandad jord" som det nästan blir.

Att hålla en egen väg på ett antal hundra meter öppen går bara med en riktig traktor när det börjar snöa som det gjort de senaste åren och som det gör just nu. Tro inte att du kan låta någon köra någon gång i veckan och så tar du själv däremellan med en sliten snöslunga. Totalt omöjligt!!! Jag lovar så är det.

När det startar blåsa och snöa så ligger inte snön på åkrarna utan på vägen och om du har fått den lilla minsta snövall på ena eller andra sidan av väggen från tidigare snöröjning så bygger det upp massor av snö direkt och då pratar vi om att röja med traktor flera gånger per dag för vallarna blir större och större.

En fyrhjuling eller trädgårdsklippare med blad räcker inte, det kan du kanske hålla dina trädgårdsgångar öppna med men ingen väg.

Jag är född och uppvuxen i Skåne och har fortfarande del i en fastighet i Skåne med egen väg som är 200 m så jag vet vad Skånsk vinter innebär.

Jag vill inte skrämma dig men lägg absolut inga pengar på snöslunga, fyrhjuling eller trädgårdsklippare med blad för det är inte lönt ens att försöka hålla öppet en väg med.

Vi har en gammal Buster 400 (traktor) med snöskopa och snöblad samt kedjor Den startar alltid trots att den missköts mellan vintrarna. Enkel att fixa med och orkar hålla undan det mesta men även den kör fast ibland.

Så rådet är att så fort som möjligt få kontakt med dina grannar och kom överens med dom att köra till dig om dom har traktor. Annars som någon skrev stanna längre uppe på vägen och hoppas på att ni klarar denna vintern och planera för nästa och leta efter en gammal Volvo traktor typ Buster eller Boxer edyl för den kommer ni alltid att ha nytta av. Men det behöver vara lastare på den för ni måste kunna köra undan snön emellanåt.

Nu kommer jag naturligtvis att få mothugg av alla norr om Smålandsgränsen som inte röjt snö i Skåne och som tror att det bara snöar lite var femte år. Så är det inte.
Även om jag har fastighet i de minst drabbade delarna i västra Skåne så är det djävulskt att hålla vägarna öppna för snödreven som hela tiden bygger upp jätte vallar vid vägkanterna. Vi kan ha gröna åkrar men samtidigt 1 meter snö på vägen ibland.
 
Redigerat:
Oceanis har helt klart för sig, säger jag som bor mitt på Österlen, Sveriges vackraste plats!
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Korvgubbe
Som jag skrev i din andra tråd, köp en Subaru! Då behöver man inte skotta (y)

Det vettigaste har redan nämnts i tråden tycker jag. Fortsätt att låta plogarn ta eran vägsnutt med, den kostnaden är väl motiverad. På sikt hade jag försökt få till en lösning med antingen, eller helst bägge, snödrevsskydd längs med vägen för att slippa att det driver igen och parkeringsmöjlighet närmre vägen. Det kan inte vara många dagar åt gången som en sådan behövs och för er hyresgäst går det antingen att vänta eller få hjälp från er med er nyinköpta Subaru.
Ska man göra något den här vintern hade jag valt en rejäl (begagnad) snöslunga. Visst, den fungerar inte efter att ett par dagar av smält/frys cirkel men är man bara lite på hugget så går det bra om än med en arbetsinsats förstås. När ni fått till en mer permanent lösning enligt ovan så kan man antingen behålla snöslungan för "husnära bruk" och nödfall, eller sälja den vidare för ungefär samma pengar.
En gräsklippare eller fyrhjuling kommer som sagt inte att räcka till så spara de pengarna till er Subaru.
 
Korvgubbe skrev:
På sikt hade jag försökt få till en lösning med antingen, eller helst bägge, snödrevsskydd längs med vägen för att slippa att det driver igen och parkeringsmöjlighet närmre vägen.

Ska man göra något den här vintern hade jag valt en rejäl (begagnad) snöslunga. Visst, den fungerar inte efter att ett par dagar av smält/frys cirkel men är man bara lite på hugget så går det bra om än med en arbetsinsats förstås.
Visst snöstaket fungerar bra men de måste stå en bra bit ut i åkern om de ska fungera och ska då sättas ut på hösten och tas in på våren. Så om man inte själv har åkern eller tomten intill får man få tillstånd att sätta ut dom och sen ska man passa på innan vintern kommer och vara på hugget innan någon lantbrukare skall till på våren. Ganska jobbigt om det sen inte blir snö....... har knappt sett dessa snöstaket de senaste 20 åren.

Snöslungan är som sagt värdelös.
Igår behövde vår väg köras 3 gånger eftersom den blåste igen och idag har vi kört 1 gång. Så med en snöslunga skulle man behövt många, många, många timmar igår. Vårt blad är lite bredare än traktorn och det var tungt att få undan snön. Så även om man är på hugget med sin slunga så kommer det att ta så lång tid att man lika gärna kunde stannat inne och varit insnöad ;)

Men jag håller med om att fyrhjulsdriven bil är fint nu............(även om jag inte skulle köpt mig en Subaru) ;)
 
Redigerat:
Korvgubbe
Ett "staket" behöver inte innebära mycket jobb alls, för mig innebär det att bonden efter förfrågan ställer ensilagebalar längs med vägen på de utsatta ställena. Noll arbetsinsats, noll kostnad och noll snödrev för mig alltså. Givetvis inte applicerbart överallt men att stoppa snön från att driva över vägen är oftast betydligt mindre jobb än att röja undan den. Och blev det ingen snö kallar man det för övning och är nöjd ändå.

Att en snöslunga inte är optimalt i alla lägen är jag fullt medveten om, vad jag sa var att om man ska göra något den här vintern så hade jag satsat på en rejäl sådan över de andra alternativen som ansågs vettiga.

Och även om det är härligt att vara insnöad ibland så är det inte alltid ett alternativ, tänk om man plötsligt måste till sjukan? ;)
 
Har bott på vischan i Skåne i 20 år nu, och Oceanis beskriver målande hur det är.
Utöver en riktig traktor så behöver man också en motorsåg och en reservgenerator om man bor på landet.
Eller så anlitar man någon som har...

Så, ut och krama en bonde. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Man får anpassa sig lite till livet på landet.

Vi har 5 km väg som driver igen på nolltid när det blåser, dvs alltid.

Fyrhjulsdrift är givetvis ett måste, vi har en personbil med dito (Mercedes) och en stor SUV (Land Cruiser) att ta till när det djäklas på allvar.

Men, sedan får man tänka till lite.

När det är full snöstorm och mörkt som just nu, ger jag mej helt enkelt inte ut. Skulle jag möta plogbilen blir det till att backa någon km vilket är besvärligt i dagsljus och omöjligt i mörker och snöyra. Samma sak om man skulle köra fast, det är för långt att backa i mörker.

Gårdsplan burkar blåsa rent. I annat fall lejer jag in en lantbrukare med traktor, snöslunga har jag aldrig ens funderat på.

Plogblad på bilen (som i min avatar) var något jag funderade på för tio år sedan, men då måste man ha en stor pickup. En vanlig SUV är vanligen för klent dimensionerad för att klara påfrestningarna.

Edit: Subaru, som redan föreslagits, tror jag är ett utmärkt val.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.