Vad kostade byggdoktorn och hur mycket tid la han ungefär?
 
pelle242 skrev:
Vad kostade byggdoktorn och hur mycket tid la han ungefär?
Också intresserad av detta.

Har ni några uppdateringar?
 
Det har dragit ut lite på tiden p g a helgerna men jag kommer med uppdateringar snart
 
Ännu en som är intresserad. Har du fått någon mer info om vad och hur?
 
Jag har också varit i kontakt med jape och fått deras ritning på lösning för att ventilera EW väggar. Jag tänker inte lägga ut den då de valt att inte lägga ut den själva men kan beskriva lite.

Man börjar med att såga bort de nederst 20cm av vägggipset och öppna upp väggen.
Sedan gör de ett uttag i de ingjutna reglarna och passar in en 40x100 mm plåtkanal stående. Denna kanal är samma som de använder till sitt golvsystem men perforerad i botten. Kanalen är ansluten till en sugande fläkt som ventilerar ut luften. En ventilationslist fästs i överkant på väggen ca 10 cm ner för att komma under hammarbandet. 10mm hål borras med 10cm cc genom list och vägg och filter sätts in i listen. Isoleringen lämnas kvar och hindrar tydligen inte luftflödet. Luft sugs alltså in upptill och ut genom kanalen. Man kan också kombinera med ventilerat gol och då har man ingen plåtkanal utan luften sugs in upptill och sedan ner i golvet till en plåtkanal på andra sidan av golvet istället.

En GDS variant skulle kunna vara att istället för plåtkanalen använda centraldammsugarrör och trä dessa genom 50mm hål som man borrar i reglarna. Tycker att det rent hålfasthetsmässigt borde vara bättre med ett hål än ett uttag. Det finns övergångar från 50mm dammsugarrör till 100mm som passar ihop med kanafläktar som borde fungera bra för ventilationen. Har ingen helt bra lösning för ventillist upptill med det finns bla möbelventiler som skulle kunna fungera annars fräsa er en trälist för att få plats med filter.

Jag är lite skeptisk till att lämna kvar isoleringen men det behövs antagligen inte så stort luftflöde för att över tid torka bort fukt och ventilera ev lukt.
 
Dags att uppdatera lite. Byggdoktorn (Som jag förövrigt inte behövt betala så jag vet inte vad han kostar :) ) hade inga ritningar (Vilka material som ska användas, vilken fläktstyrka o s v) själv över konstruktionen men visste en som hade det så jag håller på att försöka få kontakt med han nu.

Jag har i alla fall tagit upp Japes lösning med honom och det är ju en sådan lösning som han menar men att det är betydligt billigare att sätta ihop den själv än att köpa deras ihopsatta "paket". Det är ju egentligen inte kärnfysik direkt :). Det viktiga är att det blir så tätt som möjligt och att fläkten är tillräckligt dimensionerad (Vilket man egentligen nog skulle kunna ta hjälp av en VVS-kille för att göra). Men jag fortsätter att försöka gräva och uppdaterar så fort jag fått någon mer info.
 
Nu har jag fått berättat till mig hur det alternativ jag fått rekommenderat för mig är tänkt att fungera. Det är en betydligt enklare och man gör på samma sätt som i Japes fall i botten fast att man inte har någon kanal. Man tar bara bort en kloss i regeln helt enkelt . Sen sätter man en fläkt på ena sidan huset och på andra sidan huset gör man två hål och "delar" av kanalen så fläkten suger från båda hållen. Skillnaden är att man ska sätta intaget under t ex ett element för att få värme. Man ventilerar d v s inte hela väggen utan bara den nedre delen. Kostnaden borde vara runt en tusenlapp.

Så nu har man ännu mer att fundera över :)
 
Det låter nästan lite för enkelt.. :)

Det som slår mig är att det kan vara risk att någon bit isolering rör på sig och blockerar luftflödet.
 
Jo jag vet :)

Fast det spelar nog ingen roll. Tanken är nog att luften ska blåsa genom isoleringen mellan reglarna så den borde inte stoppa upp det. Men det går ju alltid att börja så här. Räcker det inte så kan man ju ta till större åtgärder. T ex vill man sätta in Japes variant senare så har man ju redan gjort plats för dess kanal.
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Jag skulle tro att det nog är fullt dugligt för att ventilera bort fukten då den verkar koncentrera sig i de nedre regionerna. Däremot kan jag känna att Japes variant att ventilera hela väggen borde kunna vara effektivare för att få bort lukt i eventuellt luktsmittad isolering längre upp.
 
ulphen skrev:
Jo men det löser inte allt. Har dom här härliga tryckimpregnerade reglarna som sitter ingjutna i betongväggen en gång börjat lukta p g a av fukt så slutar de inte (på länge i alla fall) att lukta, samt att kringliggande material kan vara luktsmittat. Så vi kommer att behöva åtgärda både utsidan (drenera, täppa till skravar) samt insidan (ventilera).

Tack för boktipset. Får ta och åka till bibloteket för första gången på 10 år och titta om den finns :)
Vi var spekulanter på ett hus för några år sedan med EW grund och där det fanns en påtaglig lukt i det inspektionshål som besiktningsmannen tagit upp. Efter att ha forskat i åtgärdsförslag med resp. saneringsföretag och byggfirmor så blev vi avrådda till att köpa huset. Det enda som hjälper är att bila upp väggarna där de tryckimpregnerad reglarna sitter och byta ut dessa mot stålreglar. Att ventilera är mycket tveksamt att det kommer fungera. I så fall måste man bygga en ventilerad väggkonstruktion utanpå den befintliga för att transportera bort den illaluktande doften.
 
Givetvis är det bäst att kapa reglarna men sitter man redan med ett hus så är det ett stort projekt att göra och då kan det ju vara värt att testa att ventilera då det är väldigt mycket billigare. Som jag skrivit tidigare är det inte "vetenskapligt bevisat" att det hjälper men att man haft goda erfarenheter av det. Handlar det om att man står och väljer om man ska köpa huset eller inte så kan jag förstå att man inte vill chansa.
 
"I så fall måste man bygga en ventilerad väggkonstruktion utanpå den befintliga för att transportera bort den illaluktande doften.".

Det är egentligen en billigare variant av det här vi försöker oss på. Att istället för att bygga upp en ny vägg så diskuterar vi om man kan ventilera den redan existerande. För dom kan ju inte mena att man skulle ha kvar innerväggen och bygga en ventilerad innervägg på insidan av den
 
Det finns grader i helvetet.... Det är stor skillnad på om det redan börjat en kemisk reaktion pga fukt i det impregnerade virket och på att förebygga och få lite sinnesro.
 
ulphen skrev:
"I så fall måste man bygga en ventilerad väggkonstruktion utanpå den befintliga för att transportera bort den illaluktande doften.".

Det är egentligen en billigare variant av det här vi försöker oss på. Att istället för att bygga upp en ny vägg så diskuterar vi om man kan ventilera den redan existerande. För dom kan ju inte mena att man skulle ha kvar innerväggen och bygga en ventilerad innervägg på insidan av den
Vad jag förstått så bygger man en ventilerad vägg utanpå den andra, precis som man gör med ventilerade golv där man har problematik med vandrade fukt i bottenplattan med ingjutna reglar. Antingen bilar man bort reglarna eller annars låter man dessa vara och bygger ex. ett Nivell, Granab eller JAPE, Platon/ISOLA golv ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.