Men eftersom den inte fungerar som den ska så är den för närvarande en elpanna. Blir antagligen bättre när den fungerar.
 
Nu har jag haft kontakt med nibe och de konstaterar att avfrostningar är på tok för mycket , det kan vara luftflöde eller förångsgivaren , det kommer tekniker och tittar på den i allafall
 
Din beräkning säger att du värmer ca 40% mer yta än vad pumpen är "dimensionerad" för. Jag kan ga fel men säger inte nibe mellan 100 - 200 kvm på F750? Aldrig någon som haft invändningar mot detta?
 
Nibe säger ca 200 men när jag frågade så säger de inte direkt nej, och installatören och bygg entreprenören säger att den här pannan finns i liknande hus som de har byggt och fungerar jätte bra ,
Jag får se vad teknikerna säger
Men jag tror också att pannan är lite för liten
 
Läser man Nibes dokumentation står det följande: "Avgiven värmeeffekt 4,994 kW COP 2,43 vid A20(12)W45, frånluftsflöde 252 m3/h (70 l/s) max kompressorfrekvens", alltså max värmeeffekt kring 5 kW exkl elpatron, inte 6 kW. Effektdata enligt EN14511. 70 l/s motsvarar ett hus på 200kvm enligt ventilationsnormen. Har man höga luftflöden över detta blir dessutom storleken på kanalerna en viktig faktor (160mm istället för 125mm). Enkel lösning med F750 inkl elpatroner ja, men förmodligen inte enligt alla normer eller bra dimensionerat.
 
Redigerat:
Effekten beror på framledningen den har troligtvis 6 kw vid 35 grader framledning och högre framledning än så ska nog inte behövas med golvvärme i nytt hus.
 
Energimyndigheten konstaterar bara i sitt test: "Effekt (max): Värmepumpens maximala effekt, Uppgift saknas om under vilka förhållanden som maxeffekten mätts upp. Tillverkarens egen uppgift." Uppmätt effekt i energimyndighetens test blev 2,7 kW med golvvärme i ett hus på 120 kvm med luftflöde 150 kbm/tim. Andra motsvarande värmepumpar visade lite högre maximal effekt i samma hus. F750 fördel verkar snarare vara att den har lite bättre COP och kan gå ner lågt i värmeeffekt utan att börja köra on/off med kompressorn. Maximal värmeeffekt i ett jättestort hus med golvvärme ser dock ut att stanna på drygt 5 kW vad jag kan se.
 
Vart ser du att max effekt ligger på 5 kw ?
 
Kapaciteten i förångaren är en begränsande faktor liksom kompressorns högsta effekt. Jämför med Energimyndighetens tester så är max effekt 2,7 kW oavsett 35 (golvvärme) eller 55 (radiatorer) grader framledningstemp vid frånluftflöde 42 l/s. Däremot blir COP betydligt bättre, 3,3, med 35 grader framledning istället för 2,3 med 55 grader framledning och kompressorn har då en klart lägre elförbrukning.

Vidare är värmeeffekten 5 kW med COP 2,43 vid A20(12)W45, frånluftsflöde 70 l/s och max kompressorfrekvens. En sänkning av framledningstemp ger till 35 grader ger då en förbättring av COP men inte högre värmeeffekt vid samma luftflöde. Större frånluftflöde ger utrymme för högre värmeeffekt men bara motsvarande vad kompressorn har i marginal till max frekvens. Dessutom stiger mottrycket i ventilationskanalerna med dessa höga luftflöden i 125mm-kanaler så fläkten orkar inte dra igenom så mycket högre luftflöde. Från fläktdiagrammet ser det ut bli max kring 84 l/s på 100% i praktiken vilket skulle ge ca 5,4 kW om kompressorn skulle förmå klara detta på max frekvens.
 
Redigerat:
Får man för högt mottryck i vent kanalen skulle man valt 160 mm spiro dels för flödet och dels för ljudet och ofta är väl stammarna just 160 mm. En del av problemet med de nya flvp är ju att även om dom ger hyffsat med pulver en tid så måste dom stoppa och avfrosta vilket gör att medel effekten under tex ett dygn blir betydligt mycket lägre.
 
Shad, hur har det gått för dig?

Ordning på värmen?
 
Hej, värme finns men det är el patroner som är i gång för det mesta,
Förra veckan fick jag besked om en ny energiberäkning, och sen får vi se hur de kommer att lösa problemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.