Hej alla husbyggare och renoveringsfreak,

Jag tänkte i den här tråden sammanfatta mitt första och nuvarande projekt, ett ganska omfattande renoveringsprojekt av en inte alls lika omfattande lägenhet.. :)
En tvåa på 45,5 m[SUP]2 [/SUP]i ett hus från 1940 kanske inte bör ta >1 år att renovera men med en nästan autistisk noggrannhet samt ett heltidsjobb vid sidan om tar det en del tid i anspråk. Samtidigt som renoveringen pågår bor jag mitt i röran bland byggdamm och maskiner...

Jag har samlat på mig en del dokumentation i form av bilder och tänkte posta lite då och då i kronologisk ordning tills vi är framme vid hur det ser ut idag. Alla kommentarer, både positiva och negativa (eller iaf konstruktiva) tas gärna emot!

Tyvärr var jag för ivrig med att komma igång så förebilder finns det ont om... Dock hittade jag prospektet från när jag köpte lägenheten så jag tänkte börja med några bilderna från det:

201401271703.pdf-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vi alla vet gör mäklarna sitt bästa för att dölja alla skavanker och visa objekten ur sina bästa vinklar så att det är ett totalt renoveringsobjekt kanske inte framgår jättetydligt från dessa bilder...

201401271703.pdf-page-004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201401271703.pdf-page-011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var i alla fall vad jag utgick ifrån. Alla rum inklusive badrum och kök skulle göras om från grunden. Jag började med att riva ner alla gamla tapeter i vardagsrummet med hjälp av stora mängder vatten, tid och vänner...

IMG_0440.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lager efter lager av tapet kändes som en tidsresa från nutid till 40-talet... Under vilket årtionde hade man ljusrosa plastfärg i hela lägenheten?

Många lager tapeter och en hel del puts följde med ner från väggarna. Lös puts revs bort och ersattes av ny, massvis av spackel gick åt för att göra väggarna släta igen.

Tidigare var den mesta elen dragen utanpåliggande med undantag för ett uttag i varje rum. Detta skulle åtgärdas för att slippa synliga kablar längs listerna men då väggarna var gjorda av betong var det ganska mycket skitigt jobb. En betongspårfräs och en bilmaskin införskaffades för att fixa biffen och resultatet blev helt klart godkänt (enligt mig...).

IMG_0493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spår med rör och dosor temporärt fastsatta med silvertape

IMG_0494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt blev det många meter rör och grannarna var inte jätteglada att höra bilmaskinen eka i väggarna under en hel dag.

IMG_0502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även borrhammare och tyvärr vinkelslip fick komma till hjälp där det krävdes. Tyvärr då vinkelslipen ger extremt mycket damm..

IMG_0517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stålband klipptes till och användes för att fästa rören i de uppfrästa spåren. Även dosorna skruvades fast i betongen.

IMG_0519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ifyllt, spacklat och slipat..

En elektriker har varit på besök (i annat ärende) och även han godkände mitt arbete så det kändes skönt efter allt det jobbet.

Exakt samma procedur utfördes senare i sovrummet, dvs ner med gammal tapet och lös puts, på med ny puts och spackel i stora mängder. Kanaler frästes och bilades upp, rör och dosor monterades och spacklades över. Totalt har det gått åt 110 liter spackel, tro det eller ej. (Jag tror det knappt själv men har svårt att tvivla när jag räknar de tomma hinkarna....)

Nästa projekt bestod i att försöka göra någonting åt dörrarna i lägenheten. De vackra gamla spegeldörrarna fick sig en rejäl omgång med varmluftspistol, skrapa och slutligen sandpapper.

IMG_0551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skrapar dörrar

Efter nästintill oändliga mängder jobb och en hel del "byggöl" var lägenhetens alla fem dörrar trärena.

P1040455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trärena dörrar

Efter så mycket jobb som detta inneburit skulle det kännas väldigt fel att måla dörrarna vita igen så för att framhäva det gamla gedigna fick det bli till att betsa dörrarna bruna för att få dem att se antika ut.

20140127 120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunbetsad garderobsdörr i sovrummet

Alla gamla dörrhandtag, bleck och gångjärn la jag ner i en plasthink med stark natriumhydroxidlösning (lut). Efter ett dygn i hinken togs metalldelarna upp och färgen kunde lätt sköljas av under kranen. Efter detta målades alla detaljer med svart hammarlack och monterades tillbaka på sina ursprungliga platser.

20140127 849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metalldetaljer svartlackade

När dörrarna var klara var det dags att ta itu med elementen. De var målade med många lager färg och det enda vettiga att göra var att försöka få dem metallrena innan det var dags för ommålning.

20140127 055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Element med gammal sprucken färg

Här skulle det inte fungera med varmluftspistol då metallen och vattnet i dem skulle leda bort värmen direkt och i brist på blästringsutrustning var det bara att låta luten komma till sin rätt även här. Lut blandades med potatismjöl och vatten för att få en trögflytande gegga som stannar kvar på de vertikala delarna av elementen.

20140127 074.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ohälsosam "kräm" för färgborttagning

Geggan penslades på och hela elementet kläddes in i plastfolie för att förhindra att den torkade.
20140127 077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastinpackat element med lut

När luten hade fått verka ett dygn var all färg inte upplöst utan det hela tvättades rent med vatten och proceduren upprepades.

20140127 081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ca ett dygn...

20140127 087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... blev det inte helt rent...

20140127 089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... men efter andra tvätten blev elementet helt ok...

IMG_0765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... till skillnad från penseln jag använde till luten...
:D

Ovanför garderoberna i sovrummet fanns det en del utrymme som inte utnyttjades alls. Takhöjden var 2.7 meter men garderoberna var bara ca 2 meter höga. Utrymmet ovanför dem var igenbommat och innehöll några rör samt ventilationskanaler. Det fanns en stor potential att öppna upp och göra i ordning detta utrymme till diverse förvaring. Men, frågan var hur det skulle göras snyggt så att nya dörrar och eventuella karmar passar in i den gamla stilen... Som jag såg det fanns det två alternativ, antingen bygga nya karmar och dörrar identiska med de gamla eller att dölja dörr och karm helt och hållet. Att sätta in nått nytt som inte passade in i den gamla stilen fanns inte med som alternativ. Det senare alternativet valdes mest för att det var en väldigt rolig utmaning men också för att det hade potential att bli snyggare i slutändan...

IMG_0635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändigt i garderoberna la jag in ett tak/golv av reglar och en MDF skiva

Ett hål togs upp i väggen och en ram byggdes in av grova reglar.

IMG_0640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av nån anledning har jag ingen bild från det här stadiet utan att jag befinner mig på hyllplanet ovanför garderoberna... :p

IMG_0646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Puts och stålnät trycktes in bakom de gamla eternitkanalerna för att få en slät yta i slutändan och undvika springor som ligger och samlar damm

I samband med detta jobb ovanför garderoberna påbörjades också ett projekt att sänka taket 10 cm i sovrummet för att få in spotlights.
IMG_0677.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett lager med reglar...

20140127 040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och ett andra lager.

Efter detta var gjort fortsatte jag med konstruktion av den dolda luckan. Tyvärr har jag missat att dokumentera även det moment så ni får nöja er med den färdiga luckan lite längre ner...
Ytterligare ett förvaringsskåp byggdes till ovanför dörren men här fanns inte alternativet att göra det dolt så här måste nya luckor byggas. Det blir hur som helst lättare än att bygga dörrar och karmar ovanför garderoberna.
IMG_0743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya förvaringsutrymmet ovanför dörren på plats, kabel dragen till spotlights och gips är på väg upp

Här ses också den dolda luckan i sitt stängda läge.

IMG_0747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En väl investerad slant är hyran för en gipslyft, utan den hade det varit mycket svårt...

IMG_0761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gips på plats, jag använde vanligt väggips istället för takgips då jag ville ha ett slätt tak utan synliga skarvar

Taket spacklades, slipades och målades, spotlights monterades och väggarna i sovrummet tapetserades. Jag valde en röd mönstrad fondvägg och resten av väggarna fick vita tapeter ur samma serie.

IMG_0769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapeter på plats, notera det vita fina elementet.

IMG_0770.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gamla garderobsdörrarna matchar fint till den röda tapeten

IMG_0771.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vad hände med den dolda luckan?

20140127 1013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, genom att dra i en wire i taket i en av garderoberna...

20140127 1019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...släpper en liten fjädrande mekanism byggd av ett gardinstångsfäste, några skruvar och en mässingsdetalj från specialbeslag.

20140127 1020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140127 1018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gasdämpare på varje sida pressar sen upp luckan tills den är helt öppen...

För att stänga luckan igen är det bara att dra ner den och trycka till så hakar mekanismen tag igen. I bakgrunden på ovanstående bild kan de nybyggda dörrarna till skåpet ovanför dörren ses. De hyvlades och profilen frästes till med en handöverfräs. Slutligen monterades de med en björkplywood som spegel.

20140127 174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delarna till de nya dörrarna...

P1040453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...monterades


Foder till detta nya skåp lyckades jag lösa genom att ta tillvara de gamla fodren som satt på insidan av garderoberna, varför ska det finnas foder där då de enbart skulle kunna ses inifrån garderoben... Och ingen ska ju vara där, antingen kommer man ut ur garderoben eller så har man inget där att göra... ;)

20140127 844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foder och luckor målades i samma bruna bets som alla andra trädetaljer...


20140127 1016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela luckan i öppet läge, notera ventilationskanalerna inuti luckan, visst blev det fint.. :)

Nästa projekt är badrummet men nu orkar jag inte ladda upp fler bilder idag så ni får nöja er med det här så länge, jag uppdaterar tråden med en fortsättning inom några dagar.
 
  • 20140127 1015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken och 14 till
  • Laddar…
Shit Pommes Frites!
Att luta av elementen, där går gränsen för att vara petnoga ;)

Skämt åsido. Trevligt med folk som orkar gå all-in. Dörrarna blev snygga även om jag personligen skulle behållt dem vita.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Imponerande resultat och bra beskrivningar, ser fram emot mer!
 
Och jag tyckte jag var noggrann! Vilket jobb!
 
Ja, jösses, vad du tar i!
Super seriöst!

En liten kommentar bara om taket... det borde varit 30cc på reglarna kanske och har du inte spacklat och målat redan skulle jag dra i en del skruv till...
 
Tack för alla kommentarer! :)

anders07: Ja, du har rätt i att jag borde reglat 30cc istället, dock blev resultatet väldigt bra och helt utan synligt "häng". Allt är spacklat, slipat och målat nu. Efter att den bilden togs drog jag i ungefär lika mycket skruv till efter att fått samma kommentar av en polare så det sitter garanterat på plats under många år framöver.
 
Kul och välgjort (det enda jag inte gillar är takspotsen då du annars följt 40-talet ganska väl)! Ser fram emot fler bilder. Tack!
 
Highflower skrev:
Tack för alla kommentarer! :)

anders07: Ja, du har rätt i att jag borde reglat 30cc istället, dock blev resultatet väldigt bra och helt utan synligt "häng". Allt är spacklat, slipat och målat nu. Efter att den bilden togs drog jag i ungefär lika mycket skruv till efter att fått samma kommentar av en polare så det sitter garanterat på plats under många år framöver.
OK, bra!
cc30 tycker jag själv också att är lite "lyx" så det var mest antalet skruvar jag reagerade på. Med så mycket jobb du lägger ner vore det ju synd om taket trillar ner... :)
 
Badrummet var väldigt litet, endast 1.4x1.6 m[SUP]2[/SUP], detta innebar att allt utrymme måste tas tillvara så gått det går det var en omöjlighet att rikta upp väggarna med skivor som då skulle bygga för mycket... Badrummet renoverades senast 1983 med vissa fel i konstruktionen vilket inneburit en smärre vattenskada. Detta visste jag om innan jag började men hade ingen aning om dess omfattning. Först några bilder på det gamla badrummet:

P1040483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklade väggar och sunkig plastmatta på golvet.

P1040492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten och avloppsstammar går i detta schakt, onödigt stort i detta lilla badrum...

P1040496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla handfatet

Så påbörjades ännu ett skitigt jobb, att riva ut det gamla badrummet var både mycket dammigt och tungt. Kaklet satt väldigt hårt på vissa ställen, på andra föll stora delar av puts, fuktspärr och kakel av i stora kakor.

20140127 218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140127 219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kakel nerrivet

20140127 221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schaktet rivet och av reglarnas placering att döma finns det flera centimeter att spara på att bygga det lite tajtare

20140127 225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skitit jobb som sagt...

20140127 231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför innertaket ligger grannarnas avlopp blottade, även taket skulle kunna höjas några centimeter för att ge rummet lite mer rymd.

20140127 234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ahh, denna förgrening av avloppsstammen var anledningen till att det det var byggt som det var gjort.

Skulle jag höja taket och minska bredden på schaktet skulle den sneda delen av röret bli synlig...

Plastmattan på golvet revs ut och omfattningen av vattenskadan var inte så stor som befarat, lite fukt runt golvbrunnen och under toaletten.

P1040499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fukt i golvet

Flytspackel och betong bilades bort och under den hittades en gammal gjutjärnsgolvbrunn mitt emot nuvarande golvbrunn.

20140127 237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal golvbrunn

20140127 246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Nya" golvbrunnen

Det var fall på underlaget mot den gamla golvbrunnen, den nya hade placerats på en högre position så att hela golvet var ca 10 cm högre i badrummet än i resten av lägenheten, så kunde det givetvis inte få vara så det var bara att plocka fram bilmaskinen igen och bryta upp ytterligare ett lager.

20140127 602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla golvbrunnen slogs i spillror, nu var "golvet" i badrummet ca 10 cm lägre än i resten av lägenheten.

Det blev många säckar betong att bära ut och köra till tippen, som tur var var det nån form av lättbetong de använt som fyllnadsmassa här så riktigt så tungt var det inte. All puts revs ner från väggarna för att göra plats för ny puts och det gamla elementet skulle bytas ut till en handdukstork

20140127 236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt element

Det var lurigt att få upp putsen helt rakt men efter många timmar blev det helt ok.
20140127 250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny puts på en vägg

20140127 613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och på resterande väggar.


Som ses på ovanstående bild har väggarna även spacklats men våtrumsspackel för att bli extra släta. Helt onödigt insåg jag senare men bättre att göra det ordentligt än att behöva ångra sig sen... När jag hade så pass mycket djup att spela med valde jag en golvbrunn av hörnmodell, en unidrain för att få det snyggt och enkelt med flytspackling och plattsättning. Det är trots allt första gången jag ger mig på nånting sånt här... Jag kan också tillägga att allt jobb har jag gjort själv, inklusive VVS, det enda jag haft hantverkare till är inkoppling av golvvärmen senare. På ovanstående bild är också golvet primat. För att inte betongen skulle ramla ner på grannens innertak fylldes hålet igen med fogskum.

20140127 619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avgränsning för ingjutning av golvbrunn

20140127 623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tjockt lager EPS betong lades in för att få ett stabilt och isolerande lager att lägga golvvärmen på

20140127 636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ville att handdukstorken även skulle fungera på sommaren när radiatorvattnet var avstängt så det fick bli till att lägga in en slang för eldragning

20140127 638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igenspacklat

20140127 661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriker kom på besök och la in elslingor för golvvärmen

20140127 652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya schaktet reglades upp med en liten sned bit högst upp för att dölja röret. På så sätt kunde både taket höjas och schaktet minskas i bredd..

20140127 653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya taket reglades upp, jag vet, borde ha reglat 30cc här också... :surprised:

20140127 657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande vattenrör riktades upp så de kommer in rakt och parallellt även då väggen flyttats...

20140127 663.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytspackling påbörjades

Sen gick det fort, hann inte ta några fler bilder innan flytspacklingen var klar...

20140127 668.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytspackling klar, med ett fall på 10 mm per meter över hela golvet, ganska exakt då många nivåpinnar användes... :)

Jag valde att köra med samma fall överallt för att man inte skulle kunna se någon kant.

20140127 673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schaktet kläddes med våtrumsgips och spacklades där det behövdes...

20140127 677.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbrunnsmanschett på plats och väggarna täcktes med ångspärr, använde mig av Casco

20140127 691.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140127 695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140127 699.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn, rör och skarvar täcktes av anpassade manschetter

20140127 719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt eldosor fanns ingen standardmanschett så där tillverkades en egen med perfekt passform

20140127 729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På väggarna rollades gummimembran upp efter konstens alla regler, lodrätt och diagonalt, givetvis med full koll på åtgång...

20140127 730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det golvet tur, samma procedur men lite mer gummimembran...

Jag ville ha spotlights i taket även här men gillade inte de stora spottarna som man traditionellt har i tak, jag ville ha många små spottar och valet blev 12 st dimbara "bänkspottar". Enligt försäljaren på ej nämnt byggvaruhus skulle det aldrig fungera men efter att ha räknat lite på ljusintensitet konstaterade jag att 12 små spottar skulle ge mer än tillräckligt med ljus även nere vid golvnivå. För att dra kablar till dessa fästes ett hönsnät upp ovanför reglarna i vilket slangarna fästes.
20140127 742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hönsnät och slang i taket

20140127 736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangarna mynnade ut i ett hörn av taket i vilket jag också fäste dimmer etc.

20140127 746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våtrumsgips användes även i taket trots att det inte finns några krav på det här...

20140127 749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under ellådan fick det bli en liten öppning lagom stor för en inspektionslucka

20140127 753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spottarna placerades ut osymmetriskt för att ge ett behagligt ljus och vara estetiskt tilltalande

20140127 756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden kanske inte säger så mycket mer än att det fungerar... :)

20140127 763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet skyddades med papp och kakling påbörjades efter mycket planering...

20140127 766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här fick schaktet bli efter kakling

20140127 791.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom duschblandaren valde jag en vertikal rand av mörkbrun mosaik, notera spottarna i taket.. :)

20140127 824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet fick en brun klinker i samma serie

20140127 827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinker på plats, kan passa på att säga att golvhöjden var planerad på millimetern för att golvet i badrummet skulle hamna på samma nivå som övrigt golv i lägenheten

20140127 835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogat

20140127 851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrfoder passades in och fästes temporärt med tape

20140127 987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På undersidan av dörrfodren la jag ett tjockt lager silikon för att undvika att vatten tränger upp och gör dem missfärgade


20140127 963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören kapades och nya ballofixer monterades direkt mot en väggbricka

20140127 966.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rördragning är kul och inte alls lika klurigt som man kan tro med de rätta verktygen...

20140127 971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handdukstork på plats

20140127 978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite klurigt var det allt att få till denna övergång men det blev ganska bra till slut

20140127 979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya handfatet blev av en mindre modell för att spara plats

20140127 981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspektionsluckan för el i taket

20140127 984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschdörrar på plats

20140127 985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takdusch givetvis...

Under renoveringens gång ställde jag in en duschkabin i köket för att ha någonstans att duscha, det var väldigt skönt att slänga ut den och inviga det nya badrummet..

20140127 988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den temporära duschen i köket...

20140127 992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...fick stå på lecablock för att få fall till avloppet under diskbänken.

Det var allt för den här gången, fortsättning följer så småningom. Är det nåt som är otydligt så ställ frågor, jag har hundratals bilder bara på badrummet att komplettera om det önskas...
 
  • Gilla
  • Älska
hundbiten och 21 till
  • Laddar…
Kul att se folk jobba med sådan precision. Ser mycket bra ut i badrummet :) Ett litet tips/förslag är att byta ut vattenlåset med tillhörande rör från handfatet till förkromad plast istället. Det blir mycket snyggare ihop med de kromade rören. Gjorde detta själv för ett tag sedan. Kostar knappt en femhundring.
 
There is no kill like over kill. Snyggt.

Ska du bo här länge, eller ska du göra dig av med underverket när du är klar..?!
 
Imponerande!
 
Bra jobbat! Resultatet är snyggt!

Några funderingar bara.

Är spottarna godkända för placeringen över duschen/ rakt ovanför duschutrymmet?
Trafons inkoppling ser inte riktigt bra ut, grundisolerade ledningar i undertaket.
jordledaren skarvad "öppet" i undertaket!

Är inkommande vattenrör försedda med "jord" skyddsutjämnigsledare?

Vvs funderingar !
får man idag klamra rören under duschblandaren i duschutrymmet,
brukar inte rören komma uppifrån i dag enligt dagen normer....
Finns i dag limmade rörfästen som ej fästes med skruv, det kanske är sådana fästen.

Inte ska ballofixen vara stumt mot väggbrickan?
 
Redigerat:
Mja, man kan ju hävda att boxen i taket är att likställa med en kopplingsdosa. Det ska vara slutet och skyddat för vatten, det är enda kravet egentligen...

Vattenrören är en rekommendation men visst är det olämpligt att borra i zon 1...
 
P
Ser bra ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.