Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tidigare har jag alltid föreslagit IKEAs kök om man gillar deras luck alternativ och monterar själv men välj bänkskiva från någon annan, även blandare från någon bättre leverantör, men i övrigt är det helt OK Men om man inte monterar skåpen själv är det nog fler alternativ ute i kökshandeln som konkurrerar när det gäller slutpriset inkl montering. Så det är väl som vanligt ta alla råd med en nypa salt och kolla själv och se råden som en fingervisning enbart. Alla är vi olika och har olika syn på vad som är prisvärt.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
nizzehult skrev:
Ja jag kan hålla med om att det liknar lite sandlåda här ibland.
"Mitt märke är bättre än ditt"....


2. Priset är otroligt viktigt! Även om TS påstår att det finns motsvarande kökstillverkare som kan leverera i stort sett samma saker som IKEA till samma priser så misstämmer iaf detta helt med mina undersökningar. I vårt fall skulle ett s k "märkeskök" kostat nästan det dubbla
Jag jobbar som snickare o hjälpte min frus väninna att montera hennes kök.

Hon valde mellan Ikea (gamla serien) och marbodal platta paket.
Hennes kök skilde 4000 kr mellan dom olika märkena och då hade hon fått en underlimmad vask från marbodal och rätt lucka till en 45 cm diskmaskin ,hon valde ikea för hon gillade luckan bättre och fick då lämna in DM luckan till snickeri för att få den att passa.
 
T
mangew skrev:
Kanske lite Off topic, men hur håller IKEA´s bänkskivor?

Har de kompaktlaminat och någon liknande Corian i sitt sortiment?

Angående IKEA´s priser. Jag har räknat på GDS kök från andra tillverkare och inte skiljer det speciellt mycket mellan IKEA och andra.
Ikeas laminatskivor håller riktigt bra kvalitet enligt mig, har misshandlat en "prägel numera säljan" ganska rejält och inte en tillstymmelse till repa finns. Andra fabrikat däremot räcker med att man tittar på dom så blir det en repa.........
 
Personligen bryr jag mig inte om du har ett sammarbete med HTH och monterar deras kök så länge du monterar andras, det är din åsikt jag om montering av olika kök som jag är intresserad av, sedan kan man favorisera olika märken pga de helt enkelt har en bättre konstruktion. Jag ser gärna tester på fler märken.
 
  • Gilla
stefan_gsx och 3 till
  • Laddar…
Att öka storleken på stommarna till 80 cm gör det helt omöjligt att justera arbetshöjden på köket för alla korta människor. 80cm+8cm ben (vilket är ett skämt i sig, lycka till med att dra 75 mm rör där) och 3 cm bänkskiva ger en arbetshöjd på minst 91 cm. Undrar hur många kvinnor som tycker att det är en lagom arbetshöjd. Skäms! Viktigast i ett kök är att det ska gå att arbeta i det.
 
  • Gilla
vojma och 1 till
  • Laddar…
Fredrik Figge Ekström skrev:
Att öka storleken på stommarna till 80 cm gör det helt omöjligt att justera arbetshöjden på köket för alla korta människor. 80cm+8cm ben (vilket är ett skämt i sig, lycka till med att dra 75 mm rör där) och 3 cm bänkskiva ger en arbetshöjd på minst 91 cm. Undrar hur många kvinnor som tycker att det är en lagom arbetshöjd. Skäms! Viktigast i ett kök är att det ska gå att arbeta i det.
Min undran är om du inte generaliserar lite mycket nu, alla kvinnor är väl inte korta? Det är just därför jag älskar det som ikea har gjort i metod eftersom då kan man höja sockeln till 10-11 cm vilket med 80 skåp och skiva ger lagom höjd till mig. Det är fan lättare att stå på en liten pall för alla korta kvinnor än det är för alla långa män att sitta på en stol och tex hacka! Viss del av ironi i detta inlägg men samtidigt är det ett problem med 90 bänkar för mig.
 
T
Fredrik Figge Ekström skrev:
Att öka storleken på stommarna till 80 cm gör det helt omöjligt att justera arbetshöjden på köket för alla korta människor. 80cm+8cm ben (vilket är ett skämt i sig, lycka till med att dra 75 mm rör där) och 3 cm bänkskiva ger en arbetshöjd på minst 91 cm. Undrar hur många kvinnor som tycker att det är en lagom arbetshöjd. Skäms! Viktigast i ett kök är att det ska gå att arbeta i det.
Nu har iofs 90 cm varit standard i kök i evigheter, även det gamla Faktum var ju 90 cm så jag vet inte vad du "jiddrar" om:x

Själv har jag 95 cm, ett Kvik-kök med XL-skåp och 11 cm sockel samt 40 mm bänkskiva, klockrent och jag är endast 183 cm......

I badrummet kör jag handfatet på 90 cm, tycker det är alldeles för lågt med standardmåttet på 85 cm.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Vilka tillverkare har egentligen "platta gör det självpaket"?
* Ikea, såklart. Har bara detta, nästan. Lätt att komplettera, i alla fall tills modellen försvinner.
* HTH. Begränsat utbud jämfört med vanliga HTH. Inte lika lätt att komplettera under byggets gång, eller när man inser att man skulle haft ett extra bestickinlägg i lådan.
* Marbodal/Myresjö, samma som HTH, antar jag? Det är ju Nobiakoncernen fast lite mer krussidulliga kök. Mindre dansk design än HTH. Fast jag lyckas inte hitta nåt om platta paket på deras hemsida.
 
Rätt arbetshöjd på bänkskivan är väl 10-15cm under armbågen. Det är dags att höja 90cm standarden som kom på 50-talet till en standard som är anpassad till längden på folk idag. Notera även att 90cm standarden anpassades för kvinnors snittlängd på 50-talet. Idag har ju gubben mer eller mindre tagit över köket. Så länge man man kan stå rak i ryggen och lägga handflatan på arbetsbänken så tar inte ryggen mycket stryk och det funkar nog upp till kanske 195-200cm längd. Däremot kan handdiskning vara en riktig ryggknäckare.
 
Platta paket förutom ovan nämnda:

Epoq finns på Elgiganten, just nu till 25% rabatt. Känns faktiskt helt ok.

Marbodal finns, men de heter något annat om jag ej minns fel.

Sentens hos Electrolux.

Kvik - danska

Vi är själv precis i köpartagen av GDS kök, har egentligen bara räknat på Epoq mycket pga. 25% rabatten men även ett HTH GDS kök. Utifrån den layout på ett "vanligt" rakt kök som är det enda vi kan ha utan att bygga om hela huset så skiljer det väldigt lite i pris mellan Epoq och HTH. Då har vi räknat på deras skåp och bänkar samt lagt till bänkskivor som kostar som det övriga tillsammans på vardera butik. Har även räknat på Webben på IKEA´s kök och då jag ritat upp det med de delar som behövs så är priset mellan IKEA, Epoq och HTH väldigt liten, så liten att det är vilket man tycker bäst om (känsla) som avgör det var nere på någon enstaka tusing. Nu hade IKEA inte kompositbänkskiva på webben så priset på en sådan har jag ej från dem men jämfört med skåp och handtag etc.
 
Redigerat:
Har du kontrollerat vad frakten kostar för de respektive köken? Jag har köpt ett HTH gds-kök. Frakten var dyr, jag har för mig att det typ 5000 för ett ganska litet kök.
 
andersmc skrev:
Har du kontrollerat vad frakten kostar för de respektive köken? Jag har köpt ett HTH gds-kök. Frakten var dyr, jag har för mig att det typ 5000 för ett ganska litet kök.
Om det var mig du menade så är frakten ointressant, det är vad totalen på vad offerten kostar som är intressant. Och totalen på kökena vi räknat är så pass liten att den faller in i marginalen anser jag. Det är möjligt om jag åker till en IKEA butik och får in de resterande sakerna som bänkskiva (vet ej IKEAs priser på komposit/kompaktlaminat/sten om de har sådan) och så brukar de ju ha något erbjudande som någon tusing att handla annat för att det blir lite mer. Men på skåp, luckor och handtag är det inga prisskillnader.

Frakterna är inräknade på HTH och Epoq som vi har offert på, Epoq specar 1500:- HTH står den bara som en rad.
 
Ang andra "Platta Paket":
KVIK
Vi håller på att bygga en "tvättstugevägg" i badrumet nu, med platta paket från Kvik. Prislappen var väl kanske 20% mer än liknande på ikea. Vi valde dom mest för att Ikea saknar 50-skåp.
Inte lika smidigt att handla och kompletera, instruktionerna är inte på Ikea's nivå, justering för väggskåp är bara att glömma.
Gillar dock att man byter ut synliga sidor på skåp mot "finsidor", istället för täcksidor utanpå.

En sak jag ogillar är att bakstycket skjuts in i en skåra, så man tappar 10-15mm djup på insidan.
Kan konstatera på Ikea's hemsida att Metod använder samma koncept.
Värdelöst! vad är det för fel på att spika fast dom direkt i bakkant?
Man får dessutom ett jävligt ostabilt bakstycke när dom inte ligger mot väggen.
 
Fördelen med indragen rygg är att det förenklar rejält om man vill dra el för spotlights och annat bakom skåpen. ;)
 
Då drar jag hellre en liten kabellist i överkant, och får plats med dom stora tallrikarna och kan samtidigt stänga dörren.

Men men, det är ju bara jag. Jag har under mitt årslånga köksspanande konstaterat att det inte finns en endaste köksdesigner i världen som bor i normaltrång lägenhet. iallafall inte med mindre än 50-60 kvm kök :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.