Hej på er!
Vi har luktproblem i vår 70-talsplatta, där golvet idag är uppbygd på dåtidens mindre bra sätt: Betong-plast-cellplast-färdigt golv. Vi ska helt enkelt slänga ut skiten och istället lägga in ett ventilerat nivellgolv.
Det finns mycket bra byggbeskrivningar på nätet, och Fellessons i Växjö kommer hjälpa oss på traven, men det är otroligt värdefullt med synpunkter från er som lagt in liknande golv eller har tankar kring olika lösningar och tips.

Så... Har ni ideer? Har ni råkat på oväntade svårigheter? Finns det fallgropar? Mycket tacksam för alla synpunkter!

Mvh
 
  • Gilla
Bld2k och 1 till
  • Laddar…
Har lagt in Nivell på souterrängplanet. Den monteringsanvisning med bilder som finns är ganska förutsägande om vad som väntar. Inget större oväntat så länge man följer den.

Något som kanske inte framgår är att det tar längre tid än man kan tro att få dit de där plastskruvarna och reglarna. En av de största missbedömningar i tid jag gjort i ett byggprojekt. Såg ju ut att gå så snabbt på bilderna i anvisningen. Men mätning och justering tar en del tid, liksom tätning av alla rörgenomföringar om man som i mitt fall använder utrymmet under som installationsgolv för rördragningar. Det ska ju bli en tät låda och även tätas mellan spånskiva och vägg samt ev syll osv.

Reglarna höll annars bra kvalitet och är raka (för att vara så tunna) men ska förvaras torrt och helst i sin inplastade förpackning fram till montering. Annars kan de skruva sig som trä kan. Hade 1 eller 2 av 50-talet reglar som fick kasseras för att de väldigt snart skruvade sig efter öppnad förpackning.

Finns även en rätt bra tråd med bílder på forumet där någon lagt Nivell.
 
Magnus Ladulås skrev:
Har lagt in Nivell på souterrängplanet. Den monteringsanvisning med bilder som finns är ganska förutsägande om vad som väntar. Inget större oväntat så länge man följer den.

Något som kanske inte framgår är att det tar längre tid än man kan tro att få dit de där plastskruvarna och reglarna. En av de största missbedömningar i tid jag gjort i ett byggprojekt. Såg ju ut att gå så snabbt på bilderna i anvisningen. Men mätning och justering tar en del tid, liksom tätning av alla rörgenomföringar om man som i mitt fall använder utrymmet under som installationsgolv för rördragningar. Det ska ju bli en tät låda och även tätas mellan spånskiva och vägg samt ev syll osv.

Reglarna höll annars bra kvalitet och är raka (för att vara så tunna) men ska förvaras torrt och helst i sin inplastade förpackning fram till montering. Annars kan de skruva sig som trä kan. Hade 1 eller 2 av 50-talet reglar som fick kasseras för att de väldigt snart skruvade sig efter öppnad förpackning.

Finns även en rätt bra tråd med bílder på forumet där någon lagt Nivell.
Kan tänka mig att filmen på deras hemsida var något förskönad. Bra å veta så man inte kalkylerar med 2 timmar för å "slänga upp" reglarna ;)

Just det ja, det ska bli som en tät låda... Vad har man å tätar med?

Ok, då behåller jag reglarna i förpackningen...

Tack ska du ha!
 
Tänk även på att städa betongplattan från allt organiskt material. När jag satt in mitt nivellgolv såg man tydligt vilket rum som varit "sågrum" när huset byggdes. Många timmar krypandes på knä med borste och dammsugare för att få plattan ren.
 
  • Gilla
Mje1976
  • Laddar…
Tone skrev:
Tänk även på att städa betongplattan från allt organiskt material. När jag satt in mitt nivellgolv såg man tydligt vilket rum som varit "sågrum" när huset byggdes. Många timmar krypandes på knä med borste och dammsugare för att få plattan ren.
Enligt ett företag som var å kollade är det just städningen, eller avsaknaden av städning, som orsakat problemen...

Tack för påminnelse!
 
Har hantverkare som lägger in nivell nu och som sagts ovan då tar invägningen av alla reglarna mycket tid. Dom är två och använder laser, och det tar ändå bra med tid.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Vi har också samma konstruktion på det nuvarande golvet i gillestugan (Villa från 1972)
Funderar på Nivell eller Platon. Nivell blir klart dyrast nästan dubbelt så dyrt som Platon, eller JAPE Golv.
Dessutom verkar de sistnämnda vara enklare att montera. Inte så mycket specialverktyg (som man ändå inte har ngn användning av efteråt)
Enligt våran besiktningsman och även Vått & Torrt så skulle det faktiskt räcka med att ventilera befintlig konstruktion. Dvs täta 3 sidor och sätta en ventilerad golvlist i den "otäta" sidan. Sedan en utsugspunkt i andra änden. Jag anser att detta är förkastligt! Man rundgår problemet istället för att åtgärda felet från grunden.
 
Var det besiktningsman från anticimex? Då kan det ha att göra med att det är deras lösning som de säljer.

Om det går att ventilera med platonmatta, dvs betongplattan är helt plan, skall man självklart välja en sådan lösning. Nivell mfl regelbaserade system har tagits fram när man haft ingjutna reglar som måste bort och betongen är ojämn.
 
asppie skrev:
Vi har också samma konstruktion på det nuvarande golvet i gillestugan (Villa från 1972)
Funderar på Nivell eller Platon. Nivell blir klart dyrast nästan dubbelt så dyrt som Platon, eller JAPE Golv.
Dessutom verkar de sistnämnda vara enklare att montera. Inte så mycket specialverktyg (som man ändå inte har ngn användning av efteråt)
Enligt våran besiktningsman och även Vått & Torrt så skulle det faktiskt räcka med att ventilera befintlig konstruktion. Dvs täta 3 sidor och sätta en ventilerad golvlist i den "otäta" sidan. Sedan en utsugspunkt i andra änden. Jag anser att detta är förkastligt! Man rundgår problemet istället för att åtgärda felet från grunden.
Sådärja, så lärde jag mig ytterligare något nytt genom detta eminenta forum.
Jag har kollat på JAPE och Platon, men jag tycker JAPE oxå verkar kanon. Bara en fundering: Varför funderar du på Nivell om den är så dyr, när det finns lika bra fast billigare alternativ? Eller är det så att Nivell ändå är det bästa?

Håller med dig! Viktigast måste vara att få bort källan till problemet...

Tack för input!
 
Platon och Jape är distansmattor som inte fungerar om källargolvet inte är plant, dvs är ojämnt gjutet, vilket det ofta var i hus från 60- och 70-tals där det från början var tänkt att man skulle göra någon form av innergolv på reglar eller sand. Är golvet ojämnt behövs en dyrare lösning med justerbar höjd, typ Nivell, Granab eller flytspackling för att skapa en plan yta...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Aha, ok...
Tack för klargörande.
 
I vårt fall och trådskaparen så har vi ju cellplast närmast betongsulan vilket innebär att den borde vara någorlunda slät. Annars hade ju golvet rört på sig när man går på det. En snickare och även besiktningsmannen trodde att det skulle gå med Platon eller liknande.
Nivell är ju det annars som är mest omtalat när det gäller ventilerade golv.
 
Jag funderade oxå på det... Vi slänger ut vårt golv i helgen så då får vi svar på hur slätt det egentligen är och sen kan man ta beslut om vilken typ det blir. Det blir spännande å se :)
 
Bödde skrev:
Jag funderade oxå på det... Vi slänger ut vårt golv i helgen så då får vi svar på hur slätt det egentligen är och sen kan man ta beslut om vilken typ det blir. Det blir spännande å se :)
Då blir det spännande att höra från dig hur det ser ut hos er när allt är bortplockat. Mardrömsscenariot vore om man måste flyttpacka för att kunna använda Platonvarianterna. Isåfall blir det nog billigare att gå på Nivell.
 
asppie skrev:
Då blir det spännande att höra från dig hur det ser ut hos er när allt är bortplockat. Mardrömsscenariot vore om man måste flyttpacka för att kunna använda Platonvarianterna. Isåfall blir det nog billigare att gå på Nivell.
Ja, det blir nog det...
Jag väntar på offert på Nivellgolv från Fellessons i Växjö, så får vi svart på vitt vilka skillnader det blir på mina 50 m2. JAPE kommer kosta ca 18000 kr inkl vintilationssystem och efterkontroll. Kan ett Nivell verkligen kosta det dubbla??? Spännande!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.