Jag hakar i tråden med tankar om skärbräda. Jag funderar på att köpa en bättre skärbräda än mina sladdriga nylonbrädor. Jag tror jag skulle vilja ha en relativt stum nylonbrädor som är typ 2 cm tjock, större än standard och med avrinningsskåra utmed sidorna. Är det någon som har sett något sådant? Är det någon som har åsikter om att skaffa något annat?

En avrinningsskåra kanske man kan ordna snäv med ett vasst frässtål och långsam rpm?
 
TryBran skrev:
Jag hakar i tråden med tankar om skärbräda. Jag funderar på att köpa en bättre skärbräda än mina sladdriga nylonbrädor. Jag tror jag skulle vilja ha en relativt stum nylonbrädor som är typ 2 cm tjock, större än standard och med avrinningsskåra utmed sidorna. Är det någon som har sett något sådant? Är det någon som har åsikter om att skaffa något annat?

En avrinningsskåra kanske man kan ordna snäv med ett vasst frässtål och långsam rpm?
Global har ju en modell i plast..... HÄR
En stor på Bagaren & Kocken (finns i 3 färger) eller denna (vit), och då kanske du kan prova att fräsa spåret själv....
 
Redigerat:
TryBran skrev:
Jag hakar i tråden med tankar om skärbräda. Jag funderar på att köpa en bättre skärbräda än mina sladdriga nylonbrädor. Jag tror jag skulle vilja ha en relativt stum nylonbrädor som är typ 2 cm tjock, större än standard och med avrinningsskåra utmed sidorna. Är det någon som har sett något sådant? Är det någon som har åsikter om att skaffa något annat?

En avrinningsskåra kanske man kan ordna snäv med ett vasst frässtål och långsam rpm?
Jag ser ingen fördel med plast. Kanske att den går att diska i maskin då, men det gör aldrig jag ändå.
Läste om en studie för några år sedan där man jämförde bakterietillväxten och då var plast inte bra.
 
Akahigi
På amazon.co.uk har de bra skärbrädor i bambu. Sök på bamboo chopping boards. Välj sådana de säljer själva (amazon prime delivery) så är det fraktfritt över ca 200kr.
 
Den jag har i uteköket är billig, bra och stor.
Det är en överbliven bit av en limträbalk.
 
Johan Gunverth skrev:
Mac.
Kollade på Morberg i kväll, är du säker på att det är MAC??
Ingen serie har den typen av handtag på deras site , fast den kan ju iofs ha några år på nacken....
Jag memorerade handtaget har jag efter lite dektektivarbete kommit fram till att det kanske är en Victorinox ....det är iaf likadant handtag i brunt och med "uttag" för 2 fingrar och 3st nitar.....
 
sblixten skrev:
Den jag har i uteköket är billig, bra och stor.
Det är en överbliven bit av en limträbalk.
Där har du limmet igen... ;)
..då du uppenbart lagar mycket mat kanske du skulle se över dina skärbrädor för att spara dina knivar.... kanske en sådan här?

6013r.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Remne skrev:
Där har du limmet igen... ;)
..då du uppenbart lagar mycket mat kanske du skulle se över dina skärbrädor för att spara dina knivar.... kanske en sådan här?
Snygg bänk. Men den lär ju vara limmad den med, iom dess ändträ. Eller?
 
Jag skulle gärna byta ut min ikeabänk mot den där.
Vilka skärbrädor i trä är inte limmade?
 
frav skrev:
Snygg bänk. Men den lär ju vara limmad den med, iom dess ändträ. Eller?
Fan oxå, där fick du en semla.....:D...
Men du har en poäng med ditt tänk....överallt förespråkas brädor i ändträ, och samtidigt avråds brädor med för mycket lim....:x

Denna bänk är nog "kexad" med en Domino XL..... ;)


Edit:

sblixten skrev:
Jag skulle gärna byta ut min ikeabänk mot den där.
Vilka skärbrädor i trä är inte limmade?
Dom som inte är ändträ, och som ser mer ut som en "planka".....är väl inte limmade....
 
Redigerat:
Remne skrev:
Kollade på Morberg i kväll,...
Jag memorerade handtaget har jag efter lite dektektivarbete kommit fram till att det kanske är en Victorinox ....det är iaf likadant handtag i brunt och med "uttag" för 2 fingrar och 3st nitar.....
Ha... jag beställde faktiskt en sådan "Victorinox Punch knife # 5.3900.33" igår tillsammans med en "Victorinox Kitchen cleaver # 5.4000.18".
Inte för att jag kanske har någon direkt nytta av dem, de kanske aldrig ens kommer användas (va vet jag), men det ser nog lite "brutal-fräckt" ut att ha dessa bamsingar i köket på magnetlisten. Så det får bli som en inredningsdetalj, om det funkar som jag tänkt. :)
 
frav skrev:
Ha... jag beställde faktiskt en sådan "Victorinox Punch knife # 5.3900.33" igår tillsammans med en "Victorinox Kitchen cleaver # 5.4000.18".
Inte för att jag kanske har någon direkt nytta av dem, de kanske aldrig ens kommer användas (va vet jag), men det ser nog lite "brutal-fräckt" ut att ha dessa bamsingar i köket på magnetlisten. Så det får bli som en inredningsdetalj, om det funkar som jag tänkt. :)
Ja du frav...
du kanske måste ut i vedboden o kidnappa huggkubben nu istället för att använda skärbrädan.....då blir inredningsdesignen komplett.....;)
 
Remne skrev:
Kollade på Morberg i kväll, är du säker på att det är MAC??
Ingen serie har den typen av handtag på deras site , fast den kan ju iofs ha några år på nacken....
Jag memorerade handtaget har jag efter lite dektektivarbete kommit fram till att det kanske är en Victorinox ....det är iaf likadant handtag i brunt och med "uttag" för 2 fingrar och 3st nitar.....
Det var snarare ett svar på vad kändiskockarna använder på knivar. :)
Enligt de kökschefer och kockar jag känner är det MAC som gäller i jobbet. I TV-rutan tar man det fabrikat som ger mest stålar för tillfället. (Äter Mannerström mat från Dafgårds?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.