navgha skrev:
två saker:

1. jag har kontaktat några forskarkollegor som är experter på vikingar. tänker kolla om de har ett annat namn istället för Fjäller från första vikingaspelet i Hög.
Vi bor ju trots allt mitt i ett fornminneområde som sträcker sig över tusen år tillbaka. (t.ex är åkern mittemot fornminnemärkt (R-märkt), vilket är bra då det inte kommer att bebyggas. Inväntar svar med spänning.

2. Hur högt upp från markytan bygger ni Era hus? 2dm över markytan eller mer? bör man ha 5 dm? vår hustillverkare har sagt att 6,5dm ingår. hur högt det sedan bli beror på tjockleken på matjorden.
vet ni hur tjock matjorden på era tomter var?
Jag har ett foto som är taget på min tomt (37) som
visar markförhållandena.
Vill du att jag skall leta fram det?

/Lars
 
Jag tycker att Fjaller är ett grymt häftigt namn på en väg, mycket roligare än många andra tema namn på vägar som annars finns. Det väcker intresse! Ni kan alltid dra en vals om hur Fjaller, vikingakungen, blev halshuggen precis på eran tomt för 1000 år sedan. Inga mer tråkiga släktmiddagar, som om Ni bott på Bollvägen eller Spikgränden…

Fjaller rules!

plexi
 
t123 du har ett PM
 
När man trodde hoppet var ute.... :-/

Nu har vi fått brev om att det finns 3 tomter kvar till försäljning, brevet har gått ut till 30st och vi är nummer 17 i kön!
Chansen är liten men bättre än inget...

Vill ju så d****a gärna bygga i just detta område

Ps. för där är väl ingen som vill sälja sin tomt till oss? ;)
 
Hej navgha

Vi har börjat bygget på vår tomt (nr.29) och vi hade ca 30-35 cm matjord när vi schaktat för grunden.

/B&M
 
Hej,
läste att det var 3 tomter kvar till försäljning, tomtnummer?

Ha det bra!
Martin Anderssson (Yrsas väg 8)
 
Hej,

Just nu är tomt nr 2, 23 samt 26 lediga...
Tomt 2 ligger bra, men har begränsningen ut mot vallen där man inte får bygga. Tomt 23 är en trevlig hörntomt och 26: an ligger mitt i, men helt ok den också.
Sen vet man ju inte om ytterligare tomter blir lediga, om någon mot förmodan skulle ångra sig?
Vi kommer ta vilken av dem som helst om möjlighet finns, området tilltalar oss verkligen!

*håller tummarna*
 
Vårt postnummer blir:

246 36 Löddeköpinge :surprised:

fast det visste kanske ni som redan bor i "stan" ...?

hälsningar från 232 35.... ::)
 
Och snart är det väl några som kan flytta in :)
Det är ju visning på grannens Hjältevadshus....
 
Är det någon som redan flyttat in? ???

Var förbi häromdagen och såg lampor i ett av fönstren...! :D
 
Någon mer som försökt sig på att bygga hus med pulpettak och fått avslag på bygglovsansökan??

Vi bara suckar och nu får vi rita om taket. Inget kul. :'(
 
M1nn13:

Vi ville ha mansardtak, det blev nej!
Förhöjt väggliv, nej på det också.... trist.

Ang inflyttning, jag tror att min granne håller på att flytta in, tomt nr 1 nere i hörnet.
Om grannen på andra sidan (Hjältevadshuset) har flyttat in vet jag inte, men dom har visning på huset på helgerna...
 
Tjena,
ja, såg att folk börjar flytta in ute på området.

Vi ska inte börja bygga förrän mars/april, det känns som det kommer att vara problem att komma in med prylarna då. Nere vid tomt 50, där vi skall bygga, ser det redan nu trångt ut.

Vill inte tänka på tomt 52 om vi andra runt dom har kommit upp då.....


Martin Andersson


 
Hej på Er alla mellanvångare..

Nu ligger ritningarna hos kommunen sedan början av december och vi beräknar att få ett preliminär svar inom ett par veckor.

Jag undrar ifall Ni känner till en bra och engagerad KA som Ni kan rekommendera.

MVH

grannnen på tomt 7
 
Även våra ritningar ligger nu hos kommunen
och väntar på att bli behandlade.
Vi planerar att börja med grunden i mars.

/L (tomt 37)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.