Hej!

Jag och min sambo införskaffade en sommarstuga i somras.
Vi har en del planer, men det första och viktigaste är en ny altan med uterum.
Man måste ju ha nånstans att sitta och planera kommande projekt i lugn och ro :)

Jag har ingen erfarenhet av att bygga något i denna storlek själv. Jag har läst alla tänkbara trådar här och sugit åt mig så mycket information som möjligt.
Tyvärr dröjer det ju länge innan det går att börja bygga men eftersom det börjar klia i fingrarna så har jag börjat planera lite.

Jag skulle gärna vilja ha lite åsikter från er med erfarenhet angående mina planer.

Först bilder:

stug.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



skiss altan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Snözon: 2.0
Mark: Mycket mjuk svart jord, gammal sjöbotten. Går med några enkla spadtag komma ner 70-80cm.

Skissen visar hur jag har tänkt bärlinorna.
Det gråa är bärlinor för trädäcket och det blåa är för taket till uterummet.
Måtten är ca 8*4m

- Plintar/Bärlinor

Jag har tänkt att fästa en bärlina 45*170 i väggarna.
De andra bärlinorna ställs på plintar 70cm med justerbara balkskor.
För plintarna gräver jag ur 70-100cm och lägger mackadam och en trädgårdplatta i betong i botten.
Jag vill ha det färdiga golvet precis under fasadbrädorna som börjar ca 35cm upp från marken.
Frågan är då om jag ska köra med bärlinor 45*170 + reglar 45*120 ovanpå eller sätta reglarna mellan bärlinorna med balkskor.
Vilka fördelar nackdelar finns med de två olika varianterna?

- Trall

Trallen kommer att bli 28*120mm. En trappa där sneddningen är, eventuellt trappa runtom hela eller så blir det sarg. Har inte bestämt det än.
Under uterumsdelen blir det isolering med frigolit.

- Uterum

Uterummet har jag tänkt att ta i två etapper av kostnadsskäl.
I år blir det bara tak för att nästa år sätta in skjutdörrar.
Mot husväggen blir det en bärlina 45*145 som skruvas direkt i väggen. Här har jag bara 15cm tillgodo ovanför dörren så takstolarna (eller kallas det bara reglar) måste fästas med balkskor.
I framkant blir det en bärlina som vilar på 3st stolpar (en kommer va dikt mot väggen till höger).
Stolparna tänkte jag tillverka av 3st 45*120 som jag limmar och skruvar ihop.
Ska man göra stolparna av tryckinpregnerat virke eller vanligt?
Hur är det bäst att fästa stolparna i bärlinan nertill?
Vilken dimension behöver jag ha på reglarna för taket. Kanalplast cc120?

Har ni några tips eller svar på mina frågor tar jag gärna emot det eftersom jag är helt novis på ämnet :)
Gärna tips på leverantör av kanalplast tak och skjutdörrar!

Mvh Marcus
 
Bärlinan du fäster på väggen behöver inte vara mer än 95*45, det är hur du fäster den som avgör hur mycket den kan bära.

Jobbigar och dyrare med balkskor så jag hade kört golvreglarna ovan bärlinor.


Ska du måla vit eller bygga in så välj inte tryckt.

Bäst är om du kan gå ner med stolpen förbi bärlina lite och dra bultar igenom och bra om du kan även komma med en golvregel intill så du kan dra fast den från två håll.
 
Det med bakre bärlinan låter ju helt logiskt när du skriver det.

På stolparna har jag en tanke om att när jag limmar ihop de så låter jag regeln i mitten vara kortare så den vilar ovanpå golvregeln och det två yttre går ned vid sidan om golvregeln så kan jag dra fast det med vagnsbult eller frallor.
Nån som har några invändningar mot den idén?
 
Nu börjar det ju närma sig vår och därmed byggstart. Först ska den gamla altanen rivas bara...

Jag har funderat en del och räknat lite och tar gärna emot synpunkter om jag har tänkt fel.

Bild 1 är stommen till soldäck/altanen. Där är jag ganska klar med hur jag ska göra.
Plintar med justerbara balkskor som grävs ned. Ovanpå det bärlinor 45x170. Två av bärlinorna fästs i vägg. Ovanpå det blir det golvreglar 45x120 cc60 med trall 28x120.


Bild 2. När det kommer till takkonstruktionen är jag lite mer osäker. Delvis pga att jag inte har alla mått förens jag har rivit den gamla altanen.
Jag kommer att lägga på ett 16mm kanalplasttak från Skånska Byggvaror. Total bredd 4300mm.
Det jag funderar på är hela konstruktionen helt enkelt.
Stolparna har jag tänkt att limma och skruva ihop och då låta regeln i mitten vara kortare. Då kan jag ställa stolparna på bärlinan och skruva de två som sticker ner med vagnsbult.
Takbjälkarna är jag osäker på dimension, behöver jag ha limträ med en spännvidd runt 4150mm?
Beroende på takhöjden (som jag inte vet förens jag har rivit den gamla) så kan jag komma att behöva ligga på insidan av främre bärlinan med takbjälkarna enligt min skiss. Funkar det?
Om höjden inte är ett problem kan man såga ur en bit i takbjälken där den möter bärlinan så att den vilar stadigt där?

Hoppas ni kan tyda min oldschool skisser :)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill inte ha balkskor som syns sen i taket. Så du får snedskruva dom.

Var bor du? Behöver veta din snözon för att dimensionera takstolarna.
 
Östhammar, snözon 2.0
 
huggan skrev:
Du vill inte ha balkskor som syns sen i taket. Så du får snedskruva dom.

Var bor du? Behöver veta din snözon för att dimensionera takstolarna.
Skråskruva kommer inte att hålla!
Antinget får dom ligga på bärlinan eller så får man använda balkskor.
 
Bygglovssnickarna byggde en stor altan/veranda, de använde inte en enda balksko någonstans, de skråskruvade allt.

Så hur gjorde dom?
 
huggan skrev:
Bygglovssnickarna byggde en stor altan/veranda, de använde inte en enda balksko någonstans, de skråskruvade allt.

Så hur gjorde dom?
Förmodligen missförstod jag dig.
Du menar att man lägger takstolarna på bärlinan och sen skråskruvar man. Det är ok.

Men menar du att man stöter takstolarna emot bärlinan och skråskruvar in i bärlinan så funkar det inte, all belastning hamnar ju då på skruven.
 
Vi pratar inte om samma sak. Jag pratar om kortlingarna mellan takstolarna.
 
På tal om balkskor och skråskruvning.
Jag använder aldrig balkskor eller vinklar vid synliga montage, ser för j-vligt ut. Skruvlimma en 45x45 på bärlinan istället och ställ takstolarna på denna. En skruv uppifrån och en skruv underifrån sen sitter den.
Se på bilden hur jag menar.
ImageUploadedByByggahus.se1393368788.156659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1393368822.423036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingimarsson och 2 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Vi pratar inte om samma sak. Jag pratar om kortlingarna mellan takstolarna.
Jaha! Då ber jag om ursäkt.

Det går naturligtvis utmärkt att bara skråskruva dom!
 
verktygsgurun skrev:
På tal om balkskor och skråskruvning.
Jag använder aldrig balkskor eller vinklar vid synliga montage, ser för j-vligt ut. Skruvlimma en 45x45 på bärlinan istället och ställ takstolarna på denna. En skruv uppifrån och en skruv underifrån sen sitter den.
Se på bilden hur jag menar.
[bild]
[bild]
Så har jag också gjort ett par gånger, går fort och blir tokstabilt!
Dessutom snyggaste lösningen
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
På tal om balkskor och skråskruvning.
Jag använder aldrig balkskor eller vinklar vid synliga montage, ser för j-vligt ut. Skruvlimma en 45x45 på bärlinan istället och ställ takstolarna på denna. En skruv uppifrån och en skruv underifrån sen sitter den.
Hur har du fäst kottlingarna? Har du sågat ur takstolarna för att lägga kottlingarna i eller hur fäster du dom? Montering utan balkskor är väldigt mycket snyggare.
 
Ingimarsson skrev:
Hur har du fäst kottlingarna? Har du sågat ur takstolarna för att lägga kottlingarna i eller hur fäster du dom? Montering utan balkskor är väldigt mycket snyggare.
Det är fräst i takstolen och kortlingen har motsvarande tapp. Sen är det skruvat på skrå uppifrån.
 
  • Gilla
Ingimarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.